Flytting av akvarie

Jeg skal kjøpe et 400 liters akvarie som er brukt, og er ennå i bruk.
Er det noe jeg kan gjør for å bevare di gode bakteriene i pumpa?
mens jeg flytter?
Tar jo fort litt tid å gjøre dette....
Pass på tempraturen når du flytter filteret, slik at bakteriene ikke fryser ihjel.
Start filteret i en bøtte eller lign.så fort du kommer hjem, så lar du det bare "putre"der fram til karret er fylt opp og vann tempen er riktig.
Da flytter du filteret over til karret.
Bakteriene holder seg i flere timer selv om filteret ikke er i drift.
Ken Myrseth
Pass på tempraturen når du flytter filteret, slik at bakteriene ikke fryser ihjel. Start filteret i en bøtte eller lign.så fort du kommer hjem, så lar du det bare "putre"der fram til karret er fylt opp og vann tempen er riktig. Da flytter du filteret over til karret. Bakteriene holder seg i flere timer selv om filteret ikke er i drift.



Ok, for jeg har hørt tidligere at de bare levde i 30 min etter du skrur av pumpen...
Ken Myrseth
Bakteriene holder seg i flere timer selv om filteret ikke er i drift.


Dette er vel ikke riktig. Bakteriene i filteret overlever vel ikke mer enn en maks en time uten at det durer og går i vann? Rett meg hvis jeg tar feil altså, men mener og ha lest dette mange ganger.
Bare TULL at filterbakteriene tar kvelden/dør etter 30 min.
Hadde vært mange "kræsja"karr da bl.a ved strømbrudd.
Passer du på tempen og holder bakteriene fuktig, ja da holder de seg i flere timer.
Har selv hentet filter"guffe"når jeg startet opp for noen år siden, de filterbakteriene hadde jeg i pose i 4-5 timer og de aller aller flest overlevde.
Fikk ihvertfall ikke noe NO2.
Noen opplever at bakteriene kan overleve lenge og andre opplever det motsatte. Jeg ville ihvertfall ikke gitt noen garanti for at det går bra når man begynner å snakke om timer

Uansett så er det beste du kan gjøre å få filteret i gang igjen så snart som mulig og sørg for å teste for nitritt i fall du er en av de uheldige som opplever at bakteriene dør under stans. Om du ikke får satt det i karet med en gang så sett det i en bøtte vann eller noe slik at du får sirkulasjon på det så snart som mulig. Lykke til!
Er litt enig med Ken M her. Jeg har opplevd korte og lengre strømstans (alt fra 30 min og opptil 12-13 t). Ikke i noen av tilfellene ble det problemer med vannverdiene i etterkant. Men det er sikkert lurt å ta alle forhåndsregler som blir anbefalt. Jo tryggere jo bedre
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap