Sirkulasjonspumpe?

Inaktiv bruker
Har akkurat starta opp et 250 liters kar med innkjørt filer.. Skal ha malawi. Har en utvendig pumpe.. Må da ha en sirkulasjonspumpe i tillegg. Hvor stor må den være?
stian&line
Har akkurat starta opp et 250 liters kar med innkjørt filer.. Skal ha malawi. Har en utvendig pumpe.. Må da ha en sirkulasjonspumpe i tillegg. Hvor stor må den være?



Har selv et 375L karr hvor jeg i tillegg til innvendig pumpe har en ProFlow 600 i motsatt ende av karret. Skulle tro det skulle holde til en 250L. En skal jo ikke blåse fisken til himmels ;- =)

Så innvendig i min 375L har jeg pumpe (med 2 filtre) på 900L/t og en sirkulasjonspumpe på 600L/t. Jeg har litt mindre fisk enn ciklider så ta det litt i betraktning. Har også satt inn en filterboks drevet av en luftpumpe for å trekke ut en del av forurensningen i karret. Meget effektivt.

LOFFA
Hei!
Til min 160 l så kjøpte jeg en sirk. pumpe på 550 l/t og synes dette ble for lite, til og med for malawi yngelen..

Mitt forslag er og kjøpe en overdimensjonert pumpe som er justerbar, da kan du stille den etterhvert og se hvordan fiskene trives best

Kenneth Skjerven
Til min 160 l så kjøpte jeg en sirk. pumpe på 550 l/t og synes dette ble for lite, til og med for malawi yngelen.. Mitt forslag er og kjøpe en overdimensjonert pumpe som er justerbar, da kan du stille den etterhvert og se hvordan fiskene trives best :)



Et meget godt forslag der fra Kenneth
:)
Hehe takk takk, prøver så godt jeg kan :P
Inaktiv bruker
loffa
[QUOTE=stian&line]Har akkurat starta opp et 250 liters kar med innkjørt filer.. Skal ha malawi. Har en utvendig pumpe.. Må da ha en sirkulasjonspumpe i tillegg. Hvor stor må den være?



Har selv et 375L karr hvor jeg i tillegg til innvendig pumpe har en ProFlow 600 i motsatt ende av karret. Skulle tro det skulle holde til en 250L. En skal jo ikke blåse fisken til himmels ;- =)

Så innvendig i min 375L har jeg pumpe (med 2 filtre) på 900L/t og en sirkulasjonspumpe på 600L/t. Jeg har litt mindre fisk enn ciklider så ta det litt i betraktning. Har også satt inn en filterboks drevet av en luftpumpe for å trekke ut en del av forurensningen i karret. Meget effektivt.

LOFFA[/QUO

Takk!
stian&line
Har akkurat starta opp et 250 liters kar med innkjørt filer.. Skal ha malawi. Har en utvendig pumpe.. Må da ha en sirkulasjonspumpe i tillegg. Hvor stor må den være?


Jeg er ikke så sikker på om du trenger sirkulasjonspumpe i et så pass "lite" kar. Så lenge det er trykk i den utvendige og du har godt med brytning i vannoverflata så burde det holde.
Inaktiv bruker
Det utvendige filteret passer til kar opp til 250 liter, så trenger nok en sirkulasjonspumpe i tillegg tror jeg... filteret skal pumpe 700l/t men det er ikke akkurat noe kjempetrykk på den. bølger litt i overflaten bare
Oki, da anbefaler jeg deg å kjøpe en "vanlig" innvendig pumpe som du har i motsatt ende av karet enn utblåsningen fra det utvendige filtret. Da får du samlet opp rusk og rask (småpartikler) og samtidig ha sirkulasjon, istedet for en enkel sirkulasjonspumpe uten noe filter. Prisen er ca det samme.
Inaktiv bruker
det er også en god løsning ja! takker for tipset! da får vi tråle gjennom litt nettbutikker
stian&line
det er også en god løsning ja! takker for tipset! da får vi tråle gjennom litt nettbutikker :)


Det er nok den beste løsningen da ditt utvendige filter kun har kapasitet til akvarier opp til 250 liter. Med en innvendig filterpumpe så øker du også filterkapasiteten (rensingen av vannet) noe som hjelper å holde vannverdiene mer stabil.

Lykke til
Inaktiv bruker
da var filteret på plass, kjøpte en eheim aquaball 2206. den sirkulerer 400l/t og er begregnet på ca 50l, så da er vi oppe i 300l filter og 1100l/t sirkulering.
virket som det ble bra bevegelse oppi der!
Veldig bra Jeg tror IKKE at du kommer til å angre på kjøpet. En vanlig sirkulasjonspumpe renser jo ikke vannet, nå får du både "i pose og sekk"
stian&line
da var filteret på plass, kjøpte en eheim aquaball 2206. den sirkulerer 400l/t og er begregnet på ca 50l, så da er vi oppe i 300l filter og 1100l/t sirkulering. virket som det ble bra bevegelse oppi der! :)


Man kan dele det produsenten oppgir på 2, da får man riktig karr størrelse til pumper/filter.
Sier produsenten det passer til et karr på 250 l-ja da er det ypperlig til et på 125 l.
Alle produsenter overdriver som bare det, og det er vanlig at vi akvarister deler det produsenten oppgir på 2.
Så jeg personlig synes ikke du har nok kapasitet til karret, ihvertfall ikke viss disse skal gå så tett som det de gjør i mange malawikarr.

Og alle pumper/filter er målt uten filtermasse, så man kan ihvertfall trekke av 1/3 av gjennomstrømningen etter man har satt inn filtermassen, og etter en drøy mnd til så kan man trekke av 1/3-1/4 del til, da har bakteriene og annen skitt satt seg i filteret(slik det skal være).

Malawi er jo en fisk som er relativt glad i vannbevegelse, og jeg personlig hadde satt inn en Fluval 4+ som minimumns ekstra pompe.

Men uansett lykke til vidre med en fantastisk hobby.
Men Ken, her var det snakk om å kun kjøpe en sirkulasjonspumpe for å få bevegelse i vannet, og en sirkulasjonspumpe sirkulerer bare vannet, den renser det ikke.

Med en innvendig filterpumpe så får en både sirkulasjon + rensing. Derfor anbefalte jeg henne en innvendig filterpumpe istedet for bare sirkulasjonspumpe når hun først skulle gå til innkjøp for å få bedre bevegelse i vannet.

Alt det andre du snakker om har jeg ikke snøring om
Det billigste allternativet er å kjøpe en powerhead og blåsvamp"bit" da har man en bra pompe.

Skal man ha litt sirkulasjon i et malawi/malle karr, så er en grei"regel"5-10 ganger vannvolumet i sirkulasjon i timen.

Men nok om det, det som er intresangt med denne hobbyen er at det ikke finnes noen fasit.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap