Å la cory egg være i fred

Hei, jeg kjøpte meg fem Anenus for en uke siden, i går kveld la de egg.
i kveld ser jeg at de leker igjen. I karet mitt er det bare disse coryne pluss 3-4 Kirsebærreker, er det noen mulighet for at noen vokser opp uten å ta ut eggene i egen fødekasse?
Og er det greit med vanlig vannbytte mens det er egg og evt. veldig små yngel der?
Jeg er helt grønn på Cory, men takker alle Cory fans her inne som har skrevet så varmt om disse fantastiske skapningene, og fått meg til å kjøpe noen

mvh Bjørn
Plussmedlem
Hei.
Det er mulig å få yngel til å vokse opp i samme karet.
Med litt røtter og andre gjemmesteder så er mulighetene store.
Jeg har corydoras som har vokst opp på samme måte.

Vannbytter kan du ta som vanlig, men unngå kaldt vann.
Romtemperér gjerne vannet i et par bøtter over natten.
Tusen takk for et raskt og nyttig svar. Jeg ser gjerne at noen vokser opp, men jeg har ikke plass til alle. I karet er det både masse javamose og røtter de kan gjemme under, får håpe at det blir noen små krabater snart da.
mvh Bjørn
Fikk egg på C.Aenus selv om dagen, men har tatt eggene over i en bolle av glass, og har luftestein i denne---tok ut 25 egg hvorav nå jeg har 18 stk. yngler som svømmer for 5-6 dagen. De fòres med nyklekket artemia (sparsomt), samt Tetra Tabimin 2 ggr daglig. Vannbytte 80% daglig med rent vann som har stått døgnet over.

De er i skrivende stund ca. 0.5 - 1 cm store. De har døgnlys på, grunnet strømmen på luftpumpe på badet som styres av bryter også for armatur i speilen..har vel rundt 25 grader der.

Noen foreldre spiser egg og yngel, og jeg hadde flere hundre egg som jeg lot være igjen i karet.

Er ikke spor etter yngel i foreldrekaret så langt.

Litt morsomt var det derimot å få overvære hele leken, hvorpå hunnen bokstavelig talt suget melke fra hannen som bare svømte frivillg sammen med hunnen, og nærmest la seg over på siden på kommando for å bli "melket".
Bildet viser bare en brøkdel av egg som var igjen etter at jeg hadde tatt til meg det jeg trengte. Nå må jeg finne en større karløsning de nærmeste dagene.

Litt moro er det allikevel. Nå er det C.Sterbai som står for tur. Har skaffet individer allerede, men disse må nok vokse en stund til.
Bjørn Aspen
er det noen mulighet for at noen vokser opp uten å ta ut eggene i egen fødekasse? Og er det greit med vanlig vannbytte mens det er egg og evt. veldig små yngel der?


Det hender ofte at det vokser opp en og annen Corydoras-yngel på egenhånd i karene mine. Det avhenger av hvor sultne de voksne er, og om det er nok skjulesteder i karet der eggene er lagt
F.eks. i karet der jeg har Corydoras metae, nesten doblet bestanden seg over et års tid. I fjor tok jeg ut 12 ungfisk og solgte dem, slik at bare de voksne ble igjen (15-16 stk). Men med tanke på hvor ofte de voksne legger egg, så er det ikke store overlevelsesprosenten på yngel i hovedkaret egentlig

Det samme skjer også i karet jeg har Corydoras panda, men der har jeg ikke tynnet ut enda... det er et prosjekt jeg gruer meg til. *urk* Det er en enorm trerot i karet som må tas ut før jeg får fatt i noen Coryer, men trerota ble plassert i karet FØR karet ble satt i reol.... og nå er det for trangt mellom karene til at den kan løftes ut. Dermed må altså karet tømmes for vann og løftes ut på gulvet før trerota kan løftes ut, så jeg kommer til og får håvet opp C. pandaene.

Yngel har også vokst opp i karene med f.eks. Corydoras adolfoi og Corydoras sterbai tidligere.

Oj, der snakket jeg meg visst helt bort igjen - det skjer ganske ofte når det gjelder Corydoras, hehe

PS!
Corydoras-yngel er ganske ømtålige for temperaturendringer, så ikke bruk iskaldt vann ved vannbytter. Prøv å la vannet stå i bøtter over natten så det er romtemperert før du bruker det.
(Ikke bruk vann fra varmtvannsberederen - det er ikke sunt!)
Tusen takk for nyttig informasjon, ser nå at de fleste eggene er spist opp.
skal få ordnet med en bolle så jeg kan ta vare på noen egg neste gang.
Jeg skal på tur til sverige i dag, så vi får se om det blir med noen søte Cory hjem
Det er enklere enn bolle om du kjøper deg et par plast-kar til yngeloppfostring De får man kjøpt både på nettbutikker og i zoobutikker. De selges ofte som terrarium til edderkopper o.l., og har lokk på med gitter i plast.

Viktig å bytte mellom to rene tanker til Corydoras-yngel, ettersom det utvikler seg et bakteriebelegg på bunnen i kar eller beholdere uten sand. Dette belegget må vekk, helst vaskes karet i varmt vann daglig, men annenhver dag kan gå an om man ikke fôrer med spesielt forurensende fôr (levende n.k. artemia forurenser veldig, belegget dannes fort da).
Du finner en artikkel her, om hvordan jeg oppdretter Corydoras-yngel uten bruk av filter i yngelkarene, kun med en luftestein og daglige vannbytter og bytte av tank til en ren, ny en. Alt du trenger av utstyr for å drette yngel da, er altså en luftpumpe med brusestein og et par plastkar å flytte yngelen i mellom.

Du finner plastkar her for eksempel
Tusen takk for hjelpen Mona, Jeg har lest artikkelen,men skal lese den flere ganger.mye nyttig informasjon. Jeg skal få handlet inn litt utstyr i dag (pumpe og plastkar).
De driver å leker, så det er bare å vente til neste egglegging, da skal jeg være klar
Tilfeldig bekjentskap
© Henrik Giertsen
Reklame for plussmedlemskap