Syk snegle? trenger kjapt svar.

Eplesneglen har en ganske merkelig oppførsel. I går så fant jeg den sittende fast mellom pumperøret og termometeret. Jeg løsnet den og slapp den på bunnen, men den ville liksom ikke ligge riktig vei. Åpningen på skallet ligger nederst og den står "på spissen" på en måte. Den er lukket inn i skallet, men noen ganger stikker den følehornene ut for å se hva som skjer. Det ser også ut til at skallet vugger frem og tilbake noen ganger, men om det er forsøk på å rette seg opp eller strømmen fra pumpa, vet jeg ikke. Det virker for meg som om den har luft i magen eller noe som gjør at den "dupper", men ikke helt flyter.
To andre eplesnegler har dødd i det siste. Kan det være en sykdom? Noen som vet råd?
Hva har det med saken å gjøre? Skallet er fint, jeg har en gh på 8, ph over 7. Har ikke noe særlig bruk for kalkstein, men jeg har en liten bit alikevel for å holde på plass en plante.
Hei
Frustrerende
Dersom vannverdiene dine er bra og sneglene dine ser fine ut i skallet, så er det vel lite trolig at det er sykdom.
Jeg er akkurat ferdig med ei slik periode, der sneglene mine plutselig dør. Ingen ting synlig i veien med noen, alle var fine i skallet.
Men etter at jeg snakket med snegle guruen Heidi fikk jeg vite at det er slik som skjer en gang iblant, som hun sier" de kalles ikke musterie snegler for ingen ting." Så jeg har ikke funnet noen annen fornuftig løsning på plutselig massedød av eplesneglene mine.
Jeg la også merke til at NO3 økte kraftig under den perioden, så jeg måtte skifte ut litt vann hver dag over en periode.
Håper det går bra.
Mvh Marit
Hmm. Takker for svar. Jeg håper det er noe med luft-i-magen teorien min, og at det går over :/
NO3 nivåene kan jeg nok ikke stole helt på, for jeg har nettopp byttet ut det meste av plantene, så den svinger litt opp og ned.
Åh, herlighet, nå ble jeg lettet Skulle inn for å sjekke på ham, og han var ikke der jeg la ham siste jeg undersøkte/luktet på ham! Lette litt og fant ham på tur bak algekula Antar at det var noe med den luft-teorien da
Hei
Ja,en ting er sikkert, og det er at er det noe galt med de så kjenner du lokta, fy fela....
Lykke til, håper det går greit
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap