Corydoras simulatus og Coydoras metae

Hei.

Jeg har i dag bestillt meg nye Corydoras.
Jeg fant Corydoras simulatus på bestillingslista som såg veldig stilig ut, og jeg bestilte den sefølgelig. Jeg ser at dette er en meget skjelden type og ikke mange som har de i akvarium, og jeg finner derfor lite informasjon om de.

Men det som står i fiskebasen:
I naturen stimer disse i store stimer med sin midre slektning med akuratt samme fargemønsteren Corydoras metae

Så jeg bestilte noen Corydoras metae for å få de mest mulig naturlig. Så til sammen blir det da 16 Corydoras i et kar. (10+6)
Men siden disse 2 forskjellige Corydorasene stimer i lag i naruren , lurer jeg på om de kan krysse seg når de går i samme akvarium ?

Jeg er også at det ikke er noen som har registrert oppdrett på denne corydorasen her på forumet, vill det da si at dette er en art som er vanskelig å få i lek ?
I teorien skal den høre til å være lett å få i lek siden dette er en simulatus som betyr "kopi" som som henspeiler på artens likhet med Corydoras metae, og Corydoras metae er jo lett å få i lek....
Har faktisk sett de si på corydorasworld at metae ikke er av den enkleste å få til å leke. Om det stemmer aner jeg ikke, alt jeg vet er at mine leker :p Og da tviler jeg vel på at de er av de vanskligste hehe.

Vet ikke om jeg ville hatt de to artene der i samme kar, hvertfall ikke om jeg hadde hatt planer om å plukke ut evt egg. Greit nok at de stimer sammen i naturen, men der er det jo hundrevis, eller tusenvis av partnere å velge mellom.

I et akvarium er utvalget naturlig nok mer begrenset. Og det sies vel at faren for krysning øker dersom coryene er svær like hverandre. Ville nok heller ha hatt to grupper (hvor jeg er sikker på at både hanner og hunner er tilstede!) av coryer som er forholdsvis ulike.

Men så er jeg ultraforsiktig også da. Om risikoen er såpass stor at den i det hele tatt er verdt å nevne aner jeg ikke. Men oppsettet ditt er nok mer risikofylt enn med to vidt forskjellige arter. Uten at det sier all verden
Min gruppe med Corydoras metae legger egg hver uke, de leverer trofast Senest i kveld så jeg en gruppe egg klistret på glasset. Har en gjeng små yngel av dem gående for tiden i et yngelkar også.

De krysser seg nok ikke med C. simulatus, fordi C. metae er den vanlige, rundnesede typen med kort nese, mens C. simulatus har lang snute og er større. C. simulatus er ganske variabel i fargemønsteret også, noen er helt like C. metae, mens andre ikke ligner særlig. Jeg kan ikke si jeg noengang har sett eller lest om kryssninger mellom de to typene; altså kort- og langsnutede Corydoras.

Felles for de fleste langsnutede arter er at de er vanskeligere å få i lek og få til oppdrett på enn kortsnutede arter.

Du har en utfordring foran deg her, Magnus Det er jo det som er moro!
Tusen takk for svar begge to.
Det var da godt at de mest sansynlig ikke krysser seg. Hadde ikke tenkt så mye på oppdrett å c.simulatus da siden det ikke er noen som har registrert oppdrett, men med c. metae hadde jeg håpet på egg en gang iblandt.

Ja dette blir litt av en utfordring...
Nå skal det bli bare Corydoras her hos meg. "Corydoras for alle penga". Jeg har også bestilt 10stk Corydoras virginiae og 10 stk Corydoras melanotaenia. Så nå håper jeg bare å få solgt ut L-mallene, slik at det blir plass til Corydoras.

De 2 andre artene skal få gå i egne artskar, de hadde jeg tenkt at skulle formere seg og jeg kunne ha tjent litt penger. Men jeg har sett at de ikke er så veldig vanlige i handelen, og hvis jeg er så heldig at jeg får de i lek, hvor mye kan jeg ta for yngelen da ?
Fisken Magnus
og hvis jeg er så heldig at jeg får de i lek, hvor mye kan jeg ta for yngelen da ?

"Selg ikke skinnet før bjørnen er skutt" er det noe som heter
Tror engelskmennene har et lignende uttrykk som betyr det samme;
"Don't count your chickens before they're hatched"

Jeg ville tatt den saken for meg når (og hvis) den tid kommer Først må du få C. simulatus i hus.

Jeg har forresten hatt Corydoras melanotaenia selv, og makan til hyperaktiv art har jeg aldri sett makan til! Ingen annen Corydoras-art jeg har hatt har vært så aktiv og spinnvill som den Alltid liv og røre i akvariet de var i, iallefall. Tror ikke den er vanskelig å få til oppdrett på, mine la egg relativt raskt og selv om jeg ikke løftet en finger for å fostre opp egg og yngel, så levde det opp 7 yngel helt på egenhånd i det karet.
hm, mine melanotaenia er ikke så aktiv, den er faktisk ganske sky mesteparten av tiden. de fyker og gjemmer seg når jeg nærmer meg, untatt når noen får seg en raptus og fyker hit og dit uten å bry seg om meg :p ser trillene og cw23 mer enn melonene.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap