Vet ikke om dette er riktig plass, men innkjøring av nytt filter.

skal kjøpe et større innvendig filter til jebobordet mitt i morgen, og lurer på om jeg kan la det stå til innkjøring oppi bordet sammen med den gamle pumpen? vil det bli ammoniakk og nitritt i vannet da eller vil den gamle pumpen ta unna for det ? altså ha begge gående samtidig.
Det går fint å la begge gå samtidig
Har den gamle pumpen fungert som filter i det bordet uten problemer?

I så fall er det jo ikke noe problem, et nytt filter skaper jo hverken avfall eller nitritt
oki, det var detter jeg tenkte, men det avfallet som går inn i det nye filteret må jo alikevell gå gjennom nedbrytingsprosessen og danne nitrat og slikt? og da vil det bli slikt i vannet også, men kanskje den gamle pumpas bakterier nøytraliserer disse...
eller har jeg ikke skjønnt noe riktig?
den nye pumpa er mest for sirkulasjon og lufttilførsel, den gamle gjør jobben med rensing stort sett bra, men bedre med hjelp av den nye går jeg ut fra..
Hva som flyter hvor aner jeg ikke. Det jeg vet er at å sette et nytt filter inn sammen med det gamle filteret i et kar er helt uproblematisk, og faktisk en veldig god måte å innkjøre nye filter på I dette tilfellet vil den jo være til ren sirkulasjon i begynnelsen, og deretter også hjelpe til med økt filterkapasitet

Så ingen grunn til bekymring.

Nitrogen syklusen fungerer slik:

Ammonium/Ammoniakk i vannet => Nitrosomonasbkterier begynner å formere seg i filteret. Disse spiser ammonium/ammoniakk og avfallet er nitrit.

Nitrit begynner å utvikle seg i vannet på grunn av foregående prosess. Amminium/Amminiakk blir fortløpende spist opp og dermed begynner nitrobakterier å formere seg i filteret. Disse spiser nitritt og avfallet er nitrat.

Den pliktoppfyllende akvarist bytter minimum 30% vann i uke og dermed blir h*n kvitt nitrat i vannet da det vannet han fyller på inneholder mye mindre nitrat enn det h*n tok ut. Er man lur så sper man på med mye planter som også livnærer seg på nitrat.

Så dette med to filter som kjøres samtidig. Akkurat det samme skjer, men nå har man dobbelt så god plass å husere bakteriene på. Man får aldri mere ammoniak/ammonium/Nitrit ved å sette inn mere fitrering. Mengden er alltid den samme så lenge belastningen er den samme. Setter man inn en fisk til så blir mengden øket, men nå har man et filter til for å bli kvitt den økte mengden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap