Må akvariumet stå helt i vater?

Akvariet står med en høydefoskjell på vannet på 1cm på høyre langside og en halv cm fra bak til front.

Er det farlig?

Jeg har ikke tenkt på det eller lagt merke til det før nå.
Det hadde gjort meg dritnervøs iallefall....
Risikoen for vridninger spesielt i bunnglasset er stor, så det kan ende med en kjempesprekk.
Så lenge underlaget som akvariet står på er akkuret like lite i vater, så har det ingen ting å si. Ingen av mine kar er i vater.

Jon
samme her så... ikke hør på alle som blir så nervøse. men er seff en stpr fordel at det er i vater da. men som over nevnte sier om hele greiene er litt ute av vater så kommer det neppe vridninger og store sprekker.
Risiko ved skjevt kar
Hei på dere.Her kommer noen råd fra en byggmester.

Forholdet mellom størrelse/vekt kontra glassets egenskaper spiller en stor rolle ved potensielle skader ved skjev vektfordeling. Generellt bør karet stå på ett flatt underlag for å unngå punktbelastninger. Dette underlaget må være sterkt nok til at det tar opp vekten av karet jamt fordelt over hele flaten.På min 120 liter som er ganske høy har jeg latt bunnglasset hvile på en slikonpute mot en kraftig trekonstruksjon som igjen er kledd inn og lagd som ett møbel. Dermed blir all last i karet jamt fordelt. Dette prinsippet er viktigst for kar over ca 50 ltr pga kreftene som oppstår. Unntaket er hvis du har lagd karet selv av spesiellt tykt glass.Om dette prinsippet er ivaretatt kan godt karet bikke noen mm uten at det gjør noe.

Kjell
Det er jammen meg ikke lett å få det i helt vater. Har fått rettet det litt så nå er begge kortsidene lik men på lengden er det enda ikke helt i vater ca. 0,7cm forskjell.

Jeg tømte ikke ut alt vann så det var temmelig tungt å løfte litt på. Jeg la avis under
Så nå blir det ikke noen vridning tror jeg, eller?
Jeg har kjøpt et Juvell akvariebord i dag. Tror det andre det sto på egentlig ikke tålte vekta, fikk det ikke i vater.

Men gulvet her er så skjeivt, nå står det neste i vater men på et mere solid bord som er beregna på mye mere enn 105liter som jeg har. Bordet er litt større enn akvariumet, men det står midt på det bordet. fikk satt bort filtret inni skapet. det var kjekt.
Snill fisk
Hei på dere.Her kommer noen råd fra en byggmester. Forholdet mellom størrelse/vekt kontra glassets egenskaper spiller en stor rolle ved potensielle skader ved skjev vektfordeling. Generellt bør karet stå på ett flatt underlag for å unngå punktbelastninger. Dette underlaget må være sterkt nok til at det tar opp vekten av karet jamt fordelt over hele flaten.På min 120 liter som er ganske høy har jeg latt bunnglasset hvile på en slikonpute mot en kraftig trekonstruksjon som igjen er kledd inn og lagd som ett møbel. Dermed blir all last i karet jamt fordelt. Dette prinsippet er viktigst for kar over ca 50 ltr pga kreftene som oppstår. Unntaket er hvis du har lagd karet selv av spesiellt tykt glass.Om dette prinsippet er ivaretatt kan godt karet bikke noen mm uten at det gjør noe. Kjell


Kansje byggmester, men silikonpute under bunnglasset.. Tørr du det? hvordan får du fordelt siliconen 100% jevnt fordelt, så du unngår punktbekastningen oppover i glasset. Funker kansje før dy får innredning, når belastningen er jevnt fordelt. Har lært ått en aldri skal skal legge noe mellom bunnen og reolen pga. dette.

Har et 400l selv, men det er jo liten vits i å vatre opp et på den størrelsen. Når vannet tvinger gulvet nedover og sånt, så lenge det ikke står på betonggulv eller lingnende. Men det er jo plant mellon reolen og karet, selv om vannet passer m kanten på toppen.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap