Rar "pose" på nesen..

..til en av pennefiskene mine. de er ikke så villige til å vise meg snuta når jeg kommer inntil glasset, men da jeg så en som va litt blekere enn normalt + at den blir jaget ble jeg nysgjerrig, og så noe som ikke virket helt bra. kameraet avslørte en klar pose/byll på nesen til fisken... noen ideer om hva det er og hva som kan gjøres?

ph mellom 5 og 6
nitritt null

sliter veldig med lav kh og ph som går i kjelleren, ved vannbytter hopper jo denne opp for så og falle.. det er jo lite bra men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre... for å heve kh'n nok blir ph'n for høy.. men vet altså ikke om dette er årsaken til dette tilfellet. alle de andre fiskene ser bra ut ( når jeg ser dem) og all aktivitet i karet er normalt.

[External Image]
Kan minne litt om dette, men skal ikke si at det er det samme.
såvidt jeg kan se, er det bare en veskefylt boble sålangt... eneste muligheten jeg har til å isolere fisken på er 22 litern jeg har til yngel.. bor bare noen få venusungdommer jeg ikke fikk tak i der nå.. fisken har det ikke helt på topp, men jeg har ikke lyst til å begynne å dille med medisiner og ting og tang før jeg vet sånn noenlunde hva det er.. som sagt, den er ikke så altfor villig til å vise meg snuta.
den spiser hvertfall, men den har tatt på seg kamuflasjedrakta.. ser ut til at boblen har sprukket eller noe

nytt bilde av snuta, lagt på litt farge for å få frem kontrasten
[External Image]

og en frisk pennesnute, til sammenligning
[External Image]
burde jeg ta og isolere fisken? eller bare observere og se hva som skjer?
Tør ikke foreslå noe. Er det noe av det samme som Mona hadde på sine så ser det ikke så bra ut, for å si det sånn, men som sagt så tør jeg ikke foreslå noe.
hm, kan ikke se igjen fisken idag, men de er flink til å gjemme seg, dessuten ser jeg bare 7 av 8 for øyeblikket. men ser heller ingen døde...
hm, ser ut til at boblen har sprukket, og blitt en hvitkantet rift. desverre ser det ut til at en av de andre har fått bukvannssott, så den må jeg prøve å få tak i snart og ende lidelsen.. må vel behandle den andre stakkaren mot sopp eller noe tenker jeg...

har definitivt ikke vært min uke.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap