Ehh.. sopp?

Hei!

Eg kjøpte 2 kjempefine perleguramia på dyrebutikken for nokre månadar sidan. Etter nokre dagar la eg merke til at den største hadde ein liten (veldig liten) kvit flekk på halefinna.
Eg konkluderte med at det var sikkert eit lite sår ette slossing i karet på dyrebutikken, og at det gjekk sikkert fint..

Nå har den kvite flekken blitt litt større, og den har fått ein liten på ryggfinna og. Fisker har vore sprek heile tida, ete og e lika trivelig som resten inni der. Så det ser ikkje ut som den ber preg av det, endo i alle fall. Og ingen andre fiska har dette på seg.
Men eg e jo begynt å bli litt bekymra nå, sidan det har spredd seg.

Ka kan dette her høyrast ut som?

Er det noko eg bør gjere for å få noko bedring? Som fks fleire vassbyter, medisinering, salt osv?

Skjønar det kan vere vanskeleg å svare på, i og med at eg ikkje har noko bilete av fisken, men håpar nokon har eit kvart å hjelpe meg med
Det høres ut som hvitprikk? Kan behandle det ved å sette opp temperaturen til 32 grader eller noe, men sjekk at fiskene i karet tåler så høy temperatur først.
Du trenger ikke sette opp karantenekar nå, siden hvitprikkparasitten er i hele akvariet, og du kan gå ut i fra at alle fiskene er smitta.

Ellers har jeg brukt Esha exit på hvitprikk med god effekt.
Om det hadde vært hvitprikk så ville det nok rukket å spre seg til resten av fiskene i løpet av bare noen dager. Når fisken faktisk har gått med dette i to måneder så tror jeg ikke det dreier seg om det.

Siden det er veldig vanskelig å stille en diagnose ut fra bare en beskrivelse så er det kanskje like så greit at du selv leser og ser litt for å finne ut om du finner noe som ligner. Her har du sykdomsartikkelen og her og her finner du en del bilder. Advarer bare, de bildene er ekle :b

Ellers så er det som alltid en god ting å gi fiskene så gode forhold som mulig når de er syke slik at de har et godt utgangspunkt for selv å kunne bekjempe sykdommen, men selvfølgelig så hender det at man bør medisinere også. Variert kosthold, tilsetning av ekstra vitaminer og litt hyppigere delvannsbytter er bare positivt uansett.
Plussmedlem
Tror ikke dette er hvitprikk.
Ikke lett å svare på hva det kan være. Mulig det er virus. Et bilde hadde vært fint
Takk for svare begge to =)

Og da va veeeeeldig kjekt å høyra at da mest sannsynlig ikkje va kvitprikk eg hadde fått me meg heim fra dyrebutikken .

så får eg sjekka ut linkane du sendte, og prøva å ikkje blir for skremt av bildene.. :P
ååååh fy *piiiiip*

Dei sjukdomsbildene der va ikkje akkurat anbefalt å lesa før maten nei...
Takk for advarselen :P

Men da ser mest ut så et lite soppangrep ja...
Ok, jeg trodde den nettopp hadde fått prikkene. Men er det et sår eller noe den kan ha fått sopp i da? Skarpe gjenstander, eller er det en nabokrangel på gang?:P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap