Trenger lys-rør hjelp..

Jeg trenger råd til hvilke lysrør jeg bør kjøpe. har tidligere latt fiske-butikken ta seg av det, men har skiftet kar, og håper å spare noen kroner ved å bestille på nett. Jeg har lest flere tråder her i forumet, men ble ikke helt klok på dem..

Karet mitt er 120 liter. litt diverse fisk, Kuhli-åler, platy, tetra, ancistrus etc.
Har en del planter som trenger en del lys.
Hatt karet drivende siden i sommer og plantene ser ikke helt ut til å trives slik de gjorde i det gamle karet, pluss noen rare alger. Tror jeg har fått "vanlige" kjøkken lysstoffrør. Bruker plante gjødsel

Jeg trenger to rør. Kunne tenke meg noe som ga plante vekst, og kanskje noe som fremhevet fiskens farger. (litt usikker....)

råd og tips mottaes med takk :o)
Jeg bruker Hagen sine lyrør i flere kombinasjoner i mine kar og er godt fornøyd med de. Her er produktomtale. Bruker forresten ikke spesielle plantelysrør, men om du sjekker ut karene så ser du at jeg ikke akkurat har dårlig plantevekst for det

Rør og eventuelle tennere anbefales det forresten å bytte ut årlig.
begynner å kretse meg inn på to valg her, men usikker om de kan kombineres med hell.

Flora-glo og Power glo.

Hvilken watt styrke bør jeg ha til 120 l??

tusen takk for svar :o)
Watten er avhengig av lengden på rørene. Antagelig så finner du wattstyrken merket på de gamle rørene også.

Selv så ville jeg heller gått for kombinasjonene Life-glo og Power-glo siden Flora-glo gir et noe merkelig lys og det blir fort veldig framtredende når det bare er to rør i karet, men det er nå bare min mening
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Brohjem
Reklame for plussmedlemskap