Små hvite streker som svømmer

Har sett en del små vite streker som beveger seg i akvariet.
De er opp til ca 2 mm lange og så vidt jeg kan se holder seg langs glasset.

Leste gjennom Sykdoms matriellet her.. men fant ikke noe som passet.
Håper jo ikke at dette er sykdoms relatert..

Har jo yngel på kampfisk i vannet nå. Hadde vært kjedelig hvis dette er noe skummelt.

Det er nematoder du har fått i akvariet ditt. De blir ofte feilaktig kalt for planarier, så hvis du søker etter planarier her på forumet, vil du finne svært mange innlegg angående dette (her er en link om forskjellen). Nematoder er helt ufarlige, og er faktisk noe som fiskene kan gafle i seg. Men, det er også et tegn på at du overfôrer i karet ditt, så du bør kutte noe ned på fôringen din.
hadde en følelse på at foringen kunne ha noe med saken å gjøre..
Har visst masse å lære.

Takk for svar!!
Gratis, selvproduserende levendefor. Hadde mye Planaria i mitt gamle kar. Praktbotiaene mine var helt gale etter dem, boret seg flere centimeter ned i grusen for å få tak i dem. Eneste du trenger å bekymre deg for er eventuelle egg, planaria elsker fiskeegg.
Aha, det heter Nematoder, ikke Planaria.
Jeg fikk planarier i et plantekar uten fisk, det har aldri vært for i karet. Det må derfor være flere årsaker til at dette oppstår enn overforing.

Satt inn 5 guppy og etter en ukes tid var de spist opp, og fiskene var runde og strålende fornøyd.
Godt å vite at dette ikke er farlig for fisken i hvertfall.
Og alle eggene var klekket ut i god tid før jeg observerte noe av dette i vannet.

Nå har jeg noen små kampfisker svømmende rundt.. Morro (",)
Jeg hadde masser av disse i et ubebodd 160 liters akvarium som stod til innkjøring, små hvite mark som ålet seg rundt på glasset, virvlet gjennom vannet og i sanden. Tror det var litt av begge typer, både planarier og nematoder. Jeg la nemlig et blad med fiskeegg til klekking i karet og observerte med forstørrelsesglass at noen av disse tynne markene boret seg inn i egg og spiste dem. Det er vel bare planarier som er farlige for fiskeegg.

Siden dette karet aldri var fôret i, så skyldes det i hvert fall ikke overfôring... :p Det kan derfor ikke være årsaken til slike småmark i akvarium bestandig.

Alle i denne 160 literen forsvant første dagen da jeg satte inn fisk i karet. Fiskene (Corydoras) gikk helt amok med det samme, og boret nesegrevene dypt ned i sanda og smattet i vei. Det var tydeligvis snacks for fiskene, de greiene der

Man bør helst ikke redusere fôringen for å bli kvitt markene når det er snakk om yngel heller (hvis man har et kull yngel i karet det er snakk om).
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap