- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Klarlakk istenfor epoxy maling ?
Klarlakk istenfor epoxy maling ?
Postet 18.01.09 kl 22:58
Hei!
Uten og være 100% sikker, så mener jeg at det overhodet ikke burde gå an.. Klarlakk er jo ikke beregnet til og være under vann.
Jeg har trålet nett opp og ned i håp om og finne en rimeligere/enklere løsning enn epoxy på akkuratt samme problem, men endte opp med og kjøpe en ferdiglaget bakgrunn istedet.. Kostet meg 800. Epoxy forseglingen ville kostet meg 1200..
Jeg har trålet nett opp og ned i håp om og finne en rimeligere/enklere løsning enn epoxy på akkuratt samme problem, men endte opp med og kjøpe en ferdiglaget bakgrunn istedet.. Kostet meg 800. Epoxy forseglingen ville kostet meg 1200..
Postet 18.01.09 kl 23:25
ja epoxe malingen er svine dyr så jeg prøver å finne noe annet jeg kan bruke isteden.
Men finner jeg ikke noe annet så blir det vel å kjøpe en ferdig.
Men det hadde vært gøy å lagd sin egen : - )
Gubben mener at sånn klarlakk man bruker på biler kan ligge under vann og at det vil holde. men ikke vet jeg
Men det han er usikker på er om den vil avgi noen stoffer som ikke er bra for fisken.
Men finner jeg ikke noe annet så blir det vel å kjøpe en ferdig.
Men det hadde vært gøy å lagd sin egen : - )
Gubben mener at sånn klarlakk man bruker på biler kan ligge under vann og at det vil holde. men ikke vet jeg
Men det han er usikker på er om den vil avgi noen stoffer som ikke er bra for fisken.
Postet 19.01.09 kl 00:06
Hei!
Hehe ja holde vil det nok helt sikkert, men problemet er gift utslippet, er så veldig lite som skal til..
Men du som bor på Kløfta, burde jo stikke bort til Bon Jarit på Aquamanias..
Han har stort utvalg samt fornufige priser på bakgrunner
Lykke til!
Men du som bor på Kløfta, burde jo stikke bort til Bon Jarit på Aquamanias..
Han har stort utvalg samt fornufige priser på bakgrunner
Lykke til!
Postet 19.01.09 kl 00:08
Postet 19.01.09 kl 00:13
Postet 19.01.09 kl 00:13
Postet 19.01.09 kl 10:48
Postet 19.01.09 kl 11:50
Postet 19.01.09 kl 13:32
jeg har lyst til å skjære ut forskjellige ting å male dem ( er litt sær) så man kan lage forskjellige huler i bakgrunnen og en trestamme. Har ideen i hode hehe
så har jeg tenkt at man kan bare lime på forskjellige steiner og røtter på plexiglass, men den vil jo bli veldig tung derfor har jeg gått bort fra den ideen.
Så jeg er forsatt bare ute etter ideer
Men jeg kommer nok til å gå for en Jacko Foam plate istedenfor isopor, for hvis jeg har forstått det riktig tåler den bedre vann enn isopor platen.
Men den Lady akrylmalingen vannbaserte vil den holde i vann og er den trygg så den ikke gir fra seg giftstoffer så fiskene dør ?
så har jeg tenkt at man kan bare lime på forskjellige steiner og røtter på plexiglass, men den vil jo bli veldig tung derfor har jeg gått bort fra den ideen.
Så jeg er forsatt bare ute etter ideer
Men jeg kommer nok til å gå for en Jacko Foam plate istedenfor isopor, for hvis jeg har forstått det riktig tåler den bedre vann enn isopor platen.
Men den Lady akrylmalingen vannbaserte vil den holde i vann og er den trygg så den ikke gir fra seg giftstoffer så fiskene dør ?
Postet 19.01.09 kl 13:51
Postet 19.01.09 kl 13:55
Postet 19.01.09 kl 14:19
Hei igjen..
Var i samme prosess som sagt, for en kort stund siden. Det du må passe på, er at den typen du evt. kjøper ikke bare er godkjent for bruk i drikkevannstank, men også mengden giftstoffer den gir ut.
Jeg brukte isopor, samt Husfix sparkel. Det som var spørsmålet da var hvor mye "harpiks" slapp igjennom epoxy laget.
Så det er tydeligvis ikke bare bare Men finnes alternativer, de finner du ved og søke litt her på forumet. Den konklusjonen jeg selv har trukket, er at Rescon Mapecoat Epoxy er det eneste produktet folk kan gå 100% god for og som varer lenge!
Jeg brukte isopor, samt Husfix sparkel. Det som var spørsmålet da var hvor mye "harpiks" slapp igjennom epoxy laget.
Så det er tydeligvis ikke bare bare Men finnes alternativer, de finner du ved og søke litt her på forumet. Den konklusjonen jeg selv har trukket, er at Rescon Mapecoat Epoxy er det eneste produktet folk kan gå 100% god for og som varer lenge!
Postet 19.01.09 kl 14:32
Ja det er det jeg har kommet frem til også men det som er så synd er at man må kjøpe så mye de selges ikke under 4kg eller liter husker ikke om det var liter eller kg. og da vil det koste 872 +moms men så fant jeg en annen som kan brukes og det var paintcont / pantgard 412 5L til 1400kr og den skulle også være sikker.
Og da lønner det seg å kjøpe en ferdig laget hos Aquamanis på Kløfta.
Men så har jeg tenkt at hvis jeg lager bakgrunn til de 4 karene så vil det lønne seg å lage den selv.
Og da lønner det seg å kjøpe en ferdig laget hos Aquamanis på Kløfta.
Men så har jeg tenkt at hvis jeg lager bakgrunn til de 4 karene så vil det lønne seg å lage den selv.
Postet 19.01.09 kl 14:42
Hei igjen!
Jo det er sant! Om man skal lage til flere kar så er det klart det lønner seg..
Men er jo ikke kun Epoxy`n som koster da, blir jo en total kostnad som er forholdsvis stram.
Bare lufter en tanke her, om du f.eks skal kjøpe bakgrunn til 4 stk akvarier, så er det jo store muligheter for litt kvantumsrabatt
Men er jo ikke kun Epoxy`n som koster da, blir jo en total kostnad som er forholdsvis stram.
Bare lufter en tanke her, om du f.eks skal kjøpe bakgrunn til 4 stk akvarier, så er det jo store muligheter for litt kvantumsrabatt
Postet 19.01.09 kl 14:45
Endret: 19.01.09 kl 14:45
Postet 19.01.09 kl 14:50
Endret: 19.01.09 kl 14:51
Hei igjen!
Sant så sant! Noen får det til og noen ikke :-P
Jeg ble en hel del mer fornøyd med den bakgrunnen jeg kjøpte enn den jeg lagde selv..
Sitter faktisk og leter etter en fin 3d bakgrunn til 60 literen min nå, må jo pyntes litt den og hehehe
Jeg ble en hel del mer fornøyd med den bakgrunnen jeg kjøpte enn den jeg lagde selv..
Sitter faktisk og leter etter en fin 3d bakgrunn til 60 literen min nå, må jo pyntes litt den og hehehe
Postet 19.01.09 kl 14:52
haha ja det er det jeg er redd for at jeg ikke blir fornøyd med det jeg lager men nå har jeg bare mørkeblått stoff som bakgrunn så det meste blir vel bedre enn det
Ok bestilller du på nett og hvordan vet du hvor mange deler du trenger , det er derfor jeg tenkte det var bedre å lage en selv , for jeg forstod ikke eller jeg er fryktlig dårlig når det ikke er oppgitt i cm hvor mange deler jeg trenger. De var jo oppgitt i forskjellige mål. dette ble jo bare rot men håper du forstår hehe
Ok bestilller du på nett og hvordan vet du hvor mange deler du trenger , det er derfor jeg tenkte det var bedre å lage en selv , for jeg forstod ikke eller jeg er fryktlig dårlig når det ikke er oppgitt i cm hvor mange deler jeg trenger. De var jo oppgitt i forskjellige mål. dette ble jo bare rot men håper du forstår hehe
Postet 19.01.09 kl 15:14
Hei igjen!
Jeg tar kjøreturen til han jeg.. Har ikke tålmodighet til og bestille noe som helst på nett heheh!
Da jeg var hos han sist, så var jeg så heldig at han hadde endel inne, slik at jeg fikk kjøpt det jeg trengte..
Men greia er jo at han selger i biter som du sier, det du må gjøre da, er og mål bak siden av akvariet ditt.. Om du f.eks har 120 cm lenge og 40 cm høyde, så kan du kjøpe 2 stk på 60 x 50 cm og kappe de resterende 10 cm med ett baufil blad for eksempel.. Veldig enkelt!
Blir veldig fine skjøter ! Kan legge ut bilde av min om du vil det..
Da jeg var hos han sist, så var jeg så heldig at han hadde endel inne, slik at jeg fikk kjøpt det jeg trengte..
Men greia er jo at han selger i biter som du sier, det du må gjøre da, er og mål bak siden av akvariet ditt.. Om du f.eks har 120 cm lenge og 40 cm høyde, så kan du kjøpe 2 stk på 60 x 50 cm og kappe de resterende 10 cm med ett baufil blad for eksempel.. Veldig enkelt!
Blir veldig fine skjøter ! Kan legge ut bilde av min om du vil det..
Postet 19.01.09 kl 15:19
Endret: 19.01.09 kl 15:20
Ok jeg liker bilder så det er bare å legge ut
men syns ikke skjøten ?
ok for jeg har sittet å leita etter ting som passer akkurat har ikke tenkt på å sage av det jeg ikke trenger.
jeg har juwell kar og hvis jeg går inn på bakgrunner fra juwell så er det forskjellige str på bitene eller er det jeg som er helt på trynet
men syns ikke skjøten ?
ok for jeg har sittet å leita etter ting som passer akkurat har ikke tenkt på å sage av det jeg ikke trenger.
jeg har juwell kar og hvis jeg går inn på bakgrunner fra juwell så er det forskjellige str på bitene eller er det jeg som er helt på trynet
Postet 19.01.09 kl 15:25