Hjep til selvhjelp

Hva synes dere?Er det no håp eller bør jeg begynne med no annet,som bordtennis?
jAh, bordtennis!!!! 8-) neida jeg bare tuller , her er det muligheter 8-).. men malawi liker litt mer "stein-røys" enn det du har så du kunne vel kansje hatt noe mer stein? kalkstein er jo kjekt i ett malawi-kar da disse hjelper litt til å holde ph'en oppe.. men det er jo en god begynnelse men maaange muligheter, altid spennende å innrede kar 8-) lykke til!!
Hei!
Ett sted må man jo begynne som jeg sier Har nettopp begynt selv hehe, men lest utrolig mye om malawi da, facinerende fiske art !!

Ser ut som du har grus som bunn substrat, slik jeg har forstått det så er det sandbunn i malawi sjøen.. En av disse fiskenes store egenskaper er jo graving, de siler sanden igjennom gjellene på jakt etter mat osv

Min erfaring er at de totalt raserer bunnen, og lar det ligge igjen hauger rundtom.. Men da holder de seg også veldig aktive da

Lykke til videre !
Du er da godt igang.
Fine fisker du har, og fint at du har fått grønne alger på steinene. Det liker de godt. Det er deres naturlige føde.
Tips fra meg ang innredning er at du får tak i mer stein og legger i karet. Gjerne ei "steinrøys" som ligger langs bak-glasset og på sidene. Det øker trivselen til mbunas, og du hindrer stress og skader når jaget fisk har flere gjemmeplasser. Pluss at diverse hanner har hvert sitt sted å passe på.
Med så stort kar har du mange muligheter (er misunnelig).
Bakgrunn som passer for mbunas hadde også gjort seg; Enten kjøpt eller hjemmelaget. Et fint og ganske billig alternativ er noen få stein-moduler og svart eller blå maling utenpå bak-glasset.
Her er en link til artikkel om innredning av malawi-kar:
Den svenske artikkelen var bra og inpirerende.Det ser jammen flott ut
Alt det "sivet" (planter) som du har i midten burde du tynne ut og kanskje plassere det et annet sted enn midt i karet. Synd at du ikke har sand i bunnen, det ville helt klart være en fordel for malawi.

Karet ditt er litt nakent og trenger flere steiner som du kan bygge huler av. Da vil fiskene trives bedre. Det finnes så mange flotte steiner ute i vår natur at du trenger ikke å kjøpe de på dyrebutikk til 50,- KG. Bare vask de godt før du har de i karet.

Har du ingen kalksteiener i karet? Det bør du ha.

Et malawi kar kan være minst like vanskelig å innrede som et plantekar/selskapskar. Du har et godt utgangspunkt å jobbe videre med, ikke gi opp malawi, glem bordtennis
PS! I min profil kan du se hvordan jeg gjorde det med min 540 liter uten innvendig bakgrunn. Her gikk ikke bare mbuna da, så jeg måtte også tenke på plass til de malawiene som lever i mer åpent hav.
Har jo sand i akvariet
Nå har jeg luka litt,og lagt i noen flere steiner.Hjalp det?
ka med å finne noen større steiner sånn at man får pasasje mellom steinene fiskene elsker å svømme gjennom å ha muligheten til å kunne gjemme seg der bare pass på at dei står stødigt og at det ikkje er sand dei kan grave vekk under dei sånn at det raser å knuser bunnen.
Enig med tidligere innlegg, flere og større stein. Da blir det lettere å stable i høyden, og fiskene vil trives bedre. Jeg valgte å bygge opp huler som vendte forskjellig vei, når de blir for revirhevdende og agressive (husvarme) ommøblerer man bare for å "nullstille" rangstigen.
Geir Johansen
Har jo sand i akvariet


Unnskyld meg, men jeg klarer ikke å se at du har sand i akvariet, jeg ser grus, og det er ikke sand.

Jeg vil også anbefale deg å kikke på andre sine malawi kar for å få ideer og inspirasjon. I menyen oppe velger du akvarium, velg så medlemsakvariene, bla litt ned, du trenger ikke å velge noe størrelse, men velg biotopakvarier, da kommer det en liste opp med mange akvarier. Så kikker du på de som inneholder overskrift malawi. Veldig lærerikt. Et malawi kar kan være ganske så kinki å innrede
Det ble bedre med mere stein.
Lite tips ang sand: Sil den gjennom et dørslag (melsikt). Da får du passelig store partikler
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl
Reklame for plussmedlemskap