Co2 spørsmål

Hei
I morgen hentes en stor flaske co2 Ca 6 kg. Har noen spørsmål.

Hva mer trenger jeg enn flaske, slange, regulator og en sånn "pene-bobler-som-svirrer-rundt-i-en-liten-karusel"?

Skal den, eller kan den stå på om natten? Her ser jeg meningene er mange? Barnelærdommen sier jo at planter ikke benytter seg av co2 om natten, for da lager de oksygen. Men når karet er over en viss størrelse så kan man likevel bare ha den på hele tiden? Vil det skade å ha den på? Har ikke bryter nemlig...

Kan jeg sette reaktoren bakom bakgrunnen? Den er jo ikke så pen, veldig facinerende å se på, men blir litt i overkant mye blikkfang midt i undervannsverdenen min Bør det være en sirkulasjonspumpe reaktoren?

Hvor lenge varer en rundt 6 kg flaske til et kar på 450 liter. Det kommer mye lys til dette karet. (2x40 watt, 2x36 watt og 2x54 watt t5)

Hvis flasken en dag skulle lekke ut alt innholdet - vil det være nok til å utgjøre noen fare i en liten stue?

Takker for alle tips - gleder meg masse til anlegget er satt opp.

Invester i en magnetventil så kan du styre av og på ved hjelp av en timer.

Om du skal la den stå på om natten eller ikke avhenger av hvor mye CO2 du hadde tenkt å tilføre. Med to til tre bobler i sekundet er dette ikke nødvendig.

Plantene produserer ikke O2 om natten, de tvertimot bruker O2 om natten. Kun når fotosyntesen er i gang vil de produsere O2.

Reaktoren kan med fordel settes i bakgrunnen. Mest mulig teknisk utstyr bak der gjør karret penere. Sørg bare for at du får den så langt ned som mulig.

En 6 kilosflaske burde vare min 6 måneder. Med magnetventil burde den holde mellom 9-12 måneder. Igjen er det spørsmål om hvor mye CO2 du slipper inn i karret.

Husk på å sørge for brukbar kH før du setter i gang. Tilførsel av CO2 med lav kH kan resultere i at pH svinger mye.
Tusen takk, supert. Da var jeg litt klokere allerede. Gleder meg. Aldri hatt et slikt annlegg før.

Skal være nøye med Kh - må sikkert tilsette noe her da....

Start med lite CO2 slik at plantene kommer i gang. Når man merker at plantene øker veksten så må man tilføre mer næring. Dette gjør man også forsiktig. Så øker man på med CO2 og næring.

Hele tiden måler man pH og kH.

CO2 i vannet kan man beregne med formelen:

3 * kH * 10^(7 - pH)
der ' er gange og ^ er opphøyd i.

Svaret kommer ut i mg/liter og skikkelig god plantevekst krever 20-25 mg liter.

Eks kH = 4 og pH = 7

3 * 4 * 10^(7-7) = 12 mg/liter

eks kH = 4 og pH = 6.7

3 * 4 * 10^(7-6,7) = 23.94 mg/liter







Ser man det Ok, jeg skal forsøke å se hva jeg finner ut av. Takker så mye så langt.
Du kan jo og bruke denne tabellen,som eit alternativ til å rekne ut CO2 nivået i vannet
Du bør også ha en bobleteller, gjør det enklere å se hvor mye du tilfører vannet.
Det er mange veier til Rom. En annen mulighet er å ha ett digitalt Ph meter som kontinuerlig måler Ph i vannet. Sålenge du vet hva Kh er, vet du også hvor mye CO2 som blir tilført (ref samme tabell).

Bruker du magnetventil kan du enten kople denne til en timer som kopler strømmen til/fra etter ønske, eller du kan kople denne til en Ph-kontroller som styrer ventilen av/på etter ønsket Ph.


Personlig bruker jeg bare en glassdiffusor av typen Rhinox 5000, men har ett digitalt Ph meter som hele tiden viser nøyaktig Ph (Såfremt man kalibrerer/stiller inn proben ved jevne mellomrom). Siden nåleventilen er vanskelig å stille inn for så små mengder CO2, kjører jeg inn CO2 24/7, og setter på en O2 pumpe om natten. For meg fungerer dette glimrende, men som sagt det er flere måter å gjøre dette på.
Høres jo flott og praktisk ut, men veldig dyrt? Noe sånt overvåkings anlegg med målere og pumper og alt sånn tviler jeg på at jeg får råd til.

Er student Og ingenting som er automatisk er billig. Men hadde vært veldig greit å ha. Nå må jeg først finne meg en reaktor som er rimelig og stor nok til karet mitt. Gleder meg til å se effekten.
En slik digital Ph-meter (ikke kontroller) kostet ca 50$ på ebay. Gikk man for kontroller versjonen kostet dette ca 25$ mere.

Glass diffusoren kostet 18$.

Jeg ville prøve dette ut, FØR jeg evt gikk for Rolls Royce varianten med magnetventil og en Ph kontroller.

Den store investeringen er likevel CO2 flasker og regulator til denne...
Takk for tipsene så langt. Ja, det flasken som har vært vanskeligst i forhold til pris i allefall. Men gjennom venner av venner fikk jeg en stor flaske nesten gratis. Regulator har jeg også fått, men ikke hentet enda. Så dette blir spennende.

Drar opp til en gassleverandør og hører om de kan sette det sammen og fylle flasken (og lære meg å bruke den)

=0)


Den eneste farbare vei for å kontrollere CO2 av og på er en magnetventil. Uten denne må man i praksis la CO2 anlegget gå døgnet rundt. Man kan stenge for på flasken, men dette er lite hendig i lengden.
Diffusor eller reaktor?
Takk for svarene så langt. Hva er forskjellen mellom en diffusor og en reaktor? Hva er å foretrekke og hvorfor?
Du vil nok få oppløst mye mer CO2 i en reaktor enn det du klarer i en diffusor.

Les denne artikkelen om forskjellige måter å tilsette CO2 i akvarium, og hvor effektive de er.

http://www.aquatic-eden.com/2006/10/methods-of-diffusing-co2-in-aquarium.html

Editersom du kjører diffusor-løsningen, kjøp 2 stk, da de har en tendens til å få mye alger på seg etterhvert, og da er klor løsningen for å fjerne dette. Jeg liker å ha den jeg renser en stund i "karantene"
Aha - alt som kan læres tidlig en morgen. Takker så mye
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap