Minstemål l/cm, følger alle dette? + spm om karantenekar

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette innlegget, så jeg la det her..

Jeg skal kjøpe meg 5 kuhliiåler til 95 literen min, men etter å ha lest her inne hvor lurt det er med karantenekar, ønsker jeg å bruke guttungens nye reke/sneglekar til dette. Dette karet er 30 l med en del gjemmesteder.
Kan det fungere som karantenekar, eller er det for lite?

Det skal sies at guttungen gjerne vil ha et par kuhliier fast oppi dette karet, men jeg har sagt nei og han aksepterer det. Leste at 40 L er minimum for denne fisken, altså 10 liter mer enn det han har. Er det alltid minstemålet på infoen om fisk som gjelder, eller tøyer dere av og til grensene selv?

Har selv sverddragere i en 95 L, noe butikken mente var mer enn nok, men jeg så jo her inne at de skal ha min. 120 L. Ikke til å bli klok av dette innimellom...
Tøyer vel kanskje grensene litt innimellom. Eller, for å si det mer korrekt - bruker sunn fornuft og skjønn.

Det synes ganske godt når fiskene går for trangt, enten pga antall eller for lite akvarie. Når det gjelder kuhlii så har jeg disse selv, og liker de veldig godt. Men jeg er dypt uenig i at 40 liter er greit for disse. De er lynraske og liker å skyte seg frem og tilbake, rundt og opp og ned. I en 40 liter får de knapt opp litt fart før de møter glassveggen. De er nok tynne, men lange, så det er ikke mange fiskelengdene de klarer i 40 liter. Enda mindre i 30.

Men! Som karantenekar ser jeg ikke det helt store problemet med 30 literen, så lenge filteret takler belastningen. Det er for en begrenset periode, til både deres eget, og de andre fiskenes beste. Litt trangt en stund er bedre enn sykdom og medisinering. Så her er det en totalvurdering som spiller inn synes jeg.

Som permanent bolig blir det dog for lite etter min mening, ref. argumentasjonen over
Det går nok bra og bruke 30-literen som karantenekar for kuhliålene. Jeg har en 54-liter som jeg bruker som karantenekar selv. Bortsett fra discusene så har all fisken min hvert i det karet, dvergscalare, sverddrager, SAE, fullvoksne ancistrus, afrkansk sommerfuglfisk osv. Alle disse fisken krever jo minst det dobbelte eller mer enn 54-literen, men ingen har tatt skade av karantenetiden, som forøvrig varierer fra 1-2 uker.
Det er nok forøvrig en del som ikke overholder anbefalte minstemålet, men det vil nok minske trivselen til fiskene betraktelig, selv om det kan se ut som dem har det bra.

Jon
Takk for kjapt svar. Jeg har bare tenkt å ha kuhliiene i 30L i en kort periode. Hvor lenge er det man trenger å ha fisken i karantene? 2-3 uker?

5 i en 95 L burde vel gå greit?
Minimummstørrelse..
Jeg tviler sterkt på at de fleste som har akvarier holder seg til minimum størrelsen på akvariet, selv om man burde følge den. For da slipper man å oppleve d som etter min mening må gjøre. De fleste som f.eks. kjøper haimalle/paroon hai. For etter den mengden av den "lille" stilige fisken som selges, så nekter jeg å tro at på langtnær alle som kjøper dem har akvarie til å takle en fisk på 130-300cm. Hva gjør dem når dem blir forstore? Spiser di dem til middag..? Men de fleste kjøper dem i uvitenhet, for jeg har ikke hørt at der blir oppgitt totalstørrelsen på voksen fisk...
Karantene har jeg ikke all verdens greie på, så det overlater jeg til noen andre.

Men, 5 stykk i en 95 liter er absolutt helt greit!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap