Hvitprikk, forsvinner av seg sjølv?

Inaktiv bruker
Hei,
har eit akvarie, på 95l som det er (har vore?) sjukdom i. Eg hadde 9neontetra og ca. 70 ancistrus yngel (1.5cm) i karet, og gikk til innkjøp av 10stk. kardinaltetra i desember(19.-20.). Rundt nyttår, begynner eg å sjå prikker på kardinaltetrane, som eg identifiserer som hvitprikk, og liten tid etter , dør all ancistrusen og kardinalen. Så såg eg enkelte prikker på neontetraen, men dei er forsvunne no. Ingen av neontetraen er død, og alt ser ut til å vera i topp stand. Det er begynnt å komme snegler igjenn, og alle virker tipp topp. nokon som veit om hvitprikk kan forsvinne av seg skjøl, og korti er det trygt å ha meir fisk i karet?

Takker for alle svar,

Mvh.
Odd Arne Hella
Inaktiv bruker
Ingen som har peiling? :O
Takker for ALLE svar
Jeg har ikke veldig god peiling, men har hvitprikk akkurat nå selv. Etter hva jeg har lest forsvinner ikke hvitprikk av seg selv, viktig å begynne med enten medisinering eller varmekur så fort som overhodet mulig

Esha exit skal være bra, men det virket ikke hos meg.
Inaktiv bruker
Ja, men det var prikkar, men dei er forsvunnet!!!
Er det vekke da, kan ha vert ein ufrivillig varmekur eller noko ? :P
Takk for svar
Hørtes rart ut at det bare forsvant, men det kan sikkert skje. Parasittene dør ved en temperatur på 32 grader, hvis du har hatt temperaturen så høy, så kan det hende de har fått en liten varmekur ja Ellers er det jo en parasitt som ligger latent i fisken (?) og som kan bryte ut ved stress osv.

Her er en side som du kan lese for å vite mer om hvitprikk:

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=19442

Du kan også lese om hvitprikk på sykdomssiden her.

Anette
Hei!

Jeg tror at en av mine sverddragere hadde hvitprikk. Det så ut som om noen hadde drysset salt på henne, hun var svak og puslete. De andre var helt fine. Jeg fisket henne opp, men valgte å avlive henne da hun var veldig slapp og syk. De andre fiskene *bank i bordet* har ikke vist tegn på sykdom og det er nå 13 døgn siden.

Må tilføye at jeg ikke tok noen form for varmekur (temp på 24 C) eller medisinerte. Skiftet vann 2 ganger i uka, da
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap