Grønt akvarie!!

Jeg kjøpte meg ny tank for et par uker siden ca. Kjæpte den brukk med fisk i. Fikk med litt vann og sand + at jeg fikk beskjed om å ikke vakse filterne..
Fylt opp og til å begynne med var vannet grått.. Jaja, tenkte jeg, det forsvinner når oksygenen har lagt seg.
Det gikk rett fra grått til grønt gitt. Faktisk ble det mørkegrønt! Har skrudd av lyset og bytta vann flere ganger+rense filterne. Da er det litt bedre et døgn eller to og så blir det "flaskegrønt" igjen..

Er helt ny og har prøvd å lese meg frem til et fullgodt svar..
Det jeg har funnet ut til nå er:
-Mørklegge karet fullstendig
-Slutte å fòre imens
-Bytte vann
-rense filter

Litt fakta om karet:
-375 l
-2 amtop powerhead pumper, innvendig
-5 silver dollar og en oscar + noen pleco/ancistrus
-Sand og grus
-Noen steiner

Blir det rett fremgangsmåte?

Folk som kommer på besøk bare titter rart på den "digre grønne boksen" jeg har midt i stua og sier ting som:
-Skal det så DER?
-Bør du ikke vaske/bytte vann?
-ER det fisk oppi der eller driver du algeoppdrett?

All hjelp tas i mot med STOR takk!!
Ha en strålende helg, folkens. Jeg skal i bryllup i dag!

-Mørklegge karet fullstendig
-Slutte å fòre imens
-Bytte vann
-rense filter

Dette er noe du burde gjøre.
Prøv i 4- 8 dager.
Burde være rent da
Virker som at det er alt for mye næring i vannet. Ville anbefalt å finne ut om det er noen storauksjon innen rimelig avstand i den nærmeste tiden.

Da kan du kjøpe masse planter, som tar næringen fra algene - penere blir det også.
Om du er utålmodig er ett UV-filter en sikker løsning på problemet ditt.
Dette vil ta knekken på denne algen i løpet av ett par dager.
Som regel vil grøntvann forsvinne av seg selv når akvariet kommer i skikkelig balanse, men dette kan fort ta noen uker.
Trygve Lillefosse
Da kan du kjøpe masse planter, som tar næringen fra algene - penere blir det også.:-)

He he, jeg har 5 silver dollar og en Oscar oppi der. Er derfor det ikke er noen planter! De passer nemlig ikke så godt sammen!
Men, karet er mørklagt, blitt lysere allerede. Filter rensa, vanbytte pågår og foring er stoppa! Tusen takk folkens!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap