Biltemasand blandet med rådasand

Jeg har endelig fått 167 literen og nå skal jeg begynne med innredning. Jeg har litt lyst til å blande biltemasand med rådasand 0,8-1,2mm Syntes biltemasand blir litt for lys alene. Kan dette bli noe fint tro?
Jeg har denne blandingen i flere akvarier og det er fint med farge forskjellen. Det blir litt marmorert i bunnen, flott effekt.
Blande biltemasand med rådasand?!
Denne tråden begynner jo å bli litt gammel, men den tar opp akkurat det jeg sitter og lurer på nå; om det fungerer å blande biltemasand med rådasand?

Jeg skal sette opp en ny 170liter og tenker i utgangspunktet å bruke biltemasand pga prisen. Men jeg synes den er noe blass og homogen i fargen (har den i et annet kar), så jeg tenkte kanskje det kunne bli fint å blande inn litt rådasand, som jo er litt mørkere. Jeg tenker å blande rådasand (0,4-0,8mm) med biltemasand (0,2-1,0mm). Noen andre som har gjort dette? Er det vellykket? (Jeg skal ha bartefisker,ja

Jeg kan egentlig ikke tenke meg at dette ikke blir bra, men tenkte bare jeg skulle høre om det er noen ulemper med dette jeg ikke ser!?
Har ikke blandet farger, men i en 450-liter har jeg valgt samme sand i 3 forskjellige grovhetsgrader, lagt i hver sin "terrasse". Det er selvfølgelig ikke noen ulemper sånn driftsmessig, og den aller groveste sanda ligger der det var tenkt bak i karet og ved innsuget. Men all sand Coryer roter i vil "skille seg", slik at den groveste ligger øverst etter en stund. Ser det samme i et kar med "viltfanget" sand, den blir sortert. Der suger jeg bare ut det aller groveste og legger på ny, til fiskens forlystelse :o)

Nå må man jo rote rundt i dybden selv uansett, men når Biltemasanda er grovere enn Rådasanda, ser jeg for meg at det vil bli Biltemasanda du vil se mest av. Men jeg har som sagt ikke forsøkt med forskjellige farger...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap