Gullfisk i bolle, hvordan skape best forhold?

Jeg skjønner ingenting nesten :/
Har fått en gullfisk til bursdagen min ( to dager siden)
Men er usikker på hvordan jeg skal få den til å føle seg så bra som mulig.
Den bor i en liten gullfiskbolle med to planter og stein. Den ser veldig leken ut og ser ut til å ha det ganske bra. Jeg gir den to flak mat annen hver dag. Har tenkt til å kjøpe en til fisk, Det skal være en jente/dame og en gutt/mann. Kan jeg få noe tips fra dere? Jeg er ikke så gammel så kan ikke betydningen av så mange ord. Jeg vil så gjerne at gullfisken min skal ha det bra så tar gjerne imot tips med smil

Hjertelig hilsen Lotta
Hei!

Og gratulerer med fisk!

Det er ikke så lett å gi noen gode råd egentlig, fordi en gullfisk bør ikke bo i en bolle. Det er mange som har det, og dyrebutikken selger det, men dessverre er det en veldig dårlig løsning.

En gullfisk kan bli 30 cm lang. Like lang som et ark i en bok! Slike fisk passer ikke i bittesmå boller

Men, jeg vet du er ung, og det er nå en gang slik at det er denne bollen du har. Så da må vi jo gjøre det beste vi kan.

Ikke kjøp flere fisk, tror det holder lenge med denne ene gullfisken i bollen din. Bytt også litt vann hver dag. Den bæsjer jo i det vannet den bor i, så rent, friskt vann trenger den ofte i en så liten bolle.

Kanskje du kan snakke med foreldrene dine om å gi den litt bedre plass? Forklar hvor store disse blir, så kanskje de skjønner det.

For eksempel i Moss, på Dahls dyrerike, selger de akvarium med alt du trenger til 498 kroner (54 liter). Disse er ikke så store, men koster ikke all verden og vil gi gullfisken din et mye bedre liv Det går også an å kjøpe akvarier med alt du trenger brukt, og det trenger ikke koste mye.

Kanskje du kan spare opp noen penger selv, eller få litt hjelp fra noen i familien så har du snart nok til å kjøpe et slikt akvarium til den. Da kanskje du kan vurdere en gullfiskvenn til den du har også

Det er forresten ikke mulig å se forskjell på jenter og gutter, så helt sikker kan du ikke være på at du får en av hvert
Tusen takk for hjelpen!
Setter så stor pris på det

Men om jeg kjøper et større et, skal det være stor bolle eller et akvarium?

Lotta
Helst et akvarium (altså firkantet).

Du bør nemlig helst ha et filter i akvariet. Dette filteret renser nemlig vekk matrester og bæsj og holder vannet rent og fint til fisken din. Slike filter er stort sett laget for å sitte fast på rette glassvegger, og da er det vanskelig å sette de fast i en rund bolle. Dessuten tar de litt plass også.

Dessuten ser du jo fisken mye bedre gjennom en rett glassvegg ("vindu") enn det du gjør i en rund bolle. Og vi vil jo gjerne kunne sitte og se på fiskene vår også!
ja
Vi har pumpe og alt for vi hadde akvarium for noen år siden, men vi solgte det. Vi har derfor ting til akvariet som pumpe og sånt. Jeg setter stor pris på at du svarer fort, det betyr at dette er en seriøs nettside
Har snakket med foreldrene mine om det og de sier at det er en god idè.
Så godt å høre!

Jeg er sikker på at gullfisken kommer til å få det veldig bra hos deg, og enda bedre når den får mer plass å bo på. Når foreldrene dine er enige er det bare snakk om litt tid så er det snart kjempefint
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap