Hvor blir yngelen av?

Har nylig fått igang mitt første akvarium.
Etter en start, hvor alt havarerte, har vi nå flere guppyer.
For en ukes tid siden var det over 20 små nye smurfefisk i akvariet - men nå er det kun seks igjen.

Hvor blir de av?

Jeg regner jo med at de ikke har klart seg, men finner ingen av dem.
Blir de spist?
Inaktiv bruker
de kan bli spist ja, men har du sett i filteret? kanskje de har havnet der.
Jepp, de blir spist. Et nyfødt yngel er en passe munnfull for alle de voksne. Guppy huser ingen foreldreinstinkter what-so-ever overfor avkommet sitt

Dersom du ønsker at yngel skal overleve i karet, stapp det fullt av planter! Det er den aller beste metoden.
Særlig hurtigvoksende stilkplanter, som kan danne tette kjerr der yngelen vil bo inntil de blir store nok til ikke å bli spist. De ser ut til selv å vite sånn omtrent når det er trygt å komme frem i det åpne, når de føler seg trygge.

Dette akvariet er helt stappet med en stilkplante som heter hornblad. Det ble litt blendet av lyset på akkurat det bildet der, men to tredjedeler av karet er altså fullt av denne planten. Litt i meste laget kanskje, men inni det krattet der kryr det av guppy-yngel

[External Image]
Så de kan bli spist, ja...
Er det etter at de er døde, eller blir de tatt levende av de andre fiskene?

Bør jeg ha en yngelboks??
Var for å kjøpe det, men ble anbefalt i butikken å la være.

Men, er det ikke mye at minst 14 yngel er spist på få dager?
Eller er det vanlig?
Er det lurt å la naturen ordne opp i akvariet?

Føler meg som super-nybegynner, og har blitt veldig glad i de små firrene våre.

Takk for svar, forresten.
mona o
Jepp, de blir spist. Et nyfødt yngel er en passe munnfull for alle de voksne. Guppy huser ingen foreldreinstinkter what-so-ever overfor avkommet sitt :-) Dersom du ønsker at yngel skal overleve i karet, stapp det fullt av planter! Det er den aller beste metoden. Særlig hurtigvoksende stilkplanter, som kan danne tette kjerr der yngelen vil bo inntil de blir store nok til ikke å bli spist. De ser ut til selv å vite sånn omtrent når det er trygt å komme frem i det åpne, når de føler seg trygge. Dette akvariet er helt stappet med en stilkplante som heter hornblad. Det ble litt blendet av lyset på akkurat det bildet der, men to tredjedeler av karet er altså fullt av denne planten. Litt i meste laget kanskje, men inni det krattet der kryr det av guppy-yngel :-) [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_090119233742_1.jpg[/img]


Akkurat, ja..

Litt klokere, tusen takk.

Har masse planter i akvariet, og da dropper jeg tanken om å luke.

Forresten, så rart at du svarte - har akkurat lest i tråden din, og jeg har ikke rukket å lese så mye her enda.
Masse fine bilder, og god info!!
De blir spist levende. de fleste mener jo at naturen kan få gå sin gang, og de sterkeste vil da overleve. Du kan ta hunnen i et sånn flytekar men det er veldig stressende for fisken og gå oppi der. Har du et eksta akvariet stående kunne hun ha gått oppi der.

Men kanskje det er det beste og latt naturen gå sin gang. Få oppi noen flere planter og litt steiner så de kan gjemme seg. Også er det noen som mener at det hjelper og ha på et lite lys ved akvariet slik at fisken aner at det er fare på ferde. Ikke vet jeg altså, dette er bare noe jeg har hørt
Lene84
De blir spist levende. de fleste mener jo at naturen kan få gå sin gang, og de sterkeste vil da overleve. Du kan ta hunnen i et sånn flytekar men det er veldig stressende for fisken og gå oppi der. Har du et eksta akvariet stående kunne hun ha gått oppi der. Men kanskje det er det beste og latt naturen gå sin gang. Få oppi noen flere planter og litt steiner så de kan gjemme seg. Også er det noen som mener at det hjelper og ha på et lite lys ved akvariet slik at fisken aner at det er fare på ferde. Ikke vet jeg altså, dette er bare noe jeg har hørt


Det er jo ganske brutalt, da...
Kanksje er jeg litt soft, men det er jo ikke fint å tenke på at minst 14 yngel er spist levende.
Hvis det er stressende for hunnen å være i flytekar, er jo ikke det bra heller.

Ser at hunnguppyene er store i magen igjen, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre.
Kanskje er det best å ha et ekstra kar.

Lurer på en ting til..

Når det blir fullvoksne fisker av yngelen - er det fare for innavl, eller er det å tenke for mye??

Og hvor lang tid tar det fra man ser at hunnfiskene begynner å vokse til yngelen kommer??
onyxia
[QUOTE=Lene84]De blir spist levende. de fleste mener jo at naturen kan få gå sin gang, og de sterkeste vil da overleve. Du kan ta hunnen i et sånn flytekar men det er veldig stressende for fisken og gå oppi der. Har du et eksta akvariet stående kunne hun ha gått oppi der. Men kanskje det er det beste og latt naturen gå sin gang. Få oppi noen flere planter og litt steiner så de kan gjemme seg. Også er det noen som mener at det hjelper og ha på et lite lys ved akvariet slik at fisken aner at det er fare på ferde. Ikke vet jeg altså, dette er bare noe jeg har hørt


Det er jo ganske brutalt, da...
Kanksje er jeg litt soft, men det er jo ikke fint å tenke på at minst 14 yngel er spist levende.
Hvis det er stressende for hunnen å være i flytekar, er jo ikke det bra heller.

Ser at hunnguppyene er store i magen igjen, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre.
Kanskje er det best å ha et ekstra kar.

Lurer på en ting til..

Når det blir fullvoksne fisker av yngelen - er det fare for innavl, eller er det å tenke for mye??

Og hvor lang tid tar det fra man ser at hunnfiskene begynner å vokse til yngelen kommer??


Hei. Har selv hatt en platy som hadde ynglet inatt. Det jeg har gjort er å ha myyye planter, stilkeplanter. Dem gjemmer seg godt i dem og dem skjønner når dem er oppdaget og stikker da av. Dem er også utrolig kjappe. Innavl er ikke noe problem, dette er jo egentlig helt vanlig egentlig. Det er ikke noe vi kan styre det. :P Tror guppy går drektig i 28 dager, mener å huske at det er det jeg har lest. Har selv 4 guppyhunner hvor 2 er rett før fødsel. Det svarte området på "rompa" vokser og det er vel et tegn på hvor nær dem er fødsel. FØdekasser anbefales ikke da dette kan stresse hunnen i fødsel og kan føre til dødfødsler. Det kan også gjøre at hun går over tiden med ungene og kan også gjøre henne syk og dø. Har sett fødekasser i bruk, den typen med nett. Da spiste hun halvparten av barna. Hun fødte di og spiste,fødte og spiste. SKAL du ha fødekasse, kjøp en med sånn v- formet gulv. Da faller yngelen ned i en sprekk slik at dem ikke kommer opp til mora. Så når du tar ut hunnen kan du fjerne denne v- formede bunnen og har da et lite kar i akvariet. Der kan ungene vokse seg store før du slipper dem ut. Dette gjør jo også til at du maaangedobler bestanden av guppy. Det kan bli mange av dem så jeg ville nøyd meg med et par-3 pr kull. Om du ikke da gir bort/selger noen. Har tar butikkene imot fisk om jeg sliter å bli kvitt dem. Får da ikke noe for dem, men det er bedre enn å drepe dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Jenny Antonsen
Reklame for plussmedlemskap