Hjelp til noen spørsmaal??

Hei.
For det første saa lurer jeg faktisk litt paa hvordan en pumpe skal virke, skal den kun gi sirkulasjon i vannet eller luft bobler?? Har en pumpe som heter Eheim 2007 og tror ikke jeg er fornøyd med denne..

Har vann skifte annenhver uke og pleier aa vaske filteret en gang i uka, men jeg syntes att vannet virker veldig grumsete og mye partikler i det..

Varmekolba staar pa ca 24/25 grader...

Tror ogsaa mine 2 guppyer begynne og lide av dette da den ene har oppdelt halefinne og store svarte øyne, den andre syntes jeg at jeg ser anntydning til at finnen skal dele seg opp, er de syke eller kan det ha med vannkvaliteten aa gjøre??

I akvariet har jeg 3 gullfisker, 2 guppyer, 4 kardinaltetra, 3 neontetra, 2 smaa algespiser maller...

Faar man kjøpt saann til aa sjekke vannverdiene paa zoo butikk??

Takker for svar!!
Plussmedlem
Hvor stort er karet ditt?

Eheim 2007 er ikke akkurat et godt filter. Det er veldig lite og tåler ikke mye belastning.
Når du i tillegg vasker (?) filteret hver uke så blir det ikke mye filterbakterier igjen til å ta seg av avfallsstoffene.
Jeg er redd for at du har for mye fisk til dette filteret.

Dråpetester til å sjekke vannverdier er veldig fornuftig. Det kan du kjøpe i dyrebutikken eller fra nettbutikker.
Kjøp gjerne pH- og nitritt-test raskest mulig. (Ikke kjøp teststrips.)
Takk for svar
54 liter er karet mitt..
Naar jeg skrev vasker mener at jeg skyller vekk møkka i vann fra springen, skal jeg ikke gjøre det???
Plussmedlem
Det er bedre om du starter med ukentlige vannbytter (30 %) og skyller filteret i bøtta med akvarievann.
skyll det i litt vann fra akvariet, det skal ikke være helt rent. Det huser bakterier som tar seg av giftstoffer i akvariet
ok men hva tror dere om pumpa da er den for daarlig eller ikke i orden??
Kjopte en akvarie pakke der jeg fikk med en pumpe som het Power clean 250, men der var rotoren gaaen saa fikk en erstatningspumpe altsaa denne eheim 2007, men det var noe de gikk og fant paa lageret uten eske eller noe saa tviler litt paa den... Og de paa dyre butikken sa at eheim var bedre enn den jeg hadde...
Plussmedlem
Du skal ikke se bort i fra at Eheimen er bedre enn den andre, men den er likevel ikke veldig god til den mengden fisk som du har.
Hvis filteret går tett etter én uke så er filteret for lite.
Men hjelp ser plutselig at gullfisken min heller ikke er frisk, den flyter til overflaten.. har lest litt om sykdommer og avføringen er litt brun med ogsaa noe lyst... Mulig jeg syntes magen ogsaa ser litt større ut.. Hva kan det vere og hva skal jeg gjøre!!??
Plussmedlem
Ta et stort vannbytte (50 %) og kjøp deg dråpetest for nitritt i morgen.
Gjerne også pH.
Dråpetester (ikke strips) for å sjekke vannkvaliteten får du kjøpt i dyrebutikken ja.
Du bør virkelig få testet vannet hvis filteret går tett så fort + at fisk sliter, tyder jo på at noe er galt.

Hvor mye/ ofte skifter du vann?

Anbefaler deg å lese denne artikkelen om vannverdier.

Og er du sikker på at du har satt filteret riktig sammen?
Ikke noe som gjør at det går tett?
Har gjort det en gang i dag 50%, og da var der litt under 2 uker forrige vann bytte, men skal jeg ta det igjen kanskje??

Da trenger du ikke i dag.
Men du bør bytte vann oftere enn hver 14 dag i et så lite og overbefolket kar.
Plussmedlem
Nei, da kan du sikkert vente til i morgen.
Men du bør sjekke vannverdiene framover nå. Mulig du må starte med oftere vannbytter enn en gang i uka også.
Annenhver uke er i alle fall for lite.
ok men jeg er saa redd fiskene mine skal dø i løpet av natta for de er saa fine, men det er vel lite jeg kan faa gjort naa...
min lille guppy døde desverre i dag, men har kjøpt salt og draape tester.. saa vannet var egentlig bra, men har tilsatt litt salt hvertfall..
Tilfeldig bekjentskap
© T.Bentehaugen
Reklame for plussmedlemskap