Sloppy sine liter med vann (side 2)

16.april 09: Ting vosker og gror. Har blitt finere og finere oppi her nå I går flyttet tre Corydoras Sterbai inn - de gikk umiddelbart i gang med å slubre i vei rundt nede på bunnen Har ikke hatt denne sorten cory før, de er virkelig flotte. I dag har de stresset litt opp og ned langs ruten, håper de roer seg snart. De spiser og romsterer likevel stort sett som de skal Forhåpentlig roer de seg snart. Ellers så har kongo flokken blitt mer modig av seg - tok noen uker, men nå får de ikke panikk av hver minste lille ting.

Tror etterhvert fiskebestanden er omtrent der jeg ønsker den. De virker å ha greit med plass, samtidig som man ikke trenger å sitte å stirre i flere timer før liv dukker opp. Det er kjekt.

Ludwigiaen har fått "voksebasillen"... den blir plutselig veldig mye høyere. Lotusen vokser helst i bredden, heller enn oppover. Men det var jo det som var flott når jeg var så heldig å få velge en Lotus fra "Fubb" - jeg kunne ta den som bredet seg pent utover. Ser fint ut. Lurer på om jeg må ha en til...?

Ellers har det (mot alle mine planer) kommet en liten kalksten oppi karet, ikke sikker på om den skal få bli der, men den lager en fin liten hule til de som føler for å trekke seg vekk Hva blir det neste... en trerot?
Se hva folk gir vekk :-)
24.04.09: Se på dette flotte karet! Det lå på finn.no under "gis bort". Snakket med de koselige menneskene og sa at dette kunne lett selges, spesielt med så masse flott utstyr med. Men de ønsket å gi det vekk likevel... Kjempe snilt. Tusen takk!

Karet var helt feilfritt og komplett med alt teknisk utstyr, for, vannstoff, tester og masse mer! Eneste jeg har gjort er å bytte den svarte grusen, med finkornet sand. Og sette inn et par planter og en rot.

Den eneste innbyggeren var en ca 2 år gammel Ancistrus dame, som jeg har gitt navnet Flubbus. I dag fikk Flubbus selskap av mannen i sitt liv - som forløpig ikke har fått noen navn, og to skjønne Guppy. To kokoshuler har også kommet på plass.

Tusen takk til Fubb for ancistrus-mannen, kokoshuler, 2 corydoras sterbai og de skjønne guppyene. Som vanlig like generøs
Flere planter og mere søl?
09.juni 09: Har fått en stor pose med planter i dag - tusen takk FUBB, nok en gang. Synes det har blitt bedre oppi her nå Håper alle trives. Hva synes dere? Ble det bedre med mer planter, eller var det finere før?

Ellers trives alle fisker godt, ingen tap i dette karet i det hele tatt. Kjekt å se at de romsterer rundt. Cory'ene er travelt opptatt med å rote rundt på bunnen og åpenbarer seg som en meget livlig fisk. Veldig koselig å studere.

Begynner å bli godt fornøyd, tror ikke det skal gjøres så mye mer. Litt usikker på et par av plantene, mulig de må flyttes litt på.

Hva synes dere?
Ancistrus babyer! hva skal de spise?
I dag satt jeg å så inn en den lille 60 literen, hvor Flubbus bor sammen med sin mann. Og hva ser jeg?! Masse herlig skjønne sugebabyer! Se er så skjønne! 8-10 er ute av kokoshulen, hvor pappa fisken fortsatt ligger å vokter og vifter. Regner med det er flere der inne? De er så fine!

Hva skal jeg fore dem med? De har ingen fiender i dette karet, bor alene sammen med to små guppyer. Jeg har foret de vokse med Tetra pro og malle tabletter.

Er så fornøyd - tenk at det ble babyer så fort! Lurer på hvor mange pappasugefisken passer på inni hulen sin....

Det er litt snegler i dette karet - ikke av den gode typen. Bør jeg kanskje vente med å tilsette sneglestoff?

Skal bli kjekt å se hvordan de blir når de vokser. Lurer på når de er stor nok til å flyttes...
Sloppy
Er så fornøyd :-) - tenk at det ble babyer så fort! :-) Lurer på hvor mange pappasugefisken passer på inni hulen sin.... Det er litt snegler i dette karet - ikke av den gode typen. Bør jeg kanskje vente med å tilsette sneglestoff?


Med tanke på at "sneglestoff" er giftig, så bør du egentlig sette deg på hendene dine og ikke tilsette noe som helst så lenge du har små yngel i akvariet. Jeg regner med at du mener Ancistrus når du skrive "sugefisk"? Yngelen til Ancistrus tåler ikke mye slinger i valsen før de stryker med, og spesielt ømtålige er de overfor brå temperaturforandringer. Bruk derfor bare mellomlagret vann (la det stå i bøtter natten over i et varmt rom) ved vannbytter i karet når du har Ancistrus yngel der.

Litt pestsnegler er egentlig noe man bare bør lære seg å akseptere og tåle. De er en del av akvarielivet, stort sett alle har dem eller har vært borti dem, og man vil kjempe en evig kamp uten stans om man ikke greier å akseptere at de finnes
Og tenk på dem slik; de spiser faktisk bare matrester og alger. De er med andre ord med på å holde akvariet rent. Det eneste med dem er at de er litt stygge og se på dersom de blir fryktelig mange.
Jeg pleier å holde antallet nede ved å slamsuge vekk så mange jeg kan se med jevne mellomrom, når de blir litt for mange.
Selvsagt snakker jeg om ancistrus pappa Trodde det var åpenbart siden det var ancistrus babyer som var temaet jeg snakket om. Det var en liten gutt som kalte dem for sugefisk for mange år siden.

Takk for tips. Skal bli kjekt å se hvordan de utvikler seg. Fint at de går alene i dette karet og får dermed hele karet å vokse opp på uten fare for å bli spist. Har lest artikkenen om fisken her på forumet og skal prøve å etterleve gode tips derifra.

Når de har blitt litt større skal jeg få på plass bilder.

Mye lys
6. oktober 09: Etter uker og måneder med venting og sparing, er omsider lyset på plass. 2x150 watt metallhalogen, 2x54 watt t5 og månelys... For et strålende syn. Dette er så gøy! Skal blir kjekt å se de neste ukene, hvordan dette påvirker planter.

Mye lys, nye planter - helt ny verden :-)
Da var omsider det nye lyset hengt opp. 2x150 watt hqi og 2x54 watt t5. Nå er det akkurat plantet en del nytt og luket litt. Blir spennende å se hvordan plantene tar seg opp neste par ukene.

Lyset var helt rått
Kjempe fint akvarie du har!

Vet ikke om du visste det men den barben du har avbildet i innlegg 15 er en Odessabarbe.
Hmmm, ser man det - du har helt rett. Trodde de het noe annet. Jaja Tusen takk for hyggelig kommentar. Blir kjekt å se hvordan dette akvariet utvikler seg.
Lysets magi
1. November 09: Det nye lyset har virkelig gjort underverker Fiskene var lett stresset over den nye "solen" hele første dagen Helt rått å se hvor mye plantene har kommet seg.

Det har flyttet inn to Geophagus Altifrons siste ukene, skal være den ekte typen. Det har også flyttet inn tre nye SAE. De gikk straks i gang med å inspisere plantene. To skjønne, unge Sommerfugler har også kommet til.

18.11.09: Co2 i 2 kg flaske, alt på plass. Flasken kom ferdig testet og fylt, så etter litt plunder fikk vi systemet i gang. Søte små bobler pipler ut. Nå får vi bare vente å se...

Ellers så trives alle fiskene . Men de to Geophagusene har flyttet - de gravde ned Lotusen min, men pussig nok var det kun den planten de la sand over hver eneste natt De har nå fått et nytt godt hjem... og jeg har fått en pen lotus, som ikke er dekket av sand
Co2'ens underverk
25.11.09: Etter å ha hatt co2 anlegg i ca en uke nå, så har det begynt å vokse virkelig flott oppi karet. De fleste plantene har fått små nye, pene blader og nye skudd. Algene er på retur og ph, kh ser ut til å være stabile. Artig å se at plantene også vider seg ut nå - før var de mer sammentrukket. Har fått på plass en permanent co2 test, som endrer farge etter forholdene.

Fiskene virket litt stresset første dagene, men nå ser det ut til at de er som vanlig. Utrolig gøy å se forskjellen bare på en lite uke

Vurderer å la HQI belysningen stå på litt lenger nå - den har bare vært på ca 5 timer pr dag, og resten av dagen kun T5'ene. Virker som algene nå er på retur og det hadde vært fint å ha masse lys noen timer til

Det har kommet en ny, vakker rød lotus. Alle plantene har fått gjødselkuler ved røttene.


Nytt manometer på plass
27.1.2010: I dag kom det nye manometeret. Det gamle slapp plutselig ut all co2'en. Heldigvis ut i rommet og ikke ut i akvariet. Men plantene likte dårlig å plutselig være uten co2 i flere uker.... Den flotte veksten har helt stoppet opp og jeg fikk noen kjedelige svingninger i verdier. Plentene ser litt pjuskete ut...

Men nå skal det komme på plass igjen - denne gangen et AM manometer, som jeg renger med skal holde i mange år Heldigvis er fiskene i god form. Kjekt å se at dette karet nå har gått stabilt i et år, uten store problemer.

Har også fått en liten 60 liter, som jeg vurderer å sett opp som rent sommerfugl ciklide kar - kunne vært gøy å se hvordan det gikk.
200 liter sommerfugl biotop
12.2.2010: I dag fikk jeg solgt den lille 54 literen og kjøpt en ny 200 liter for en symbolsk sum. Faktisk nesten gitt vekk Nå var planen å sette den nye tanken opp som en sommerfugl ciklide biotop/avlskar.

450 literen kjører fint. Co2 er ikke på plass enda, da jeg har mistet en pakning til det nye manometeret Aner ikke hvor jeg kan få fatt i en ny... Ellers virker det å gå stabilt på alle måter.
Lotus luksus
18.08.2010:
Ominnredet en del i dag. Luket ut mye planter, som blir gitt vekk.

Siden sist har det kommet til 10 regnbuefisk. Lotusen som "Fubb" gav til meg når karet ble satt opp, har blitt gigantisk. Lurer litt på om jeg har et luksusproblem her. Den vokser nå raskt i alle retninger.

Akvariet er 150 cm langt og 60 cm høyt og det er lett å se hvor stor den har blitt.... Sjekk bildet av karet i innlegg nr 1 i denne tråden - de så søt og liten lotusen var da.

Co2 er nå omsider stabil, etter en del innkjøringsproblemer. (ikke kjøp billige co2 anlegg)

Alle fisker trives godt. Eneste tap er noen få som dessverre har hoppet ut av karet, når jeg ikke var hjemme.
Endelig
160616: Etter flere år i gammelt trehus, kan jeg omsider sette opp stort akvarium igjen... 720 liter kommet på plass. Helgen går med til å fylle vann, se at pumpen forsatt lever og kjøpe inn litt planter. Gleder meg masse!

Akvariegjødsel lukter også gjødsel
19.06.16: Bunnlags substrat lukter dårlig Sanden har kommet på toppen, jeg er klar for å fylle i vann. Dette blir moro. Planteutvalget var særs dårlig i går, så må ut i Åsane i morgen å se om de har noe bedre.

Så må jeg vel teste om FX5 virker enda, etter å ha stått i garasjen i flere år... Teste ute i hagen tenker jeg. Dette blir moro!
Substrat skal ikke lukte dårlig !
Vel, det lukter ikke godt. Men det var helst ment som en morsomhet. Det er Tropica Substrat plant.

Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Lillejord
Reklame for plussmedlemskap