Grå/brunaktig flekk på ancistrus....

Hei,

For noen dager siden oppdaget jeg at baby-ancistrusen min (ca 2 cm) hadde en brunaktig flekk på siden av hodet (under øyet). Først tenkte jeg ikke så mye over det, vet jo at ihvertfall gibbicepsene får litt lysere flekker på kroppen til tider v. humørsvingninger osv. Men idag så jeg at flekken var blitt tydeligere og så ser det ut som om han har et sår/klump på undersiden av flekken...hva kan dette være? Har dessverre ingen bilder, vanskelig å ta da han er veldig sky. Synes fargen er grå/brun-aktig, men vanskelig å si helt bestemt farge da han raser avgårde i en fart, så jeg ikke får sett han i mange sekundene...ellers virker han i fin form, suger på røtter og raser rundt som vanlig.

Hva skal jeg gjøre med han?

Skal nemlig hente noen scalarer å få inn i 260 litern min til helga, og er redd for evt sykdom som kan smitte....

Ikke har jeg karantene-kar, men planlegger det snart.

Tenker litt på sopp, men jeg har ærlig talt ikke peiling.

Har en stoor gibbiceps i samme kar, den store kan ikke ha gått løs på den lille så den har fått et lite sår det evt har gått sopp i? Er det et tenkelig scenario?
Ingen??????

Legger ut to bilder så dere kan se

Håper noen svarer
Dersom det skulle være sopp.......kan jeg ha nye fisker i karet? Er det smittsomt eller ikke?

Har ektozon salt. har hatt opp i 3 ts blandet med litt vann, men dette er vel alt for lite? Vet at maller er følsomme for salt.
Vanskelig å se ut fra bildet, men det kan se ut som en skade som det eventuelt kan ha gått sopp i. Ville ha tatt noen daglige delvannsbytter (30%) istedenfor salt til mallen. Mengden salt som må til for å ta knekken på soppen vil fort ta knekken på mallen istedenfor.

Om den ikke blir bedre i løpet av et par dager, eller ser ut til å bli verre, så kan du eventuelt prøve med medisin mot sopp. Anbefaler i så fall esha 2000 som du får kjøpt på nettbutikkene, blant annet Tropefisk, siden mye av den andre medisinen som er å få kjøpt dreper filterbakteriene like effektivt som den dreper soppen.

Nå er denne ancistrusen så liten at det ikke er sikkert den greier seg uansett hva du gjør, men du får bare prøve og se. Vær nøye med at det vannet du tilfører karet har samme temperatur og verdier som det som er oppi akvariet. Slike små er ikke så glade i endringer.
Takker for tilbakemelding

Da skal jeg satse på vannbytter også skal jeg bestille esha 2000 idag, det er greit å ha uansett

Men hva mener du/dere om innsetting av ny fisk når det kanskje er sopp på en fisk? Skal som sagt hente noen scalarer neste lørdag og kjøpe guppy på tirsdag hadde jeg tenkt, men er redd for evt masse-sykdom, smitte osv. Klarte å finne en tråd her hvor en skriver at sopp ikke er smittsomt, skal jeg bare satse på det?

Håper småttissen klarer seg, vi får krysse fingrene
Det er alltid soppsporer i et akvarium. Det blir selvfølgelig en større tetthet med sporer i et akvarium som har "aktiv" soppvekst på en fisk, men med vannbytter så vanner du bokstavelig ut smitten. Sopp angriper stort sett skadet vev der det er oppstått rifter eller sår i skinnet hos fisken. Så lenge fiskene dine ikke har slike sår så er det liten risiko for at de får sopp. Daglige delvannbytter senker risikoen for at flere fisk får sopp selv om de skulle skrape seg opp. Vær obs på at dette gjelder "vanlig" sopp. En del andre soppsykdommer som for eksempel munnsopp ser ut til å være langt mer aggressiv og smittsom.

For sikkerhets skyld så kan du kanskje utsette innkjøpet av guppy nå på tirsdag. Du kan jo eventuelt få de satt av til deg. Til neste lørdag har du antagelig fått en avklaring på den situasjonen du har nå, enten det går den ene eller andre veien, så da burde det gå greit med scalarene.

Takk skal du ha, var dette jeg ville ha svar på Da gjør jeg det sånn. Har også kjøpt både esha 200 og esha exit på tropefisk, det er fint å ha i medisinskapet.

Men hvor lenge bør jeg gjøre daglig delvannsbytte?
hør selv daglig delvannsbytte
He he, ja, men 2 dager eller 2 uker liksom Var det jeg mente.
hehe, tror JEG leste litt feil men jaja.

jeg er ikke så god med sopp, men det er vel til det begynner å bli bedre
Om du ikke ser noen bedring innen 3-4 dager med delvannsbytter eller fisken ser ut til å bli verre så bør du starte med medisinering.
Ok, da er det bare å vente og se...
Knærten er død....han ble ikke bedre av vannbytte og jeg startet med esha 2000. Omtrent samtidig fikk en av praktbotiane mine hvitprikk, så det ble medisinering med esha 2000 og esha exit samtidig. Tror det ble for mye, han lå død idag (delvis spist opp:s)
Dessverre så er det ikke alltid det er noen lykkelig utgang når fiskene blir syke, men du gjorde ihvertfall det du kunne for tassen.
Ja, jeg får se sånn på det
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap