Uventet gjest

Hei!

Jeg har et to uker gammelt akvarium. Jeg har fire planter og tre fisker. Men i dag oppdaget jeg en snegl! Den er bitteliten (3-4mm), gjennomsiktig enda, men med antydning til sneglehus. Den kommer mest sannysnlig fra plantene. Skal jeg bare la den være, eller bør jeg fjerne den? Kommer den til å være i veien for algespiseren min?
Plussmedlem
Det er en såkalt pestsnegle.
Fjern de sneglene du ser. De blir fort altfor mange.
Det er nok en pestsnegle fra planta ja.
Den er ikke farlig eller i veien for algespisern.

Men som sagt før meg, ta den bort.
De formerer seg og til slutt er det de som tar over akvariet
Ohoi! Formerer seg ja, jeg kiket på røttene til plantene nå, fant fire til. Nå går jeg på snegljakt! Takk for hjelpa!
det du også kan se etter er snegle eggene / eggsekker.
Dette er en gjennomsiktig geleklump med hvite prikker inni. Den sitter gjerne på mose, blader (generelt hvor som helst). Ta gjuerne ut hele greia om du klarer de kan sitte litt hardt har jeg merka, slimete greier.
Fant fire snegler - som nå er tatt ut, sammen med planten de var i røttene på. Skal følge med om jeg ser eggene. Tusen takk!
Få deg en Praktbotia eller flere. De er glad i snegler. Holder tanken min ren og pen for plagsomme angrep av sneglene.
Praktbotia spiser snegler, men utrydder dem ikke. De passer heller ikke i alle mulige kar. De bør ha store kar med mye strøm og liker seg best i flokk.
Hei!
Jeg negynte med å luke ut sneglene, som foreslått over her, men det ble fort over 20 snegler på to dager. Dro på dyrebutikken og fikk anbefalt snegledrepende middel, siden tanken min er alt for liten til en praktbotia. Middelet gjorde susen, nå har jeg ikke snegler lenger - som jeg ser i hvert fall.
Wargtass
Få deg en Praktbotia eller flere. De er glad i snegler. Holder tanken min ren og pen for plagsomme angrep av sneglene. :)


Dette var et utrolig dårlig råd! Kan ikke folk slutte å hive ut av seg den standardfrasen der uten å tenke seg om?? Det er faktisk veldig FÅ akvarier som har plass til praktbotia! De blir svære!

Og du har ikke engang spurt trådstarter hvor stort akvariet er... burde du ikke i det minste spørre om det før du begynner å "anbefale" fisk som blir så store?
Om man kikker på profilen til trådstarter så står det kun et 22 liters akvarium der. Synes du fremdeles det var et smart råd du kom med?

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap