Syk guppy

noen som kan hjelpe meg?
Den ene hunnguppyen begynnte å skrante igår. Har gått i en slags "bøy" og svømmer ikke slik som de andre, roter litt hit og dit og ofte borti planter og rota som er i akvariet. Hun har også mye nesa oppover (ligger ikke oppe i overflaten men er overalt i akvariet)
det er nok en parasitt (?) som den har fått. Leste noe om det her at guppy ofte får en sånn endetarmsparasiott som gjør at de får denne s ryggen.
Det mest humane for den er nok å ta den ut og hive den i kokende eller iskaldt vann (jeg bruker kokende).

Noen andre som kanskje har mer ekspertise på området?
eller kanskje Dactylogyrus (hvor den "vrir" litt på hodet)
Uannsett bør jeg kanskje ta den ut av akvariet?
det er ikke godt og si, vet det er en "vanlighet" blandt guppy er og bli utsatt for sjukdom og sånne vridninger.
Jeg har en av ungene mine enda som fortsatt er sånn. ser ikke ut som den lider noe særlig bruker kanskje litt mer krefter på å svømme.

Men siden din driver å svømmer borti ting (klør seg?)

lest litt på forum at flere nevner rødhet i gjellene, avmagring.

Hvordan ser fisken ut sånn ellers?
Mulighet for å legge ut noe bilde?
skal prøve å få tatt bilde senere

Ser nå at også noen av de andre fiskene har røde gjeller (på sebrafisken også).
Tok et kraftig vannbytte for noen uker siden, kan det være årsaken?
Noen som har noen "oppskrift" på hva jeg bør gjøre nå?
Har forresten fått guppy yngel i karet også, noen hensyn jeg må ta her?
Det kraftige vannbyttet innebar vel ikke en god rens av filteret også? Har du fått målt noen verdier i karet?

Om du søker på guppy knekk eller guppy bøy så får du opp masse tråder med forslag til behandling. Når det gjelder røde gjeller så kan du lese om forskjellige symptom og forslag til behandling i sykdomsartikkelen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap