Balongmolly?

igår så jeg i butikken, balong molly det var molly som var oppblåst veldig mye, de så ut til å lide. er ikke denne gen manipuleringen ulovlig?? trodde det var kun gullfisk som ble genmanupulert, men så igår at det også er molly.

syns dette er dumt. og teit, skjønner ikke hva som er vitsen.
Det er mange fiskearter dette skjer med dessverre.

Det er markedet som bestemmer, og så lenge folk kjøper slikt blir de fremavlet.

En av de mest groteske eksemplene er fisk (av forskjellige arter) som blir stukket med sprøyter og får kunstig farge tilført under skjellene.

Det lages blomster, hjerter, streker og prikker i knall rose, grønt, gult, blått og alle andre tenkelige farger

At noen kan kjøpe slikt (og dermed støtte oppunder at slikt fortsetter) og samtidig ha det godt med seg selv er mer enn jeg klarer å fatte.

Her kan du se eksempler på slik forkastelig dyreetikk.

Går jo ikke an å gjemme seg bak at man ikke skjønte at fisken var tuklet med en gang når en ser slikt.
det er fryktelig. tror jeg bare skal si ifra til butikken, og kansje be de slutte å ta inn flere av disse fiskene, og at de bare sender de tilbake.
Tor ikke at det hjelper å si i fra til dyrebutikken. Ballongmolly er jo en fisk som folk synset ser morsom ut og mange kjøper denne fisken på grunn av det. Derfor skal de mye til for at dyrebutikken slutter å selge denne "morsomme" fisken.
Dyrebutikkene tar inn fisker som folk kjøper og Ballongmolly er en fisk som det selges menge av.
Men det er jo verdt ett forsøk.
Ballong molly er ikke gen manipulert, men avlet frem. Mennesker er flinke til å avle frem organismer som feks: hunder og katter...

Syns ikke det er noe galt med dette i teorien, men praksis er noe helt annet.
okei, men dumt at fisken skal lide da. blir litt anderledes når de er avlet fram, men fortsatt dumt, de lider jo, de lå jo bare stille i vannet, og hodet var bøyd bakover, så nesten ut som knekt nakke. kan ikke være noe deilig for fisken.
Jeg synest også dette er teit. Men butikkene gjør jo alt for å selge. Jeg har også sett i mange butikker det de har hatt Balongmolly som lå på bunn og hadde problemer med å svømme.

Jeg har hørt at fisker som blir genmanupulert har det like vanskelig som en katt med 5 cm lange bein.
generelt så skal avl fremme god helse! I dyrevernloven som gjelder like mye for fisk som for katter og kuer står det:

§ 5. Avl

Det er forbode å endra dyra sine arveanlegg ved bruk av genteknologiske metodar eller ved tradisjonelt avlsarbeid dersom
1. dette gjer dyret uskikka til å utøve normal åtferd eller påverkar fysiologiske funksjonar i uheldig lei,
2. dyret blir påført unødig liding,
3. endringa vekkjer ålmenne etiske reaksjonar.

Det er forbode å avle dyr som har vorte slik som nevnt i fyrste ledd.

Og ja, det er et problem også innen andre dyr som for eksempel perserkatter, bulldog, schæferhund til ekstreme belgian blue osv...

Og jeg mener også at injisering av farge i fisk for å gjøre den mer "fancy" vil stride i mot paragraf 7 i samme lov, om ikke direkte i ordlyden så i det minste i mot intensjonen i loven!

§ 7. Medisinsk og kirurgisk behandling.

Ingen annan enn veterinær kan gjera kirurgisk inngrep eller setja i verk medisinsk behandling av dyr når det er grunn til å tru at inngrepet eller behandlinga kan føre til liding for dyret. Er det grunn til å tru at inngrepet eller behandlinga kjem til å gjera dyret mykje vondt, skal veterinæren nytta heil eller lokal svæving om ikkje medisinske grunnar er til hinder. Når det gjeld akvatiske dyr, med unntak av sjøpattedyr, har og fiskehelsebiologar høve til å setja i verk tilsvarande behandling, jf. lov 15. juni 2001 nr. 75 om veterinærer og annet dyrehelsepersonell § 18.

OG!!! Jeg mener alle som ser slike dyr i butikken bør si i fra til de ansatte om at det er uansvarlig og etisk uakseptablet å føre disse fiskene uansett om noen er interesserte i å kjøpe dem eller ikke!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap