Flytte.

Hei. Nå skal jeg flytte på meg og jeg lurer litt på hvordan jeg skal få med meg alt.
tenkte litt på å putte all fisken i en ca 40 liters bøtte med lokk. så lurer jeg litt på hvordan folk har fått meg seg alt før. og noen vet hvor jeg kan få tak i bøtter som er store nok og har tett lokk?

Inaktiv bruker
felles kjøpet har hatt noen ganske store bøtter med lokk, ellers selger europris vindunker på 25liter med lokk. er i hvertfall de to stedene jeg har sett de selger ganske store bøtter med lokk.
ellers om du skal flytte, har jeg sett mange tråder om nettopp dette her inne, prøv å ta ett søk.
Når jeg flyttet min 120 liter for et par måneder siden så brukte jeg en plastkasse man typisk får på Ikea, Europis m.m. (30 liter). Fylte denne opp med vann (ikke helt full) og flyttet filteret over dit, og lot det gå der så lenge jeg hadde mulighet. Deretter fanget jeg inn fiskene og tok de over i plastkassa. Tømte deretter akvariet ned til at vannstanden var 2-3 cm over sanda, slik at oversette reker, yngel og slikt skulle ha en sjangse til å klare seg ihvertfall.
Med vannstanden så lav klarte jeg og dama å bære de ned i bilen, og opp 4 etasjer til ny leilighet. Bærte først opp plastkarret, og satte filteret igang igjen før akvariet ble hentet og fylt opp med både vann og fisk.

Flyttet også et Juwel 110 liter, og der er jo filteret fastmontert i karret, så der tok jeg ut svampene og la de i vann under transporten så de ikke skulle bli tørre. Ellers var fremgangen den samme her med tanke på tapping av vann og slikt.

Samme kvelden flyttet vi også et 60 liters Juwel, men her tappet vi bare vannet ned såppass at vi klarte å bære det. Da var det nok vann igjen i akvariet til at fiskene ble oppi der under transport.

Kan jo også si at når den flyttekvelden der var over var vi temmelig slitne og leie, og kjæresten min sin kommentar var at om vi skulle flytte igjen så skal f*** meg noen andre flytte akvariene! Men med det sagt så gikk det meget fint både med akvarier og fisker. (Nå er det jo faktisk enda flere akvarier i hus, så jeg håper ikke vi skal flytte igjen med det første!)
Jeg får gå å handle meg noen bøtter da. men hva skal jeg gjøre med filtrene? gjør det noe om de er tørre. jeg skal kjøre ett godt stykke. skal fra oslo til bergen.

Kan plantene ligge tørt så lenge? '
Nei, filtrene kan ikke bli tørre.
Bakteriene trenger vel også ogsygen for å holde seg i live over så mange timer som en tur til Bergen tar. Mulig at skvulpingen som følge av bilkjøringen vil holde oksygennivået i vannet oppe, men her er jeg ikke sikker. Går jo ann å fikse 230V i bilen da, slik at du kan holde filterene igang, men dette koster muligens en del...
Her, her og her har du noen tråder hvor du kanskje kan finne flere tips.
BRÅ STOPP her litt no... først velkommen til bergen... MEN du må ikke ha fiskene i en stor bøtte på den lange turen der nei.., varme tapet i bøtten vil være altfor stort, fiskene vil nok være døde lenge før du har nådd hønefoss eller hokksund.... de vil komme til og fryse ihjel. du må pakke dem i poser om det er stor fisk singel pakkes disse. og settes i en isopor kasse. filteret tja hva kan man gjøre der. men for allt i verden ikke finn på og ha dem i en bøtte... da kan du kjøpe nye fisk når du kommer til bergen for og si det slik.Og ikke fyll posen helt, lite vann mye luft. og du må snurre dem slik at det kommer mye luft i ikke blåse med dårlig ånde nedi posen hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap