Hva skjedde med bunn-filtrering??

Har satt opp min gamle 160 l etter 15 års pause. Hadde den gang et Eheim bunn-filter som jeg også bruker i dag. Men er det bare meg som bruker dette?? Byttet pumpe til Tetratec 1200( kjempepumpe!!). Dette systemet synes jeg fungerere helt fint. Men nå skal jeg sette opp et 400 l og da lurer jeg på om jeg skal fortsette med bunn-filteret. Er det noen som har synspunkter/erfaringer.

Reaquarist
Selv bruker jeg ikke bunnfilter lengere. Problemet med dette er at hvis du trekker vannet gjennom sanden / grusen vil du etterhvert fylle den med humus stoffer og dette vil da være men på trekker pH'en ned.

Kjører du vannet andre veien og gjennom f eks utvendig filter først slipper du dette og får da et ganske stort biologisk filter.

Ulempen med bunnfiltret er du må bruke grov sand eller grus.

Det jeg derimot bruker er filtersvamper som dekker hele sideveggen i oppdrettakvariene. De fungerer nesten som "bunnfilter". Jeg setter da innsuget bak matten og bruker dette som et forfilter til det utvendige filteret.

Jeg synes teorien med ett bunnfilter er super men da jeg prøvde så holdt jeg på i sikkert nærmere ett år før jeg bestemte meg for at jeg ikke fikk det skikkelig til. Jeg prøvde mange forskjellige konfigurasjoner med pumper og grus etc i ett oppdrettsakvarium.

Så jeg har bestemt meg for at det er vanskelig å få til å virke skikkelig men hvis det virker så er det sikkert topp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap