Hvordan starte et saltvannsakvarium?
Har ekstremt lyst til å starte et saltvannsakvarium med koraller og fisk. Har et 70L juwel ferskvann. Har litt erfaring med ferskvann.
Hva trenger jeg?
Hvilke dyr/fisker trenger jeg?
Hvor mye koster dette?
Jeg syns det er ekstremt fint med saltvannsakvarium.
Er det vanskeligere å ha saltvannsakvarium enn ferskvann?
Hva trenger jeg?
Hvilke dyr/fisker trenger jeg?
Hvor mye koster dette?
Jeg syns det er ekstremt fint med saltvannsakvarium.
Er det vanskeligere å ha saltvannsakvarium enn ferskvann?
Postet 15.01.09 kl 15:29
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på disse sidene:
Saltvannsakvariet.no
Korallrev.no
Aquafreaks.no
Saltvannsforum.no
Saltvannsakvariet.no
Korallrev.no
Aquafreaks.no
Saltvannsforum.no
Postet 15.01.09 kl 17:52
Takk
tusen takk
har lest litt på de sidene.
masse fine dyr
har lest litt på de sidene.
masse fine dyr
Postet 16.01.09 kl 14:06
Her har du en fin fiske oversikt.
Har du tenkt på om du skal ha sump?
Hvis ikke så bør du gå for en brukt Deltec MCE300 som skummer.
Et par sirkulasjons pumper, av "flow" typen som Hydor Korallia, eller [URL=http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=NO&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter052]Tunze Turnbelle Nanostream[/URL].
Bruker du skikkelig salt, og ukentlige bytter, kan du slippe det meste av tilsettninger i et så lite kar.
Men du må etterfylle vann på en vis, etter som vannet fordamper, og ikke saltet.
Så jo merer sunket vannnivå, jo saltere vann...
Vannet må filtreres av et reversert osmose filter (disse koster endel, men se på det som en av de viktigste invisteringene du gjør i "saltvanns verden"
Lys er viktig, jeg ville gått for en stykk 150w metallhalogen.
Ellers så ville jeg ha skaffet med div tester:
-Salinitet
-Kalsium (Ca)
-Magnesium (Mg)
-Amoniakk (NH4)
-pH
-KH/Alk
Kalle.
Har du tenkt på om du skal ha sump?
Hvis ikke så bør du gå for en brukt Deltec MCE300 som skummer.
Et par sirkulasjons pumper, av "flow" typen som Hydor Korallia, eller [URL=http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=NO&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter052]Tunze Turnbelle Nanostream[/URL].
Bruker du skikkelig salt, og ukentlige bytter, kan du slippe det meste av tilsettninger i et så lite kar.
Men du må etterfylle vann på en vis, etter som vannet fordamper, og ikke saltet.
Så jo merer sunket vannnivå, jo saltere vann...
Vannet må filtreres av et reversert osmose filter (disse koster endel, men se på det som en av de viktigste invisteringene du gjør i "saltvanns verden"
Lys er viktig, jeg ville gått for en stykk 150w metallhalogen.
Ellers så ville jeg ha skaffet med div tester:
-Salinitet
-Kalsium (Ca)
-Magnesium (Mg)
-Amoniakk (NH4)
-pH
-KH/Alk
Kalle.
Postet 21.01.09 kl 19:33
Hiver meg på med noen tips.....
Tro det eller ei er det en fordel å starte karet når en egentlig har dårlig tid. Hvorfor? Det kan ta lang tid å kjøre inn. Start karet med saltvann, grus og levende stein og glem det bort. Bruk tiden til planlegging og ikke fall for fristelsen å gjøre impuls/bomkjøp. Er det god kvalitet på levendesteinen har du nok å studere i lang tid.
Saltvann kan fort bli dyrt. Spesielt koraller er en dyr afære å handle i butikk. Sjekk rundt på f.eks saltvannsforum.no og aquafreaks.no om det er private som selger koraller, fisk/nyttedyr, levende stein og evt. brukt utstyr.
LS stables rett på bunnen før grusen helles oppi. La gjerne karet stå noen dager uten grus. Se/hør etter skadedyr som f.eks mantis/krabber. (anbefales.....) Fyll på grus og start ventingen (les deg opp så mye som mulig mens du venter).
Av lesestoff kan jeg anbefale reef secrets av Fossa (tror det var det han het),
http://www.advancedaquarist.com/
http://www.reefkeeping.com/
+ tidligere nevnte nettsteder.
Priser:
Ferdig pakke (ca 130l) med kar, bord, skummer, lys, sirkulasjon, varmeelement ca. 4-5000 og oppover
20-25 kg salt (holder lenge.....) ca 700
Levende stein fra en ca 130 kr kg (til 130l regn ca 1500kr)
Div tester, tilsetninger osv. regn med min 1000kr
Fisk; fra 70 kr og oppover (butikk)
Koraller 3-400 kr stk. og oppover(butikk), privat 100 - 400 for frags (avleggere)
Skal du kjøpe utstyr enkeltvis blir det fort dyrere. Utstyr som er nevnt over her er internettshop priser, butikker er som regel dyrere.
Når det er sagt, handler du ikke lokalt skal du ikke begynne å sutre om fiskepusheren slutter å selge saltvannsutstyr/fisk. Bor selv i Kristiansand, her er det ingen som selger saltvann......
Tro det eller ei er det en fordel å starte karet når en egentlig har dårlig tid. Hvorfor? Det kan ta lang tid å kjøre inn. Start karet med saltvann, grus og levende stein og glem det bort. Bruk tiden til planlegging og ikke fall for fristelsen å gjøre impuls/bomkjøp. Er det god kvalitet på levendesteinen har du nok å studere i lang tid.
Saltvann kan fort bli dyrt. Spesielt koraller er en dyr afære å handle i butikk. Sjekk rundt på f.eks saltvannsforum.no og aquafreaks.no om det er private som selger koraller, fisk/nyttedyr, levende stein og evt. brukt utstyr.
LS stables rett på bunnen før grusen helles oppi. La gjerne karet stå noen dager uten grus. Se/hør etter skadedyr som f.eks mantis/krabber. (anbefales.....) Fyll på grus og start ventingen (les deg opp så mye som mulig mens du venter).
Av lesestoff kan jeg anbefale reef secrets av Fossa (tror det var det han het),
http://www.advancedaquarist.com/
http://www.reefkeeping.com/
+ tidligere nevnte nettsteder.
Priser:
Ferdig pakke (ca 130l) med kar, bord, skummer, lys, sirkulasjon, varmeelement ca. 4-5000 og oppover
20-25 kg salt (holder lenge.....) ca 700
Levende stein fra en ca 130 kr kg (til 130l regn ca 1500kr)
Div tester, tilsetninger osv. regn med min 1000kr
Fisk; fra 70 kr og oppover (butikk)
Koraller 3-400 kr stk. og oppover(butikk), privat 100 - 400 for frags (avleggere)
Skal du kjøpe utstyr enkeltvis blir det fort dyrere. Utstyr som er nevnt over her er internettshop priser, butikker er som regel dyrere.
Når det er sagt, handler du ikke lokalt skal du ikke begynne å sutre om fiskepusheren slutter å selge saltvannsutstyr/fisk. Bor selv i Kristiansand, her er det ingen som selger saltvann......
Postet 22.01.09 kl 16:19
Hvor mye koster det?
Hei,jeg har hatt ferskvans akvarium i 2 år nå,jeg har allerede to stk på 50l.
Hvor mye koster det for ett nybegynner akvarium til saltvans bruk?
Jeg lurer litt på priser,hva man burde tenke på osv.
Kan noen komme med noe?
Hvor mye koster det for ett nybegynner akvarium til saltvans bruk?
Jeg lurer litt på priser,hva man burde tenke på osv.
Kan noen komme med noe?
Postet 28.01.09 kl 13:28