Hvitprikk? saprolegnia?

i går oppdaget jeg at to av mine kobbertetra hadde hvite prikker på seg. den ene hadde to klare og tydlige hvite prikker på kroppen, og den andre hadde en hvit prikk på nesa. det ser ut som de hvite prikkene er "utenpå" kroppen på fisken.. i dag npr jeg skrudde på lyset så jeg at den ene prikken nesten var borte, men der den hadde vært var det et hvitere parti, akkurat som et slags arr..

legger ved to bilde av fisken..
(har ikke tatt noe bilde av fisken i dag..)
Håper noen kan hjelpe meg..
nå når jeg såg etter fisken, hadde den andre hvite prikken og gått bort, og det jeg såg da var at den fisken hadde et slags "sår" der den hvite prikker hadde vært.. hmm... nå står den i et hjørne for seg selv, og jager alle de andre fiskene hvis den kommer i nærheten...

lurer fælt på hva detta kan være...
Tror kanskje jeg har vært borti noe lignende nå nylig. Kjøpte et par Pygmègurami der jeg oppdaget at den ene hadde en hvit prikk på overkjeven, i og med karet var godt beplantet var det vanskelig å se utviklingen, men etter noen dager la jeg merke til at fisken hadde "mistet overkjeven". Dvs at fra underkjeven og bak til øyet var det ingenting. Dagen etter at jeg oppdaget dette var den hinsides. Etter enda en uke røk den andre også, men der kunne jeg ikke se noe sykdom. I forrige uke oppdaget jeg at en av H. amandaene mine plutselig nesten så ut som en miniatyr slørhale, med popeyes, oppsvulmet buk og skjellreisning som kunne se ut som hvite prikker i noen sysnvinkler. Har nå kjørt en kombinert Esha Exit/2000-kur, men den ene fisken er fremdeles ikke frisk.

Dette kan ha vært 2 ulike sykdommer, men symptomene du nevner ligner litt på det første sykdomsutbruddet hos meg. Det H. amandae er utsatt for nå, kan være noe annet. Jeg mistenker det siste tilfellet for å være Ichthyosporidium hofferi, men er litt usikker på hva det første egentlig var. Men det er kanskje naturlig å tenke at det kanskje var samme sykdom.

Du har sikkert lest Frank Angells artikkel om sykdom.
Takk for svar
oki, skal holde litt øye med de fremover...
tusen takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap