Filterskifte i am top utvendig?

Hei

Lurer bare på hvor ofte man bytter/rengjør filtermasse i utvendige filter, og hvordan dette gjøres?

Min pumpe har gått kontinuelig siden oktober uten noe form for vedlikehold.

Hilsen "Nybegynner"
skyller det selv i vasken ca en gang i mnd. lurt å rense slangene en gang hver tredje mnd også
Noe av det jeg har skrevet i denne tråden vil kanskje være til hjelp
J9fer

du vet vel at filter ikke skal skylles i vasken? De bakteriene som ikke vaskes vekk vil kanskje dø av enten for lav eller for høy temperatur.

Et utvendig filter skal ikke måtte rengjøres så ofte, og det må rengjøres like forsiktig som et innvendig filter for å ta vare på bakteriefloraen.

Jeg rengjorde mitt utvendige i går, da har det gått kontinuerlig siden mai (altså 7 mnd), og det kunne sikkert ha gått noen mnd til også uten at det hadde gjort så mye.
ElinH
J9fer du vet vel at filter ikke skal skylles i vasken? De bakteriene som ikke vaskes vekk vil kanskje dø av enten for lav eller for høy temperatur. Et utvendig filter skal ikke måtte rengjøres så ofte, og det må rengjøres like forsiktig som et innvendig filter for å ta vare på bakteriefloraen. Jeg rengjorde mitt utvendige i går, da har det gått kontinuerlig siden mai (altså 7 mnd), og det kunne sikkert ha gått noen mnd til også uten at det hadde gjort så mye.


vet dette ja. hadde de stått i 7 mnd hadde fisken forlengst vert død.. renser lett en gang i mnd for da er sirkulasjonen på bunn.. ingen bevegelse
Og dette er et utvendig filter?

Hva slags filter er det og hvor stort er akvariet?
Tusen takk for grundig svar

Kan jeg bytte ut fin filtret med torvgranulat?

Er litt forvirret...
ElinH
Og dette er et utvendig filter? Hva slags filter er det og hvor stort er akvariet?


am-top 350 å jbl crystalprofi 500. alle pumpene er beregnet for større kar enn det de står i.
Torv (i forskjellige fasonger) brukes for å senke PH. Det fungerer nok etter hensikten, men er ikke noe jeg har brukt. Føler jeg ikke får kontroll med hvor mye PH senkes, dessuten avtar effekten. Bare jeg som synes at jeg får for lite kontroll, og er redd for at fiskene skal måtte forholde seg til en kraftig senkning med en gang (mens virkningen er som størst), før den sakte, men sikkert økes igjen, for så å synke brått igjen når torven skiftes ut.

Regner med du tenkte på torv til ph senkning? Hvis ikke er det hvert fall ingen grunn til å legge torv i filteret Amtra eikebarkekstrakt synes jeg at gir en mye mer kontrollert senkning.

Men joda, vil du bruke torv kan du nok bytte ut finfilteret med torv, men da kan du ikke regne med å få en like god filtrering av finpartikkler. Torv kan også skvises inn i filteret i tillegg til finfilteret. Bare det ikke blir så fullt at du ikke får på lokket skikkelig har det ingen betydning
Skjønner ikke det, jeg.. jeg har jbl filteret også, det er dette som gikk i 7 mnd uten problemer Men det er i en 110 liter som har vært sparsomt belastet helt fram til nå i det siste. Nå går det 17 corydoras der.

Regner med du husker å rense impelleren og impellerbrønnen? Dritt rundt der som øker friksjonen er ofte årsaken til redusert kapasitet/gjennomstrømning, så det er viktig å vaske disse skikkelig
Hehehe... Nå blir jeg enda mer usikker
Jeg har en AM TOP 250L pumpe som har stått i ett 100L akvarium i tre mnd. Nå har jeg kjøpt nytt på 220L med 3 sølvhai, 1 pansermalle og 1balck ghost knivfisk. Jeg har overført pumpa til det nye akvariet og satser på det beste.

Det er mange ting å lære

Tør ikke ha i noe mer fisk før jeg er sikker på at overføringen har gått greit.

Men pumpa trenger jeg ikke rense selv om den har gått i 3 mnd?

Tusen takk for hjelpen folkens!

Denne nettsiden har gitt meg utrolig mye

ElinH
Skjønner ikke det, jeg.. jeg har jbl filteret også, det er dette som gikk i 7 mnd uten problemer :-) Men det er i en 110 liter som har vært sparsomt belastet helt fram til nå i det siste. Nå går det 17 corydoras der. Regner med du husker å rense impelleren og impellerbrønnen? Dritt rundt der som øker friksjonen er ofte årsaken til redusert kapasitet/gjennomstrømning, så det er viktig å vaske disse skikkelig :-)

husker å rense her også ja=)
Kun om gjennomstrømningen er vesentlig dårligere.

Og rensen tar du forsiktig i akvarievann så du ikke dreper alt som er av bakterier

Leser som oftest at folk rengjør utvendige filter enten en gang i halvåret eller en gang i året. Men det varierer selvsagt med belastningen i forhold til filterstørrelse.
ElinH
Kun om gjennomstrømningen er vesentlig dårligere. :-) Og rensen tar du forsiktig i akvarievann så du ikke dreper alt som er av bakterier :-) Leser som oftest at folk rengjør utvendige filter enten en gang i halvåret eller en gang i året. Men det varierer selvsagt med belastningen i forhold til filterstørrelse.



Ok

Har bare 5 fisk i 220L tanken, så da regner jeg med det ikke er den største påkjenningen

Men pumpa er beregnet til max 250 liter og har bare to "filterkurver".
Håper bare den ikke blir for liten. Hører folk sier de overdimensjonerer pumpene i forhold til tank.
Selv har jeg en luftpumpe med to utganger i tillegg for bedre lufttilførsel.
Håper dette skal gjøre det komfortabelt for fiskene
tror nok filteret er for lite om du mener å ha normal belastning i det karet etter hvert. Med 5 fisk er det neppe noe problem.

Produsenter overdriver alltid hvor stort akvariet filteret passer til, så du kan trygt halvere de opplysningene de oppgir. Du bør derfor gå for et filter som passer opp til 500 liters akvarium om du mener å befiske akvariet ditt på normal måte

Lufttilførsel er bra dersom ikke utblåsen på filteret gir skikkelig bevegelse i overflaten, men de renser jo ikke vannet
ElinH
tror nok filteret er for lite om du mener å ha normal belastning i det karet etter hvert. Med 5 fisk er det neppe noe problem. Produsenter overdriver alltid hvor stort akvariet filteret passer til, så du kan trygt halvere de opplysningene de oppgir. Du bør derfor gå for et filter som passer opp til 500 liters akvarium om du mener å befiske akvariet ditt på normal måte :-) Lufttilførsel er bra dersom ikke utblåsen på filteret gir skikkelig bevegelse i overflaten, men de renser jo ikke vannet :-)


Nei, det gjør det jo ikke

Da skal jeg allerede mandag kjøpe en ny pumpe og da må jeg plage deg med ett nytt spørsmål - Hvordan kan jeg kjøre inn den nye pumpa (som sikkert har 3 "filterkurver") med kun ett akvarium? Burde jeg kjøre begge pumpene i samtidig?

Tusen takk for hjelpen
Utvendige filter er etter min mening veldig enkle å kickstarte.

Har du mulighet til å kjøre med begge filtrene i 4 uker så er jo det den beste løsningen. Men siden utvendige tar plass utenfor akvariet er det ikke alle som kan gjøre det. Men - det finnes løsninger!

Sett opp det nye filteret slik at det er helt klart (med filtermateriale i riktig rekkefølge og alt).

Deretter kobler du fra det gamle filteret og åpner dette. Tøm alt vannet som er i filteret oppi en bøtte. Deretter skviser og rister du all den gamle filtermaterialet oppi bøtta, og får med så mye guffe som mulig.

Nå har du en hel bøtte bakterier Ta vekk finfilteret i det nye filteret (bare så det ikke mettes med dritt allerede nå), og tøm hele bøtta med gugge rett oppi det nye filteret. Massevis av bakterier klare til dyst.

Så kan du legge på plass finfilteret, og montere sammen filteret og starte det opp. Da er det ikke lengre behov for det gamle filteret.

Har du et annet kar du har tenkt å bruke det gamle filteret i, flytter du fortsatt vannet fra det gamle og inn i det nye filteret, men er litt mer forsiktig med å skvise gørr ut av svampene

Håper dette ga mening :p På denne måten har du egentlig et splitter nytt innkjørt filter. Dette har fungert som gull her hos meg
ElinH
Utvendige filter er etter min mening veldig enkle å kickstarte. :-) Har du mulighet til å kjøre med begge filtrene i 4 uker så er jo det den beste løsningen. Men siden utvendige tar plass utenfor akvariet er det ikke alle som kan gjøre det. Men - det finnes løsninger! Sett opp det nye filteret slik at det er helt klart (med filtermateriale i riktig rekkefølge og alt). Deretter kobler du fra det gamle filteret og åpner dette. Tøm alt vannet som er i filteret oppi en bøtte. Deretter skviser og rister du all den gamle filtermaterialet oppi bøtta, og får med så mye guffe som mulig. Nå har du en hel bøtte bakterier :-) Ta vekk finfilteret i det nye filteret (bare så det ikke mettes med dritt allerede nå), og tøm hele bøtta med gugge rett oppi det nye filteret. Massevis av bakterier klare til dyst. Så kan du legge på plass finfilteret, og montere sammen filteret og starte det opp. Da er det ikke lengre behov for det gamle filteret. Har du et annet kar du har tenkt å bruke det gamle filteret i, flytter du fortsatt vannet fra det gamle og inn i det nye filteret, men er litt mer forsiktig med å skvise gørr ut av svampene :-) Håper dette ga mening :p På denne måten har du egentlig et splitter nytt innkjørt filter. Dette har fungert som gull her hos meg :-)


Mange, mange takk!!

Dette har vært til stooor hjelp for meg! Ny 500L pumpe skal være på plass allerede mandag
Min fartstid i akvarielivet er kun 3mnd, men jeg elsker det!! Det medfører masse bekymringer når det skjer uforutsette ting med fiskene mine!
Har fått ett slags forhold til fiskene. Begynner å se personlighet i dem.
Hehe.. høres sikkert sprøtt ut, men men.
Vil ikke miste dem

Uansett... Tusen takk igjen
Å jeg vet så godt hvordan det føles

Lykke til med nytt filter!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap