Valg av filter

Jeg har et Jebo akvarium på ca 120 l. Har valgt frem til nå å bruke den interne pumpe varianten (som følger med), men denne bråker veldig og vannet er noe uklart (gode vannverdier og aldri nitritt). Karet har vært oppe å gått siden desember. Er det noen som har tips til bytte av filterpumper? Jeg har sett på utvendige filtere men blir ganske svimmel av alle de forskjellige variantene. Hvordan er feks Tetratec mot Eheim og Fluval sine? Trenger jeg mer enn 700l/T? Burde jeg la det nye gå sammen med det gamle i noen uker før jeg tar ut det gamle, eller holder det å kickstarte det med bakteriekultur?

Jeg har god sirkulasjon med en Seio Powerflow, så det er ikke et problem.

Tusen takk til alle som har tid til å svare!
Jeg er ikke sikker på hvordan Jebo sin løsning er, når det gjelder armatur og utganger bak på armaturet. Er armaturet heldekkende? Er det åpninger på baksiden av armaturet til eventuelle slanger når armaturet ligger på? Dette avgjør jo om du må velge innvendig eller utvendig filter.

Må du gå for innvendig filter, anbefales gjerne Fluval filtere, men da i modifisert utgave. Dvs du har ordnet med ekstra stor biologisk kapasitet på det ved å bytte ut filtermediet inni - slik som denne artikkelen forklarer

Og ja, du bør la filterne gå paralellt en stund, helst noen uker, før du kobler fra og fjerner Jebo sin løsning. Kickstarte kan du gjøre, da sparer du mye tid, men jeg ville likevel latt filterne gå samtidig i et par uker selv om du kickstarter. Sjekk alltid vannverdiene nøye i ukene etter at et kickstartet filter er satt som eneste filter i et kar, slik at man får forsikret seg om at kickstartingen var vellykket

Hva slags fisker har du i akvariet ditt? Det er ikke sikkert det er nødvendig med ekstra sirkulasjonspumpe (som den Seio-saken du nevner) i tillegg til filteret. Det er mange arter som egentlig ikke setter pris på særlig sirkulasjon. Men som sagt; man må vite hvilke arter du har først.
Jeg ville ha gått for Tetratec EX 700, den gjør akurat den samme jobben som de langt mer dyrere pumpene, egentlig så hadde det vel holdt med Tetratec EX 600, men for å være sikker så ta 700 filteret. Den har selvfølgelig sine svakheter det filteret også, men det har jo alle utvendige filtere. Dessuten så får du med filtermateriale med på kjøpet.

Jon
Filteret til Jebo ligger i armaturet, suges opp fra bunnen og filtreres gjennom filtersvamp og keramikrundinger. Det fungerer greit men det er mye støy og kapasiteten er ukjent men tror ikke den er så høy. Det syns på vannet. Har noen unge Malawi i karet som blir flyttet over til noe større når de vokser.

I armaturet er det en glippe på baksiden, den er ca 2 - 3 cm stor og går langs baksiden mellom kar og armatur.

Det filtreringssystemet hadde vært helt genialt hvis det hadde hatt større kapasitet og ikke bråkte så mye. Lett å komme til for rengjøring og vedlikehold siden man kommer til filteret bare ved å åpne et lokk på armaturet, lite søl.

Tusen takk for svar!!!
Et lite tips til slutt her. Produsentene av filter oppgir mye større kapasitet enn det filteret i realiteten takler. Velg derfor et filter som oppgis å takle et dobbelt så stort akvarium som det du har, dvs rundt 240 liter.
Tusen takk for svar alle sammen!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap