Eksem av akvarie-vann

Dumt spørsmål, men er det andre som har opplevd å få såre hender, eksem på underarmene og svie i småsår på hendene av akvarie-vann?

Er vanligvis ikke plaget av eksem, men hver gang jeg bytter vann og har hånda nede i akvariet får jeg rødt utslett. Er det vanlig?
Har du andemat i akvariet?
Den kan gi utslett/eksem.
Remi Horsgård
Har du andemat i akvariet? Den kan gi [URLBLOCK1].


Nei, har ikke det.

Har fisk, planter, røtter og engelsk sjøstein. Forer med flakfor og litt squash i ny og ne
Jeg har hørt om folk som reagerer allergisk etter å ha puttet armene i et akvarie, men jeg tror det var saltvann de snakket om... De hadde hvertfall begynt å bruke hansker mens de holdt på i akvariet.

Men det kan være noe i karet du reagerer på, en eller annen uvanlig reaksjon på avfallsstoff fra fisk el.l. eller det kan hende du reagerer på vannet i seg selv.

Jeg reagerte aldri på vann før, men fikk sommerjobb hos ISS og jobbet 12 timer i døgnet for noen år siden, og fikk dermed vaskeeksem pga at hendene var konstant våte. Det forsvant etter jeg sluttet der, men siden det har jeg merket at det begynner å klø dersom jeg har hendene i vann for lenge. Det skal ikke mye til, bare det å ta en ekstra stor oppvask kan utløse det.

Så hvis du har hatt hendene i vann uvanlig mye i det siste pga nytt akvarium, kan det være du reagerer på mye våthet.
For en uke siden styra jeg fælt nede i karet, flytting av planter og slikt. Da fikk jeg kløe på ene armen som hadde vært mest nede i karet. Aldri hatt det før eller siden. Merkelig. Vaska armen grundig etterpå selvsagt og da forsvant det. Veit da pokker hva det kan ha vært.

Så, for å svare på spørsmålet ditt - det ER andre som har opplevd tilsvarende.
Plussmedlem
Det er ikke bare allergiske reaksjoner på selve vannet som er grunnen til at man bør bruke hansker i saltvann.
Mye uhumskheter og giftstoffer man kan risikere å utsette huden sin for der.

Eneste jeg merker av "plager" fra akvariene er når jeg er så dum og roter over karet etter at jeg har fôret med røde mygglarver.
Da får jeg røde og sviende øyne.
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne
Reklame for plussmedlemskap