Er det farlig med store forskjeller i ph fra butikk til hjem?

Jeg har en pH-verdi på ca 6,3 i 54-liters karet mitt (og det samme har jeg i vannet fra springen). En ansatt i en akvariebutikk sa at alle karene der hadde pH på litt over 7 og at det dermed ikke var så lurt at jeg hadde så lav pH hvis jeg ville kjøpe fisk derifra. Jeg har skjønt at det ikke er bra for fisken med store endringer av pH og lurte derfor på følgende:

1) Er det dumt av meg å kjøpe fisk fra kar med pH på over 7? Hvis ikke er det noe jeg kan gjøre for å forberede de nye fisken på endringene?

2) Bør jeg heller kalke litt i mitt eget kar for å få opp pH-verdien på et stabilt nivå? Ser for meg at dette blir en del arbeid for å holde det stabilt. Samtidig er det flere fisker jeg da kan velge og vrake mellom...

Hva gjør dere andre som har lav pH i karene, når dere skal skaffe ny fisk?
Det er vel hvilke type fisk du skal ha i karet som bestemmer ph'en. At en akvariebutikk kan kjøre lik ph i alle kar, slik det virker som her, er jo helt utrolig men sikkert ikke unikt. Du kan trygt kjøpe fisk fra kar som har en annen ph men bør være nøye med den gradvise tilvenningen i posen før de puttes i karet. Må ærlig innrømme at jeg aldri har spurt i en butikk hvilke vannverdier de har i karene sine. Det har likevel alltid gått bra.
Det går helt fint så lenge du ikke slurver med akklimatiseringen

Posen flyter i vannet, og en gang i halvtimen tømmer du vekk en kopp med vann, og tilsetter en kopp med vann fra akvariet. Ta det heller litt for lenge enn litt for kort, fisk flest takler PH nedgang dårligere enn en plutselig økning i PH.

Er 6,3 i PH passende for de fiskene du har, skal du ikke endre noe. Er den for lav til dine fisk bør du kanskje vurdere en sakte og forsiktig heving
macbeth
En ansatt i en akvariebutikk sa at alle karene der hadde pH på litt over 7 og at det dermed ikke var så lurt at jeg hadde så lav pH hvis jeg ville kjøpe fisk derifra.

Tror nok den ansatte roter litt her. Dette er ikke noe problem så lenge man avklimatiserer.

macbeth
1) Er det dumt av meg å kjøpe fisk fra kar med pH på over 7? Hvis ikke er det noe jeg kan gjøre for å forberede de nye fisken på endringene?

Dette er ikke noe problem. Bare avklimatiser fisken forsiktig med å blande vann fra karret ditt inn i posen. Bruk en god time og fyll på med en liten skvett av gangen så omstiller fisken seg uten problemer. Jeg pleier å helle vannet i posen med fisk og det hele i en hov før jeg setter fisken inn i karret. Liker ikke tanken på å få for mye fremmed akvarievann i karrene mine.

macbeth
2) Bør jeg heller kalke litt i mitt eget kar for å få opp pH-verdien på et stabilt nivå? Ser for meg at dette blir en del arbeid for å holde det stabilt. Samtidig er det flere fisker jeg da kan velge og vrake mellom... Hva gjør dere andre som har lav pH i karene, når dere skal skaffe ny fisk?

For all del ikke tull med gode vannverdier. Følg oppskiften fra mitt forrige punkt så slipper du masse mas.

Flott! Takk for raske og ikke minst gode svar! Nå ble jeg glad

Og flott at jeg "bare" trenger å være nøye med aklimatiseringen.

Og ja, jeg skal ha fisk som trives med pH på 6,3.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap