- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Hvor mange malawi har dere i karene?
Hvor mange malawi har dere i karene?
Postet 16.01.09 kl 08:13
Det spørs hvilke arter du har lyst på. Mbunaene lever tettere en haplisene og rovfiskene feks.
I min 450 liter har jeg 9 golden, 7 delfiner og 4 yellow blaze. Golden gruppa skal utvides med ytterligere 6 individer og da er det bra. Delfinene liker mye svømmeplass, så antallet totalt holdes litt nede.
Personlig er jeg ikke så glad i overfylte malawikar.
I min 450 liter har jeg 9 golden, 7 delfiner og 4 yellow blaze. Golden gruppa skal utvides med ytterligere 6 individer og da er det bra. Delfinene liker mye svømmeplass, så antallet totalt holdes litt nede.
Personlig er jeg ikke så glad i overfylte malawikar.
Postet 17.01.09 kl 05:33
Endret: 17.01.09 kl 05:37
de jeg har i mitt kar er....
5 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
5 stk Delfinciklide Cyrtocara moorii VF
6 stk Golden Labidochromis caeruleus
2 stk Labidochromis sp. ´Hongi´
2 stk Metriaclima sp. ´Membe Deep´ VF
5 stk Pseudotropheus saulosi VF
4 stk Malawisynodontis Synodontis njassae VF
5 stk "kingsizei"
Totalt 34 fisk
Lurer på å sette delfinene over i 530l sammen med en gruppe "red cap"
Og kvitte meg med "Hongi", og skaffe flere "membe deep"
Slik at da vil det har være totalt 35 fisk
5 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
5 stk Delfinciklide Cyrtocara moorii VF
6 stk Golden Labidochromis caeruleus
2 stk Labidochromis sp. ´Hongi´
2 stk Metriaclima sp. ´Membe Deep´ VF
5 stk Pseudotropheus saulosi VF
4 stk Malawisynodontis Synodontis njassae VF
5 stk "kingsizei"
Totalt 34 fisk
Lurer på å sette delfinene over i 530l sammen med en gruppe "red cap"
Og kvitte meg med "Hongi", og skaffe flere "membe deep"
Slik at da vil det har være totalt 35 fisk
Postet 17.01.09 kl 10:43
Enig med akvafil. Det kommer an på hva slags arter du skal ha og hvor aggressive disse er, også hvordan du innreder karet. At du tilfredstiller "kravene" til de forskjellige artene for å få minst mulig slossing.
Desverre har jeg hørt folk si: "nei malawi vil jeg aldri ha, de bare sloss og dreper hverandre". Dette er ikke tilfelle hvis en velger riktige arter i forhold til akvariets størrelse og innredning. Da er det søren meg ikke mye som slår et malawi kar gitt
Desverre har jeg hørt folk si: "nei malawi vil jeg aldri ha, de bare sloss og dreper hverandre". Dette er ikke tilfelle hvis en velger riktige arter i forhold til akvariets størrelse og innredning. Da er det søren meg ikke mye som slår et malawi kar gitt
Postet 17.01.09 kl 11:02
Antall malawi
Det med antall malawi i karet er underordnet i forhold til hvilke arter du har, gruppe, hvordan fiskene skal få utfolde seg i adferd og hvilken alder de har.
I 375-literen har jeg 15 frittsvømmere (5 arter). Skal jeg ha flere her så skal jeg ha flere hunner, og kanskje prøve med noen unge hanner for å få litt mer "spenning" fiskene imellom. F.eks så har jeg en Blå ahli som har "skrudd av" fargene og blitt gråsvart pga underkastelse (stor delfin) og ingen
andre Blå ahli-hanner. En ny, ung hanne KAN fungere i sånne tilfeller, men helst i store akvarier.
I 250-literen har jeg 19 mbunas (4 arter, burde vært 3), men bare 5 stk er voksenfisk. Resten er kjøpt inn som ungfisk på ca 3 cm. Har kjøpt de på forskjellige steder og tider så de har nå forskjellig størrelse. Meningen med dette er å få fisk som tolererer hverandre som voksne. Eventuell problemfisk taes ut etter hvert.
Ser at noen anbefaler å ha mange malawier i karet for å bryte opp territoriell adferd osv. Selv synes jeg det er synd å gjøre det, Da mister man jo mye av det som er interessant med malawiene, nemlig deres naturlige og spennende adferd, og man får såkalt fiskesuppe. De vakre fiskene blir borte i mengden, og dagens høydepunkt er bare når de får mat.
Synes det er mye bedre å ha noen få fisk som får vise sin naturlige adferd ang hulegraving, lek, intriger osv. Om de krangler litt så kan de allikevel være "kompiser", og det er sånn de vil ha det.
I 375-literen har jeg 15 frittsvømmere (5 arter). Skal jeg ha flere her så skal jeg ha flere hunner, og kanskje prøve med noen unge hanner for å få litt mer "spenning" fiskene imellom. F.eks så har jeg en Blå ahli som har "skrudd av" fargene og blitt gråsvart pga underkastelse (stor delfin) og ingen
andre Blå ahli-hanner. En ny, ung hanne KAN fungere i sånne tilfeller, men helst i store akvarier.
I 250-literen har jeg 19 mbunas (4 arter, burde vært 3), men bare 5 stk er voksenfisk. Resten er kjøpt inn som ungfisk på ca 3 cm. Har kjøpt de på forskjellige steder og tider så de har nå forskjellig størrelse. Meningen med dette er å få fisk som tolererer hverandre som voksne. Eventuell problemfisk taes ut etter hvert.
Ser at noen anbefaler å ha mange malawier i karet for å bryte opp territoriell adferd osv. Selv synes jeg det er synd å gjøre det, Da mister man jo mye av det som er interessant med malawiene, nemlig deres naturlige og spennende adferd, og man får såkalt fiskesuppe. De vakre fiskene blir borte i mengden, og dagens høydepunkt er bare når de får mat.
Synes det er mye bedre å ha noen få fisk som får vise sin naturlige adferd ang hulegraving, lek, intriger osv. Om de krangler litt så kan de allikevel være "kompiser", og det er sånn de vil ha det.
Postet 17.01.09 kl 14:47
Endret: 17.01.09 kl 14:48