Planteakvarium

Hvor mange liter er det miste man kan bruke til planteakvarium?
Hva kreves å må gjøre for å ha et slikt?

Ønsker mange erfaringer og tips. Jeg har ikke slikt enda, men er en drøm jeg håper senere blir oppfylt.

Takk for alle svar på forhånd


Håper dere kan skrive her uansett om det alt finnes en tråd. jeg klarer ikke lese gjennom alle tråder her inne for å lete.
Det er ikke noen nedre grense på planteakvarier, faktisk er det ofte lærerikt å starte med ett lite kar( gjerne uten dyr).
Grunnen er at du kan gjøre de obligatoriske feilene uten de helt store konsekvenser.
Ekstremnano
Det kommer an på hva slags planteakvarium det er snakk om
Er det et Amano inspirert akvarium det er snakk om så kan du klare deg med et ganske lite hvis du velger planter med litt omhu.
Er det derimot Hollandsk stil du snakker om så blir det fort noe større for å få plass til en del ulike planter som kan harmonere.
Så hva er det du egentlig tenker på?

Som eksempel så var et av bidragene i 2006 i AGA International aquascaping contest på bare 2 liter

Du kom vist før meg Jan Ove.
Den på 12 ml var temmelig ekstrem. Lurer på hvordan han trimmer plantene.
Deres linker var desverre engelsk og det kan jeg ikke.
Kunne kanskje tenkt meg forskjellige planter med tykke blader og kanskje noen som vokser langs bunnen. Noen som vokser fort og noen sakte. En lett blanding for nybegynnere helt uten erfaring. Det bør å være lavere og mindre en det 92 liter jeg har, det er litt veldig stort og har ikke plass til et slikt stort her.
[URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_to=50&aquariumtype_id=1005&thumbs=1&path=&size_from=10&orderby=image&]Her[/URL] er noen av medlemmenes små plantekar. Trykker du på bildet så står det vanligvis hvilke planter som er i karet også.
Takk, skal se på de. Trener man aqua safe i slikt akvarium eller hvilke andre midler?
Aqua-safe er for å fjerne klor og tungmetaller fra vannet. Er det bare planter i karet så behøver du ikke bruke det, men skal du ha reker i det så ville jeg kanskje anbefale det.

Litt avhengig av hvilke planter du velger, men har du ikke tenkt å ha de vanskeligste så holder det med flytende plantegjødsel (doser forsiktig i begynnelsen, en fjerdedel holder, og øk heller etterhvert om det blir behov for det) og eventuelt bunnlagsnæring som kan dyttes ned til de plantene som har kraftig rotsystem. Planter som er mer krevende behøver i tillegg godt med lys og co2-tilsetning.

Det kommer altså litt an på hvilke arter du går for hva som er nødvendig. Du kan lese mer om de enkelte plantene i plantebasen (under kunnskap her øverst på siden).
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap