Stueplanter?

Etter et impuls kjøp på dyre butikken, endte jeg opp med de jeg tror er en dracena? etter litt leting virker de som om jeg ikke er den eneste som har endt opp med en "stueplante". så jeg lurer på om noen kunne hjelpt meg å identifisere resten av plantene mine? hadde vært kjekt å vite litt mere om dem. takker for svar=)

[External Image]
en anubias? roten på den rotner like mye som den vokser?

[External Image]

[External Image]
dracena?
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Kan prøve å gjette litt

1. Anubias av noe slag.
2. Muligens en type Vallisneria.
3. Dracena av noe slag. Finnes i flere fargevarianter enn bildene i basen.
4. Redd dette også er en sumpplante. Sjekk her.
5. Vet ikke.
6. og 7. Echinodorus av noe slag, mest sannsynlig bleheri.

Du får slå opp på de forskjellige i plantebasen og se om noen av de ligner.
allå
en anubias? roten på den rotner like mye som den vokser?


Ja ser ut som en anubias. Det du kaller "Rota" skal ikke graves ned i grusen eller sanda, da vil den råtne.

Anubias skal festes til steiner eller røtter.
Nr. 3
Den på bilde nr 3 har jeg dessverre kjøpt også, den holdt seg i noen mnd, så begynte den å råtne, hele karet ble brunt og stygt når den holdt på. Hu på tropehagen (typisk) sa at det var uten tvil en akvarieplante, men jeg var jo litt usikker, men stolte på hu.

Man må feile for å lære
Nr 2 kjøpte jeg også desverre. Den stod i noen mnd og nå er den råtnet og kastet. Den var veldig stiv i bladene i forhold til valisneria. Den så ut som valisneria da jeg kjøpte den. Men tror ikke det var det nå.
Nr. 5 er ikke en stueplante. Har en helt lik selv
Planten på bilde nr to:
Hold den over vann og se hvordan bladene reagerer. Faller de slapt ned, er det en akvarieplante. Holder bladene seg stivt opprett, er det en stueplante.
De greier å holde seg oppreiste, har stive nok blad og stilker til det.
Det har sjelden akvarieplanter, men noen få unntak finnes. Anubias er en akvarieplante som er stiv nok i blad og stilker til å beholde formen selv når den løftes opp over vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap