Hjelp til oppsett av selskaps kar, trenger ideer til fisk

Inaktiv bruker
Hei, skal sette opp ett 540liters selskaps kar, har biltema blåsesand som bunnsubstrat.
Trenger nå råd til hvilke fisker som kan puttes oppi, vill helst ha en del slag, i stede for 3 slag som blir store er det bedre med 10små.
vill hest at en betta splenders skal kunne gå oppi der, ellers ingen forutsetninger,
elelrs har jeg muligheter for å skaffe rimeliger ancistrus sp oppdretsvariant, som jeg også har lyst til å ha, elelrs er det bare å komme med masse ideer.
Inaktiv bruker
ingen her som har så mye som ett forslag?
mitt forslag selv er å kjøpe ett eget kar til kampisken.
så da blir det andre karet ledig, eller det lever 5 scaøarer,en voksen siklide av ett slag, og to unger av ciklide, og 6 andre små fisk som jeg ikke husker navnet på i farta oppi der, skalarene og ciklidene må ut om kampfisken skal leve i det store karet, det hvet jeg.
Kampfisk passer bra sammen med bunnfisker som for eksempel ancistrus, pansermaller og kuhliiål. Med 540 liter til rådighet så regner jeg med at du kan ha en hunn permanent gående sammen med den også. En diger stim små stimfisk kan skape liv i midtpartiet, men når det gjelder kampfisk så er det viktig å velge samboere med omhu siden en del fisker napper og andre kan bli nappet av kampfisken. Av egen erfaring så kan det se ut som om kampfisken helst vil være den "dominerende" fisken i karet og trives best slik.

Flere syntes jeg var litt gal som gjorde kampfisk til hovedfisk i 125 literen min, men jeg tror min Leopold kan misunne din som får over 500 liter å boltre seg på ;D
Inaktiv bruker
Det ble i dag bestemt at kampfisken skulle få sin egen bolle, ikke helt det jeg ønsket, men når "de to oppe"(les. mamma og pappa) har bestemt seg, så blir det som regel sånn.
så da sitetr jeg igjen med at akvarium som nå huser: 3palett ciklider(en voksen, og to små),4 scalere(hadde 5 men ene fant jeg dessverre død i morges, ivist hvorfor den døde), og 6 platy.
Det var pappa som kjøpte kampfisken, fordi den var så fin, selv om jeg dagen før hadde stått og sakt det ikke kom til å gå med kampfisken sammen med ciklidene og scalarene, så måtte han jo selcfølgelig prøve. han påsto at karet var så stort, at det måtte jo gå, men scalarne og ciklidene fant kampfisken etter bare ett min. , så nå har han bestemt at kampfisken skal bo oppe i stua hos de, i hvertfallf rem til jeg eventuelt gir bort siklidene og sckalarene, de er foresten ahnnes fisker det også.

så nå er spørsmålet heller, hva går sammen med platy,siklide og scalare?
har tenkt å kjøpe en del tetraer, noen forslag? en blanding av neon, og (jern teppe) trur det begynte på k- tetraer? den som jeg trur begynne rpå k, skal vist være flinke til å holden stimen samlet etter hva jeg har hørt, noen erfaringer?
ancistrus sp oppdretsvariant kommer også etterhvert.
Inaktiv bruker
må foresten legge ved to bilder jeg tok i butikken i dag, syns det er DÅRLIG fiske hold fra butikken sin side.
dette er noen små kar, på 2liter. Butikken reklamerer med at du får med deg en kampfisk om du kjøper disse, da skal "alt" være inkludert.
syns selv en kampfisk fortener bedre enn dette, står det noe sted hvor stor plass fisken skal ha? lurer på hvor går grensa for hva butikken har lov til å selge, dessuten hadde de plasert en kampfisk i en sånn dings, som de hadde til utstilling.
beklager dårlige bilder, men snik fotograferte dette med mobilen min.
det 2. bildet er ett nærbilde, så der ser det kanskje ikke så galt ut, men de er egentlig ganske små, det er de eskene dere ser står oppå det akvariet på bilde 1.
noen formeninger rundt dette?
skaff deg glødebånds tetra de er fine og sommerfugl ciklide
Inaktiv bruker
Kristian Munster
skaff deg glødebånds tetra de er fine og sommerfugl ciklide


de glødebånd teraene er de flinke til å holde stimen? er ute etter en fisk som holder stimen veldig godt, tenker å ha rundt 15-20 stykekr, ville ikke blitt så pent om de hadde svømt hver for seg hehe.
Er så enig når det gjelder kampfisker og størrelsen på de små karene. Dessverre så ser det ikke ut til at mattilsynet bryr seg mye om dyrevelferden når det kommer til fisk så det er ikke så mye man får gjort annet enn å fraråde folk å kjøpe slikt. Fiskebasen her inne anbefaler 60 liter for best trivsel. Den kan nok leve fint i litt mindre akvarier også om forholdene legges til rette, men jeg mener at 30 liter er et absolutt minimum om fisken skal holdes der i lengre tid og de små karene som butikkene selger er knapt en liter :b

Den andre fisken du tenker på er sikkert kardinaltetra. Om scalarene er store er det risiko for at små tetra-arter blir spist. Anbefaler ikke flere ciklider i bunnområdet siden du holder paletter der. Både sommerfugler og andre blir nok banket sønder og sammen når disse leker selv om karet er stort.

En liten ting til når det gjelder bollen som kampfisken går i. Om det ikke er filter i denne så må noe av vannet skiftes hver dag. Husk også å skifte vann hver dag om filteret er nytt og ikke innkjørt enda. Kampfisk må også ha jevn høy temperatur på både vannet og luften over. Dette innebærer varmekolbe og dekkglass.

Om foreldrene dine ikke vil høre på deg så får du sende link til svarene her inne på mail til de
Inaktiv bruker
trur de siklidene blir lagt ut her inne under gisbort etterhver, men de får leve oppi der en stund til, fram til jeg finner annen fisk å erstatt de med.

scalarene er egentlig veldig små, og ganske fredelige av seg, de har i hvertfall ikke tatt siklide ungene, og de er en del mindre enn neon tetra.

angående bollen til kampfisken så har den ikke pumpe, men de komemr til å bytte vann på den hver dag, kanskje både morgen og kveld, skal ha lokk på den også.
kjenen rjeg mamma og pappa rett, så tar det sikekrt ikke lange tiden før de sitetr med ett større akvarium selv.
Inaktiv bruker
har min kamfiskahn i det samme type akvarium men jeg må skafe meg et støre hjemm til han =
Ang. noentetra og kardinaltetra, så synes jeg generelt at kardinaltetraen er finest, og ville nok ikke blandet disse med neontetraer.

Og ang. ciklider. Jeg kvittet meg med palettene, for å gå over til kakadue ciklide, synes den er tøff. Den trenger jo sandbunn, og du kan velge en hann og 3 hunner så kan det kanskje bli yngel?

I tillegg så vil det være veldig pent med en skokk av en eller annen corydoras på bunn. Noen andre her inne kan kanskje svare på om corydoras'en vil bli for mye plaget av kakaduen. (Men kakaduen er liten, og karet er stort?)

Lykke til!

Heller motsatt Kakaduene vil nok banke coryene om de ikke holder seg unna når de har egg og unger. Av den grunn så kan det hende det holder med to hunner og en hann av ciklidene slik at det blir litt plass som coryene kan få lov til å bevege seg på uten at de blir jaget.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap