Sommerfuglciklider og egg. gjør jeg noe galt?

mine sommerfugler la for første gang egg her for noen dager siden (4 dager siden) og de var iherdige foreldre som beskyttet eggene så godt de kunne ovenfor kardinaltetraene.

Vi valgte å hjelpe sommerfuglene og fjernet kardinalene andre dagen. Men etter etter et par dager begynte mange av eggene å blir hvite og etterhvert ble det bare fler og fler. så ikke ut som mugg bare at de ble helt hvite. etter fire dager hadde ikke sommerfuglene noe som helst interesse av eggene og nå ligger de på bladet der de la dem fortsatt.

Var det dumt av meg å ta ut kardinalene? er det bra for dem å ha noe å beskytte eggene for? jeg lurer på om kanskje de ble for avslappa når jeg tok ut kardinalene og dermed "mistet" interessen for egga sine.

syns det er rart at de har mistet interessen for det er mange blanke egg men det er nå gått fem dager og det er ikke tegn til yngel

kan legge til at sommerfuglene får variert kost med cyclops, røde mygglarver (de elsker det og har alltid fått det) og mysis så det burde ikke være proteinmangel eller noe sånt

De bor i en 65 liter nå sammen med noen reker, kuhliiål og 11 kardinaler
Det kan være mange årsaker til dette. Men ja, det var dumt av deg å ta ut tetraene.

At eggene ble hvite tyder på at de ikke ble befruktet. Dette er sikkert et ungt par og kanskje første gang de leker? Det er faktisk ganske vanlig at sommerfuglene spiser eggene sine de første gangene de leker. De passer de 2-3 dager, og så spiser de dem.

Hvis ikke foreldrene vifter over eggene så får de ikke nok oksygen og de vil neppe klekke.

Kan trøste deg med at det går nok ikke lang tid før de leker igjen. Men ikke la de være alene i karet, de trenger noen "fiender" slik at beskyttelses instinktet deres opprettholdes.
Prøv å studere de blanke eggene. Ha godt med lys og studere de skikkelig. Hvis du ser en pitteliten hale, at eggen så vidt beveger seg så er de på tur til å bli wigglers. Da kan du, hvis du ønsker å drette de, bruke en ren plastboks, og fylle med akvarievann og legge bladet raskt over i denne. Sette på en luftpumpe med luftestein, når bladet med eggene er i plastboksen så kan du riste bladet slik at de faller av og blir liggende på bunnen. De hvite eggene vil også falle av, disse må du fjerne veldig forsiktig. Beste måten å gjøre det på er hevertsystemet, men med en veldig tynn slange (slik som til luftesteinen) og suge de hvite forsiktig ut.

Da vil du sannsynligvis berge yngelen hvis de lever. Dette er ganske mye jobb men artig hvis du får det til.

Du kan lese litt på denne tråden da jeg klekket scalare på kunstig måte, spesielt fra innlegg nr. 25 og utover

takker for svar 2nelise.

som jeg skrev over er det første gang de leker men de er heller ikke interessert i å spise opp eggene, de bare ligger der.

jeg har også tatt tilbake kardinalene i karet. gjorde det i går så får vi se hvordan det går.

Når det gjelder kunstig oppdrett så skjønner jeg at det er enklere men jeg vil gjerne at sommerfuglene skal klare å fostre de opp selv da det også vil gjøre det enklere dersom man ønsker å avle avkommet igjen. Men jeg vet heller ikke om de jeg har er avlet kunstig slik at de ikke har den kunnskapen de trenger for å avle opp sitt avkom. Få vel bare gi dem noen flere forsøk så får vi se. Men kardinalene blir der ^^

men mens jeg har litt hjelp her så skal snart sommerfuglene sammen med et par sommerfugler til flytte inn i en 240l. der hadde jeg planer om 2 par sommerfugler og masse kardinaler.
Er dette dumt dersom det skal være noen som helst sjanse for yngel i fremtiden? Har tittet litt på smykketetra men har en forkjærlighet til kardinaler ^^ jeg snakker om å ha kanskje 30-40 kardinaler da jeg ikke kommer til å ha noen andre fisker i karet. Bare noen viftereker, kuhliiål, ancistrus etc.
Jeg vet at kardinaler/ neon er notoriske egg og yngel spisere, men de har da fiender i naturen og? dersom jeg ønsker mest mulig naturlig miljø
forresten? nå går de jo i et 60 liter kar og det er jo igrunn litt lite når (hvis) de vokser til. hvor stort kar trenger jeg til yngelen og når må jeg ta de vekk fra foreldrene for å hindre slåssing?
Hei Kaiamor.

Det skulle ikke være noe problem å huse to par dvergciklider i en 240 liter. Bare pass på å legge forholdene best mulig tilrette for dem. Huler på hver ende av karet slik at det blir litt avstand i mellom reviret deres. Sommerfuglene liker gjerne å leke på en flat stein, så hvis du får tak i noen "små" skiferstein så legg gjerne det ned ved hver av hulene deres.

Jeg tror ikke tetraene er en reell trussel for egg/yngel da foreldrene passer godt på. Maller og andre nattdyr derimot kan se sitt snitt til å få seg en natt snacks når foreldrene sover. Fordi ciklider sover faktisk om natta.

De fleste unge ciklider trenger noen omganger med lek før de forstår hva de egentlig skal gjøre med eggene.

Lykke til
Kaiamor
forresten? nå går de jo i et 60 liter kar og det er jo igrunn litt lite når (hvis) de vokser til. hvor stort kar trenger jeg til yngelen og når må jeg ta de vekk fra foreldrene for å hindre slåssing?


Ja 60 liter er i minste laget, men for 1 par små dvergciklider så er det ikke uforsvarlig. Det kommer jo også an på hvordan du har innredet det. De får det nok bedre i 240 literen.

Jeg ville latt yngelen vært sammen med foreldrene så lenge som mulig, men her må du vurdere situasjonen.

Hvis du ser i min profil, så har jeg et lite kar som jeg kaller for babykrybben. Den er bare 8 liter og er en plastboks med riflet lokk kjøpt på dyrebutikk for 75,- her har jeg selvfølgelig pumpe i, men med nyfødte sommerfuglyngel så er det et must å trekke en ren nylonstrømpe over pumpa til de blir store nok til å ikke bli sugd inn i pumpa. Det må du tenke på i 60 literen og 240 literen også hvis du får yngel.
Hvis du går i min profil og ser på mine oppdrett, velg 2008. Der ser du at jeg har oppdrett på blå acara som også er en sør-amerikansk ciklide. De leker og driver yngelpleie på samme måte som sommerfuglene. Klikk på "beskrivelse" så kan du lese hvordan det gikk til.
Her kan du se to video snutter av de blå acaraene mine, den ene er egglegginga, den andre er da de tar yngelen med ut på tur

takker for all hjelp 2nelise. hva skulle jeg vel gjort uten deg^^

Men er det ikke veldig vanskelig å få tak i yngelen etter at de har blitt frittsvømmende? jeg tenker på å få tak i de småtrolla der i en 240l med planter og sånn...

for jeg har store planer for det karet. Det blir fjellbakgrunn og slike buer i hvert hjørne (som man fyller med sand) for å skape litt høyde forskjeller. i disse to buene skal jeg lage to ancistrus huler. Videre blir det nok noen kokosnøtthuler og masse masse planter.

Det er ihvertfall den foreløpige planen. Får bakgrunnen i mårra og så fort jeg har fått den på plass kommer planter. så får de stå et par uker slik at de får festa røtter og det blir stabile verdier.

Også kommer fiskene inn når jeg har fått tak i et par sommerfuglciklider til ^^ må vente med å sette dem i til jeg har begge parene. har prøvd før å sette inn et par etterpå men da hadde allerede den gamle hannen tatt hele karet som sitt revir og tok nesten livet av den andre hannen.
2nelise
Her kan du se to video snutter av de blå acaraene mine, den ene er egglegginga, den andre er da de tar yngelen med ut på tur :-) [URLBLOCK1]


hmmm... får ikke til å se den. får bare beskjed om at jeg ikke har noen opplastede vidoer?
prøv denne, det er den øverste, 2nelise står vedsiden av - dette er med yngelen på første svømmetur
Leken, min video står nest øverst, står 2nelise ved siden av


så morsomt å se^^

men jeg kom brått på. burde jeg fjerne de egga som er igjen i karet? det er nå femte dagen og ingenting har skjedd... til tross for at det er mange blanke egg og en del hvite (ca 50/50)
Kaiamor
så morsomt å se^^ men jeg kom brått på. burde jeg fjerne de egga som er igjen i karet? det er nå femte dagen og ingenting har skjedd... til tross for at det er mange blanke egg og en del hvite (ca 50/50)


Du kan jo også la de være for å observere hva som skjer videre. Blir alle hvite så er alt dødt. Men kan jo være spennende å se hva som skjer da. Spiser tetraene de? Vil foreldrene reagere hvis noen nærmer seg eggene etc. Vil foreldrene spise de selv, for å berge proteinene til seg selv og ikke "gi" de til tetraene feks.

Alt en kan observere lærer man av
tetraene er iherdige på å spise egga men foreldra bryr seg ikke lenger om dem. de lar nå tetraene spise dem opp... men når eggene var nylagte og den neste dagen var det ingen som fikk komme i nærheten. hanna yppa faktisk på håven når jeg skulle ta opp en død tetra (naturlig død^^) men jeg tar definitivt ikke opp tetraene igjen dersom de legger flere egg så får vi se hvordan det går da^^
Får håpe at det går bedre neste gang da det er som sagt ikke uvanlig at de kløner de første gangene. Det går til slutt skal du se
sitter og ser på profilen til ramirezi og så dette bildet

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925&tab=3&image=9486

ser at det er noe svart på egga. antar at dette er befruktede egg, mine egg har det ikke vært noe som helst å se i. enten har de vært helt hviste eller helt blanke/gjennomsiktige. vil det da si at ingen var befruktet??
Nå har jeg ikke sett på den linken, men det skal ikke være noe svart eller noe på friske egg. De skal være blanke.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap