Krise! - pumpe ødelagt

Pumpa til 80 liters karet mitt tok kvelden nå. Så da lurer jeg på hvor lenge karet kan gå uten pumpe?
Som alle vet er det jo søndag imorra....

Hva skal jeg gjøre?
Jeg har hørt det kan stå uten pumpe 1 døgn, så vær rask å få deg ny på mandag.
Bytt vann
ta ut litt og hell oppi rent vann ofte for å gi oksygen, vet ikke hvor mye fisk og planter du har (mye planter er bra i dette tilfellet). gjerne fra litt høyde.
Mulig lyset bør være på for å holde i gang fotosyntesen?

Mulig det kan lønne seg å senke tempraturen i karet for å senke "tempoet" og ikke gi mat til du har ny pumpe.
det fins oksygentabletter for nødstilfeller, men regner med at det går like raskt for deg å få tak i en ny pumpe :P
Fiskene må få mat selv om pumpen er ødelagt, lys og varme må de også få. så ta heller en bøtte å ta ut en bøtte vann fra akvariet og tøm den samme bøtte med vann nei, i akvarit så det blir bobler. Trenger ikke skifte vann eller noe mer om å menn. Du kan bare gjøre det så enkelt som dette.
Dette blir jo det samme som, om du har fisk i en bolle uten pumpe, da tar man jo bare ut litt vann å inn samme vann, og i en bolle er det nok å gjør dette en gang i uken. Fisken klarer seg helt fint i en bolle også.
Hmmm.... uten filter er det jo ingenting som bryter ned nitritten!

Å foreslå å tappe ut ti liter vann og helle de samme ti literne rett tilbake i akvariet (hvis jeg tolket deg riktig) hjelper jo ikke det grann.

Fóringsstopp frem til nytt filter er på plass (og meeeget forsiktig fóring etter det, siden filteret ikke har en eneste bakterie, aller helst burde du ikke fóre i det hele tatt en stund), og gode vannbytter - med rent, nytt vann! - er middelet her.

Jeg har selv opplevd at i et akvarie uten filter kom det nitritt etter bare to dager. Så her gjelder det å være frempå med nitrittesting, vannbytter, og holde fóring på et absolutt minimumsnivå.

Voksen fisk i godt hold klarer seg utmerket et par uker uten mat om karet er godt innkjørt og ikke splunka nytt. Tror selv fisken vil foretrekke å være litt sulten fremfor å bli forgiftet.
Jeg var selv uten pumpe og måtte gjøre det jeg skrev selv, det gikk kjempe fint. Fikk ikke noe nitrit og alle fisken levde fint. Så det er ikke noe krise å gjøre slik enkelt jeg anbefalte. Det funket hos meg.
problemet her med det du Chihuahua sa er jo at man ikkje blir kvitt nitrit. man får luft i vannet. i et godt innkjørt kar er det jo masse med mat i karet så fiskene lider ikkje vist man ikkje mater dei på 1 veke. har selv vert bortreist i nesten 2 uker å resultatet var: et kar som var reinene en når eg reiste fra det og fiskene såg ut som dei hadde det bra.
Gikk det bra?
overlevde du og fiskene helga?
Klart fiskene seg i helgen uten pumpe?
Hvordan gjorde du det uten pumpen?
takk. det ordnet seg! fikk en ny pumpe igår, fluval 4 plus. og den funket bra
Flott det gikk bra. Ble ikke nr 4 for stor til ditt akvarium. Jar 92 liter og nr 3 går akkuart. Har den vært større, har min 3 vært for stor.
satt den så svak som mulig,mn er bare midlertidig
flott at det ordnet seg.

bare for forsiktig og bytt til rent vann ofte så slipper du nok med skrekken.
Kattakrise!
min eheim pro 2 pumpe begynnt å lag rare lyder her i kveld og stoppet nå plutselig. kor lenge klarer et akvarium på ca 400l seg uten pumpa? nå er kl 01.50 ish å æ får itj tak i ny pumpe før tidligst etter jobb i morra kl 16.00ca. hjelp!
Det burde gå fint. Putt oppi en luftestein hvis du har så det blir litt bevegelse i vannflaten. tror også jeg ville ha satt filterbøtta (uten pumpehodet) i karet så filterbakteriene får oksygen og varme. Flytt filtermediene over til ny pumpe i morgen.
Phuuu!
gjorde som du sa og det virke som at de hadde det ganske så greit mens æ va på jobb.. æ vil på det varmeste annbefall dyrebutikken NÆBB OG KLØR på magneten på levanger, grunnet deres uovertruffne service. æ ha itj minibank kort som fungerte når æ va der i dag men fekk jaggu "krita" ei eheim pro 3 pumpe. kom hjem å satt opp pumpa å alt vart berre såre velstand. takker for god hjelp å mang gode råd og tips. takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap