Fylle akvarie uten filter

Nå er bakveggene kommet på plass, sanda er vasket og kommet i karret. Stein og huler er bygd. Nå mangler det bare vann og en liten ting til, nemlig filtret. Det er på tur i posten. Kan jeg da fylle akvariet med vann nå, når det tar 3-4 dager før jeg får montert filteret? Eller blir det bare tull med vannverdier og lukt? Akvariet er 190 l.

Er bare litt ivrig med å se hvordan det tar seg ut med vann....
Jeg synes du bør vente til filtre kommer.
Fylle på vann et par dager før bør ikke ha noe å si. Et rent akvarie skal heller ikke lukte men du har sikkert lystopp å slenge på så skal ikke være noe problem uansett.
Du kan sikkert ha vann i nå, men det regnes selvfølgelig ikke inn i innkjøringsperioden.

Men et spørsmål bare; har du ikke test-fyllt karet med vann før....?
Hvis dette er aller første gang du har vann i, så er dette et godt tips til senere i så fall:
Testfylling for å sjekke etter lekkasjer gjøres mens akvariet er tomt.. helt tomt! Ingen sand og innvendige bakgrunner o.l. altså. Det blir bare masse pes å få ut igjen dersom karet viser seg å ha en lekkasje....
Tja, kanskje en ide å teskfylle karret. Tenkte ikke på at det kunne være lekasje på et helt nytt kar. Man lærer stadig....

Får bruke tiden til filteret kommer til å gradvis fylle karret og sjekke for lekasjer. Tenker jeg blir passe sur hvis det blir vått på gulvet.

Er det forresten noen som har opplevd lekasjer fra et nytt kar?
Selfølgelig skal du fylle karet selv om filteret ikke er kommet, det er ikke bare filteret som skal innkjøres, substratet også. Jo før jo bedre, to fluer i smekken, du får mettet nysgjerrigheten din og vannet blir fortere "bra".

Husk at før i tiden hadde man ikke filter, substratet er et filter, god ikke så effektivt som nymotens pumpefilter.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap