For sterk sirkulasjon ???

Har en 250 l som skal gjøres om til Malawi-kar (hurra ; ENDELIG !). Siden jeg har masse å gjøre for tiden og ikke rekker å få gjort så mye hver dag har jeg planer om å få unna mest mulig mens fiskene fortsatt er oppi (de venter på å komme over i et større kar som er ferdig innkjørt om en uke). Begynte med å røske ut planter og div. dekorasjoner og fyyyy, så mye dritt som hadde gjemt seg inniblant dette som dermed ble virvlet opp. Surret derfor en blåfiltermatte rundt en nylig innkjøpt sirkulasjonspumpe & rotet opp i grusen også for å få ut mesteparten av dritten før jeg fortsatte. Var full "snøstorm" oppi der, men neste dag var vannet krystallklart (og blåfilteret veeeldig brunt... æsj & fy !) Og nå kommer jeg til poenget med innlegget :
Sirkulasjonspumpen kjøpte jeg med tanke på Malawiene da jeg syns det blir altfor lite "fres" med det 1800 l/t filteret jeg har. Har tenkt å sette den nye pumpen inni et blåfilterhjørne slik at jeg også får bedre filterkapasitet. Men uerfaren som jeg er med slike pumper var jeg ikke forberedt på hvor kraftige de er. Smelte nemlig likegodt til med en på 5000 l/t og det ble jo full storm i akvariet, hehe. Tenkte jeg måtte få dempet styrken på en eller annen måte med blåfilter e.l. foran utblåsingen, men oppdaget til min forbauselse at de fiskene som fremdeles er igjen oppi der ser ut til å trives med den kraftige strømmen. (Det er SAE, Jack Dempsey og 2 gibbicepser.) Alle sammen holder seg nemlig mest på den langsiden der det "blåser" mest. Spesielt gibbiene ser ut til å elske det - de morer seg med å dukke opp rett foran utblåsingen, "ri" på strømmen til de nesten kræsjer i glasset på motsatt kortside, stupe ned til bunnen, svømme tilbake og dukke opp foran pumpen igjen og så er det på'n igjen med samme rundturen. Slik har de holdt på utallige ganger hver dag etter at jeg satte pumpa oppi, hehe. De har det visst veldig artig med det der. Og siden disse fisketypene ser ut til å like det så godt så må vel Malawi bli enda mer fornøyd med så sterk sirkulasjon ??? Var bekymret for at de kanskje kom til å bli "stresset" av så mye strøm, men nå begynner jeg å vurdere å bare la pumpa blåse for fullt. Hva mener dere som har Malawi ? Er det noe som heter "for mye av det gode", eller kan de - nesten - aldri få nok sirkulasjon ?

(Beklager litt langt innlegg, forresten...)
Malawi liker sterk sirkulasjon. I min 450 liter har jeg i tillegg til pumpene, en sirk.pumpe som blåser 5000l/t.
i min 312l har jeg 3400l/t noe som jeg synes er litt lite. Kommer til å kjøpe meg en ekstra luftpumpe....

i 120l har jeg 2200l/t der vurderer jeg også å tilføre mer...
Sirkulasjon
Malawi_Kim
Malawi liker sterk sirkulasjon. I min 450 liter har jeg i tillegg til pumpene, en sirk.pumpe som blåser 5000l/t.

Hallo.
Hvordan plasserer sirkulasjons pumpene, jeg har valgt å sette en pumpe i hvert hjørne. Er dessverre ikke helt sikker på kapasiteten. Skal pumpene stå høyt i akvarie eller nærmere bunnen. Skal de blåse luft eller ikke? dette gjelder 240L malawi kar.
mvh
jojj
????
jojj
[QUOTE=Malawi_Kim]Malawi liker sterk sirkulasjon. I min 450 liter har jeg i tillegg til pumpene, en sirk.pumpe som blåser 5000l/t.

Hallo.
Hvordan plasserer sirkulasjons pumpene, jeg har valgt å sette en pumpe i hvert hjørne. Er dessverre ikke helt sikker på kapasiteten. Skal pumpene stå høyt i akvarie eller nærmere bunnen. Skal de blåse luft eller ikke? dette gjelder 240L malawi kar.
mvh
jojj

Hvordan har du plassert pumpene, overflaten eller nær bunnen?
jojj
Hei
Jeg har et 540liters malawikar og der sirkuleres det 13600 liter i timen, og det er nok til at det ikke er så mye som er liten "møkk knupp" på bunnen. Disse pumpene står høyt i karet.
Merke
Christoffer Hovden
Hei Jeg har et 540liters malawikar og der sirkuleres det 13600 liter i timen, og det er nok til at det ikke er så mye som er liten "møkk knupp" på bunnen. Disse pumpene står høyt i karet.

Hei igjen
Det var jo heftig sirkulasjon. Hva slags pumpe er det? Jeg har 240l. skal jeg gå litt ned i liter pr time eller skal jeg kjøre det samme som deg?
jojj
Det var da ekstrem sirkulasjon dere skal ha i akvariene deres da. Det er ikke så mye bevegelse i vannet i Malawi. Så lenge vannet holder seg klart og avfalls stoffene blir brutt ned, holder det. Litt overkapasitet er alltid bra.
Sirkulasjon
Med 13600 liter sirkulasjon, så har du full storm i karret ditt. Ufattelig hva man skal med så stor sirkulasjon. Har selv ei Eheim pumpe, i tilegg til Juvel si pumpe, gir 3200 liter med filtrering, som også er mer enn nok sirkulasjon, i ett 450 liter.
jojj
[QUOTE=Christoffer Hovden]Hei Jeg har et 540liters malawikar og der sirkuleres det 13600 liter i timen, og det er nok til at det ikke er så mye som er liten "møkk knupp" på bunnen. Disse pumpene står høyt i karet.

Hei igjen
Det var jo heftig sirkulasjon. Hva slags pumpe er det? Jeg har 240l. skal jeg gå litt ned i liter pr time eller skal jeg kjøre det samme som deg?
jojj


jeg har en eheim pro3 2180 thermofilter + 2stk sirkulasjonspumper som tar 6000 liter i timen hver, jeg vet ikke merke på disse.
13600 liter i timen er MYE for en 540 liter så jeg vil nå si at du ikke burde ha så sterk sirkulasjon i en 240liter. Jeg har en 250 liter hvor det sirkuleres 1750 liter i timen og det er såvidt plantene i karet står.
Hans Johansen
Med 13600 liter sirkulasjon, så har du full storm i karret ditt. Ufattelig hva man skal med så stor sirkulasjon. Har selv ei Eheim pumpe, i tilegg til Juvel si pumpe, gir 3200 liter med filtrering, som også er mer enn nok sirkulasjon, i ett 450 liter.


Når jeg kjøpte dette karet brukt, sa selger at det var greit med mye sirkulasjon, fordi malawien som fulgte med var vilt-fanget. jeg husker ikke navnet hans, men han og sønnen har en akvariebutikk på 2000 kvadrat i fredrikststad, han sa det var norges største akvariebutikk.....(?)
Takk
Christoffer Hovden
[QUOTE=Hans Johansen]Med 13600 liter sirkulasjon, så har du full storm i karret ditt. Ufattelig hva man skal med så stor sirkulasjon. Har selv ei Eheim pumpe, i tilegg til Juvel si pumpe, gir 3200 liter med filtrering, som også er mer enn nok sirkulasjon, i ett 450 liter.


Når jeg kjøpte dette karet brukt, sa selger at det var greit med mye sirkulasjon, fordi malawien som fulgte med var vilt-fanget. jeg husker ikke navnet hans, men han og sønnen har en akvariebutikk på 2000 kvadrat i fredrikststad, han sa det var norges største akvariebutikk.....(?)
Hallo
Da skal jeg kontakt han å høre hva han har å tilby. Artig med tråd lister der det blir lit diskusjon.'

mvh
jojj
Takk for all hjelp folkens
Plussmedlem
Hans Johansen
Med 13600 liter sirkulasjon, så har du full storm i karret ditt.


Husk at det er stor forskjell på vanlige sirkulasjonspumper og wave-makere da... Kan jo hende at det er dêt han har.... Har selv en 312 med 12000l/t sirkulasjon, hvorav 10000l/t kommer fra 2 wave-makere. Ikke noe storm her, men en jevn, fin bevegelse i vannet.....
milo
[QUOTE=Hans Johansen]Med 13600 liter sirkulasjon, så har du full storm i karret ditt.


Husk at det er stor forskjell på vanlige sirkulasjonspumper og wave-makere da... Kan jo hende at det er dêt han har.... Har selv en 312 med 12000l/t sirkulasjon, hvorav 10000l/t kommer fra 2 wave-makere. Ikke noe storm her, men en jevn, fin bevegelse i vannet.....


Jeg vet ikke merke på pumpene ,men det er ikke wave maker
Plussmedlem
Bare sånn i tilfelle... Wave maker er type sirkulasjonspumpe, ikke merke.... Du er klar over det?

Hvis i tvil



dette er en wave maker... Den er da på 5000l/t
milo
Bare sånn i tilfelle... Wave maker er type sirkulasjonspumpe, ikke merke.... Du er klar over det? Hvis i tvil [URLBLOCK1] dette er en wave maker... Den er da på 5000l/t



Ja, jeg er klar over det. Det er IKKE wave-maker det jeg har, jeg kan med trygghet si at det er sirkulasjonspumper som tar 6000l/t hver, jeg hvet bare ikke hvilken leverandør som selger disse pumpene. Men er ikke Wave maker noe som lager store sirkulasjoner av og til i løpet av en dag ellnosånt.....
Malawi
dette ble litt mye fjas om sirkulasjon.skal man ikke prøve og etterligne det naturlige som er i malawisjøen?der er det relativt rolig vann.har selv MYE malawi i flere kar hvor jeg har mye mindre sirkulasjon en det som blir nevnt her,i 750l ligger jeg på ca 4000lt og i 540 har jeg 2500lt.fisken stortrives og yngler regelmessig.
Anders Bjørkvist
i 540 har jeg 2500lt.fisken stortrives og yngler regelmessig.




og jeg har 13600 liter sirkulasjon og fisken stortrives hos meg å har masse yngel på flere hunner også;D
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap