Litt forskjellige spørsmål ang plass, størrelse, og innredning

Heihei.


Jeg har hatt et 120 liters akvarie nå i 3/4 år, og jeg syns det er kjempemoro å drive med akvarie. Jeg har en del fisk jeg vet kommer til å bli for store til karet når de blir utvokst, og planlegger allerede et større kar, slik at jeg kan flytte dem over før det blir alt for trangt. Jeg har lyst på et 540 liter.


De fiskene jeg har nå i 120 literen er følgende:

30 Neontetra
10 Sebrafisk
5 Siamesiske algeetere
6 Praktbotia (7-8 cm, var vel 4 da jeg fikk dem)
3 Kuhlii-ål
3 Golden otocinclus
1 Black Ghost (13 cm, var 5 da jeg fikk den)
1 Fjellbekksmerling



De fiskene jeg tenker å flytte over er siameserne, praktbotiaene, og black ghost. I tillegg vil jeg ha en svær stim med neontetra, og noen fler algespisere. Hvordan innreder man et kar til å passe de fiskene? Hadde vært morsomt å prøvd med et biotop kar (er det rett navn?), men jeg ser jo at halvparten av de fiskene er fra sør-amerika og resten fra asia.


Det viktigste er at fiskene trives med den inredningen jeg har, og foreløpig ser det slik ut. Ser dette greit ut for de fiskene jeg har?
[External Image]

Og har jeg ALT for mange fisker? Jeg flytter om et års tid, og vet ikke om det bare blir alt for mye stress å kjøpe nytt akvarie før den tid. Må spare opp penger og alt sånt.


Jeg tror fiskene trives, PBene bor under høyre rot, ålene under venstre rot, og BG bor mest bak høyre rot, men svømmer bak i hele akvarie. Har også fått den til å spise av hånden min. Alle fiskene er også klare og sterke i fargen.

[External Image]

[External Image]



Er 540 literen jeg tenker å kjøpe stort nok? Eller bør jeg ha enda større? Black Ghost er en fisk jeg virkelig liker, og vil gjerne ha den hele livet dens, uten at den blir hemmet av størrelsen på karet. Noen som har linker til hvordan man kan innrede et stort akvarie? Jeg er ikke så flink med planter og slike ting, derfor har jeg valgt enkle sverdplanter og javabregner i dette karet. Jeg har ingen alger, og gjødsler ikke vannet. Men det finnes jo sikkert mange flotte og enkle planter, de er bare ikke så lette å finne på den lokale dyrebutikken



Det siste jeg lurer på er om det er normalt at enkelte fisker er mye tynnere enn resten av stimen? Min ene sebrafisk har alltid vært tynn, den mangler i tillegg et øye. Den svømmer og spiser normalt. Er det noe veldig galt med den? Sebrafiskene var de første jeg kjøpte til akvarie. Ingen har dødd utenom en som hoppet opp på glassplaten gjennom foringsluken. Jeg har derfor tatt vekk glasset, og har bare heldekkende armatur over, er det noe farer ved å gjøre det slik?

[External Image]



Det ble kjempelangt dette her, rene avhandlingen, håper noen har ork til å gidde å svare
For å få ideer og inspirasjon til å innrede store akvarier så anbefaler jeg deg å kikke litt på andre sine store akvarier og se hvordan de har gjort det.

Du velger akvarium i menyen oppe, blar litt ned og velger antall liter, feks. minimum 500 - max 750 eller hva du ønsker. Så kan du velge selskapsakvarium og kikke litt på de, evt. biotopakvarium og kikke på de sør-amerikanske oppsettene. Virkelig spennende og inspirerende
Ja, har sett en del på det, men skal se litt til Litt vanskelig å se hvordan det er gjort når det er helt ferdig. Følger med på en del av trådene som er lagt ut fra begynnelse til slutt, slik som denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap