Ang. ny fisk og karantene

Hvor lenge bør nye fisker holdes i karantene for å være noenlunde sikker på å ikke ha med seg sykdommer?
Kan skrives mye om dette emnet, men selv så pleier jeg å praktisere 1-2 mnd. avhengig av type fisk og hvor jeg har kjøpt den. Noen fisker har jeg sluppet rett oppi selskapskaret uten karantene også. Jeg pleier alltid undersøke hvor lenge fisken har vært i butikk, samt sjekke de andre fiskene i samme reol for å se om det kan være noe smittsomt i gjære. Er det viltfanget fisk så er jeg noe mer skeptisk, så jeg foretrekker oppdrettsfisk sånn sett.
Helt enig med Joakim. Har tidligere hatt fisk rett opp i karet, men etter at jeg mistet 10-12 fisk vart det karantene kar på meg. Får jeg fisk der jeg er meget trygg på leverandør, tar jeg det rett opp i. Alt annet går via karantene karet.

Hvor stort bør karantene-karet være????
Her er det vel ingen fasit. Mitt er på 25 liter, da jeg ikke kan utvide så mye på mine kar. Jeg lar karet berre putre og gå, så er det til enhver tid klart for nye innbyggere.

AkvarieGF
Hvor stort bør karantene-karet være????


Det kommer litt an på hvordan fisk, hvor mange og hvor lenge. Kjøper du et par mygg-rasboraer og skal forsikre deg mot hvitprikk, trenger ikke de all verden av plass - men kjøper du en stim fullvoksne arowana blir nok en 25-liter noe snau.

Det er mange meninger om hvorvidt du skal ha et innredet kar eller ikke. Jeg vet ikke nok om fisk til å vite hvorvidt fisk trives best i det ene eller andre, men selv så innreder jeg karene med de mest grunnleggende tingene; bunnlag, en plante eller to og en stein eller noe slikt. Kommer litt an på hvordan fisk. Men det som uansett er viktig med karantenekar er å huske på at du har de ikke der kun for å hindre dine andre fisker å bli smittet; du har fisk i karantene for å kunne observere de ekstra nøye og for å kunne være i forkant med behandling/tiltak ved evt. sykdommer. Du har fisken i karantene også for dens egen del. Derfor er det og viktig at karet er innredet slik at du har god innsikt og at du kan se fisken hele tiden. Syke fisker pleier jo ofte å gjemme seg og har du ha en hule eller stor rot i karet vil du jo ikke kunne observere fisken.

Ut over det, så hjelper det heller ikke med karantenekar om du ikke kan tyde symptomene; så jeg anbefaler deg en god bok om fiskesykdommer atpå. Veldig lærerikt og nyttig. Kan anbefale denne boka; [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2011&HKatID=]The New Illustrated Guide to Fish Diseases[/URL], av Gerald Bassleer.
Min Platy har vært igjennem mye nitrit og nitrat men den overlevde da resten av episoden kan du lese i bloggen min men så hadde jeg kjøpt meg flere fisker da for dem andre døde. Så i mange uker har den Platyen som overlevde gjemt seg heeele tiden i skyggen inne ved planten bak pumpa og inni flyvraket. Så her om dagen døde den jeg veiste ikke at det var et tegn på sykdom. Men vi tenkte at den var forgiftet den spiste heller ikke på 3 uker. Men nå vet jeg det til neste gang at fisker spm regel syke vis dem gjemmer seg. Bortsett i fra mallerr dem gjemmer seg alltid. Hehe!
OK! Takker og bukker for informative svar :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap