Human måte å drepe sjuk fisk på

er det humant å "koke" fisken?
altså ha den oppi kokende vann?

syns dette høres helt j"#!%& ut!!
Hvis fisken ikke er altfor stor så er det lureste å koke den.
Dette er en veldig human måte, og fisken dør monementalt.
Les denne tråden. der er det mest humane måtene å avlive fisk på...

På mindre fisker synes jeg dette er den mest humane ja. Snakker da om fisker på max 4- 5 cm.

Hvis du søker på f eks "avlivning" eller "koking" kanskje har dette tema vært diskutert mange ganger og du vil finne meningene til mange medlemmer
Jeg pleier å utføre den høytidelige vannklosett-sermonien. Det er strenge regler som må følges her;

1. Åpne dolokket
2. Slipp fisken oppi
3. Si noen velvalgte ord
4. Skyll ned

Lykke til!

Å skylle fisk i do er vel en av de mest inhumane metodene. Blir vel kun slått av å bare legge den syke fisken på benken for å tørke sakte inn?
Uansett bør man ikke kaste døde fisk i do pga evnt smitte av sykdommer. De skal kastes med husholdningsavfall.
Ingebjørg
er det humant å "koke" fisken?

Nei, det er hverken humant eller lovlig etter dyrvernsloven §9.

Enkleste måten å avlive fisk på er den samme som sportsfiskere bruker. Et hardt slag mot hodet slik at fisken blir bevisstløs og deretter tømme fiskene for blod, ved for eks skille hode fra kroppen med en kniv. Det siste punktet er nok vanskelig med små fisk.

Alle andre mere eller mindre oppfinnsomme måter å avlive fisk på er nok i utgangspunkt ikke lovlig. Da vil for eksempel å kaste levende fisk i do, koke fisk, fôre med levende fisk, forgifte fisk, bedøve fisk med f eks CO2 eller la fisken død en langsom død av sykdom eller skader osv bryter med dagens dyrevernslov.


Det er temmelig umulig vil jeg si å kutte hodet av en fisk på 1- 2 cm kjapt og humant.
Da foretrekker jeg å slippe de i kokende vann, ulovlig eller ikke. Synes skjønn spiller en rolle her..
Theo
Jeg pleier å utføre den høytidelige vannklosett-sermonien.

Dette er vel "ut av syne, ut av tankene" teorien som gjelder her.. Det jeg ikke vet har jeg ikke vondt av, og jeg vet ikke noe når jeg legger do lokket på plass igjen?

Dette er en holdning jeg mener ikke holder i 2009, der det er på trappene den nye dyrevelferdsloven, med strenger regler for hvordan vi skal behandle våre dyr som vi holder i fangenskap.

I tillegg til at dyre lider pga av tankeløshet, er faren meget stor for at fremmede arter skal bli introdusert til den Norske fauna på denne måten.

Når det gjelder eventuelt bruk av skjønn når det gjelder avliving av de dyr som er definert i dyrevernloven er det vel greit så lenge en holder seg innfor de rammer loven setter.
Nils Vollstad
Når det gjelder eventuelt bruk av skjønn når det gjelder avliving av de dyr som er definert i dyrevernloven er det vel greit så lenge en holder seg innfor de rammer loven setter.


Og bruk av kniv/ hodeavkapping/ slag er det eneste som er lov? Vil si en guppy på 2 cm som er så og si umulig å holde fast, kanskje spretter rundt, man skal treffe korrekt ved første/ kjappe slag.. tror det er mer humant for den å bli sluppet i kokende vann?

Hmm.. kanskje jeg misforsto innlegget ditt.
Ble usikker på om du beskriver en lovlig måte i det hele tatt, eller om du kun nevner den "enkleste" måten (den sportsfiskere bruker)

Hva er lovlig måte da?
Nils Vollstad: Synes du er godt innpå regelrytternivå her nå? Som MC Darup sier, små fisker risikerer man bare at det blir gjort halvveis pga. de er vanskelige å holde osv. Da er det bedre å koke slik at de dør momentant. Da er det revnende likegyldig hva loven sier, lover er ikke alltid spesifikke og oppdaterte for ALLE tilfeller.

Hos meg blir alt avlivet med kniv. Enten det er en discus på 20 cm eller en kardinaltetra på 2 cm. Samme metodik og de begge dør like hurtig. Fisk på plata så hurtig som mulig og hodet av.

Vann i en liten bolle. Fisken fanges i håv og fraktes til skjerfjøla i bollen. Deretter tas den opp og legges på skjerfjøla. Discusen får en klabbert i hodet slik at den enten er død eller svimslått mens den ligger i håven. Deretter på skjerfjøla og hodet av. Små fisk blir lagt på skjerfjøla på direkten og hodet av

Er det en hyggelig jobb, nei
må det gjøres, ja

Ehm, jeg er totalt uerfaren på dette temaet så ikke bit hodet av meg om jeg spør dumt.
Mener jeg har lest om en olje (?) som kan kjøpes på apoteket og brukes til avlivning (nellikolje?) Er det lov å bruke? Er det brukbart?
Måtte avlive en fisk her i huset, da var det frem med hammer og kniv. Men det er mer for samboern enn for meg. *Pyse* Jada, innrømmer det gjerne.....
Det er endel akvarister som bruker nellik-olje, ja.

Lovligheten rundt det skal jeg ikke begi meg inn på
Dette er metoden jeg alltid bruker, både på store og små fisk. Fungerer fint hver eneste gang, og det går veldig fort:

Ha kaldt vann i en bøtte, nok til at fisken lett kan svømme der.
Ha oppi godt med isbiter, og vent til temperaturen er tilnærmet lik null.
Ta fisken i håven direkte fra akvariet og ned i det iskalde vannet.
Pass på at fisken ikke berører isklumpene.
Fisken vil få et negativt temperatur sjokk som fører til at fiskens stoffskifte stopper opp og dreper den. Den vil ikke merke noe.
Småfisk dør på ett sekund.
nixxon
Ha kaldt vann i en bøtte, nok til at fisken lett kan svømme der. Ha oppi godt med isbiter, og vent til temperaturen er tilnærmet lik null. Ta fisken i håven direkte fra akvariet og ned i det iskalde vannet. Pass på at fisken ikke berører isklumpene. Fisken vil få et negativt temperatur sjokk som fører til at fiskens stoffskifte stopper opp og dreper den. Den vil ikke merke noe. Småfisk dør på ett sekund.


Høres meget stress ut. Og har du sjekket at den ikke våkner igjen når den blir varm?

Men hva er lovlig metode?
biXen
Nils Vollstad: Synes du er godt innpå regelrytternivå her nå?
Jeg har valgt å bruke mitt navn her i forumet, og siden det er bare en som har dette navnet ihvertfall her i Norge står jeg for det jeg skriver. Kjenner nok at jeg blir noe provosert når jeg blir stilt til ansvar av anonyme personer, slik som i dette sitatet.

Men du har helt rett biXen, dette er faktisk etter reglene i den store røde boken som de aller fleste i Norge velge å leve etter.

Tar du deg tid til å lese dyrevernloven og tilhørende forskrifter vil du oppdage at det er tatt store dyrvernmessige hensyn til slakting av bl a oppdrettsfisk.

Dette er da fisk som er oppdrettet med tanke på at de skal slaktes og spises.
Jeg har undret meg mange ganger over at akvarister tenker oppdrettsnæringen bør behandle deres fisk bedre enn akvarister gjør med henblikk på avliving?

biXen
Da er det revnende likegyldig hva loven sier,
Må nok si meg genuint uenig med deg her. Jeg ønsker på ingen som helst måte et samfunn der den enkelte borger kan tolker loven etter eget velbefinnende.

Når jeg skriver, sitat; ved for eks skille hode fra kroppen med en kniv. Det siste punktet er nok vanskelig med små fisk. tror jeg at jeg er tydelig nok på at dette ikke er helt enkelte å gjøre med små fisk. Tror vel de fleste som har forsøkt å slå en lite fisk opplever at dette er vanskelig og som oftest forårsaker det slik skader på fisken, at fisken dør umiddelbart.

Når det gjelder avliving med bruk av skoldning er vel loven klar på at dette kan brukes på krepsdyr. Nå skal det vel også sies at det er både fagfolk og organisasjoner som ikke er helt fornøyd med denne avlivingsmetoden selv på reker, hummer og krabbe.

Jeg har sett eksempler på at fisk som er skoldet lever selv etter at store deler av fisken har oppnådd en temperatur der proteinet i fisken har koagulerer.
Jeg mener derfor at det ikke er korrekt å råde nye akvarister til å avlive fisk med hjelp av skoldning, og at dette er et brudd på dyrevernloven jf §1 og §9.

Når det gjelder kjøling er dette tilatt som sedering og skal skje langsomt. Fisk skal håndteres på en skånsom måte og levende kjøling skal utføres uten for raske temperaturendringer eller for lav temperatur. Sedering er innrettet mot å lindre smerte på en måte som samtidig ikke forvolder skade (inklusive døden)

Når det gjelder bedøves skal fisk før eller samtidig med avliving og være bedøvd til døden inntrer. Bedøving skal skje ved egnet metode som ikke påfører fisken vesentlig stress eller smerte. Her vil da f eks slag mot hode eller nellikolje være aktuelle metoder.

Det er forbudt å bedøve fisk ved hjelp av gass, herunder CO2 , eller annet som blokkerer oksygenopptaket, samt salt, salmiakk eller andre kjemikaler med lignende virkning.

Fisk skal avlives umiddelbart etter bedøving. Fisken skal dø som følge av blodtap fra hjernen. Annen avlivingsmetode kan brukes dersom det kan dokumenteres at den er forsvarlig.

For de da som opplever at de har en annen metode som de kan dokumentere er det vel het greit at de bruker denne metoden.
Nils Vollstad
Jeg har valgt å bruke mitt navn her i forumet, og siden det er bare en som har dette navnet ihvertfall her i Norge står jeg for det jeg skriver. Kjenner nok at jeg blir noe provosert når jeg blir stilt til ansvar av anonyme personer, slik som i dette sitatet. Men du har helt rett biXen, dette er faktisk etter reglene i den store røde boken som de aller fleste i Norge velge å leve etter. Tar du deg tid til å lese [URLBLOCK1] og tilhørende [URLBLOCK2] vil du oppdage at det er tatt store dyrvernmessige hensyn til slakting av bl a oppdrettsfisk. Dette er da fisk som er oppdrettet med tanke på at de skal slaktes og spises. Jeg har undret meg mange ganger over at akvarister tenker oppdrettsnæringen bør behandle deres fisk bedre enn akvarister gjør med henblikk på avliving?


Du sier jo i resten av innlegget ditt "in so many words" at du er enig i det praktiske i det, men henger deg likevel opp i forskrifter og regler. Og jeg sier ikke at jeg ignorerer alle lover, jeg sier bare at det er praktisk bedre å anbefale at folk avliver små fisk med koking istedet for å prøve å avlive dem med kniv, gjøre det halvhjerta, ikke få det til, og ende opp med halvdød fisk som spretter rundt i lidelse. Jeg tror de har litt mer peiling på dette i oppdrettsnæringen og er mer utstyrt til det så jeg finner sammenligningen ubrukelig i dette tilfellet. For oppdrettsnæringen er tilfeldigvis det mest praktiske det lovlige.

Hva ditt og mitt navn / nick har med dette å gjøre ser jeg ikke helt sammenhengen med. Alle som vil vite mitt navn kan klikke på profilen min og se på infoen til et bilde eller gå på hjemmesiden min og lese i høyre kolonne. At jeg velger å bruke nick er fordi de fleste faktisk kaller meg det samt at folk godt kan jobbe litt for å finne ut hva jeg heter om de nå absolutt vil det, så jeg tror ikke du skal henge deg opp i det.
Skjønner ikke helt hvordan du leser deg til at jeg mener det er ok å skolde levende fisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Karl Inge Stumo
Reklame for plussmedlemskap