Flyteplante eller "bunnplante"?

Hei, har en plante jeg kjøpte som jeg trodde var en vanlig "bunnplante" men etter en ukes ferie syns jeg den ser mer ut som en flyteplante. Kan noen hjelpe meg?

Beklager dårlige bilder og møkkete akvarie :P det skal vaskes i dag, derfor lurer jeg på hva denne planten er så jeg evt får ordna den riktig
Det der er en Hydrocotyle leucocephala

Jeg har den i alle karene mine bortsett fra et, og den er faktisk en av mine favoritter. Den er så dekorativ! Og vokser fort slik at den hjelper veldig med å ta opp overskuddsnæring i vannet.

Den kan plantes i bunnlaget, men vil likevel utvikle de fine røttene som du også har oppover stengelen. Eller den kan brukes som flyteplante, og skaper da flotte gjemmesteder for yngel.

Siden den har lite rotsystem er den vanskelig å få til å sitte skikkelig på bunnen. Å renske de nederste cm for blader, stikke ned ned i grusen/sanda og legge over en stein kan hjelpe. Jeg har nå bestilt slike planteanker som jeg tenkte å prøve. Må jo finne den beste måten å plante den på. Ellers fungerer den perfekt som flyteplante i karene mine nå om dagen siden coryene roter den opp av sanda hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap