Pansermaller trives ikke lenger

Jeg har en del pansemaller og andre "maller" jeg ikke vet navnet på,den siste tiden legger de seg høyt oppi vannet helst på noen blader og der ligger de helt apatiske,4 stk har også tatt kvelden,PH er 6,8,hva kan være galt,har hatt pansermaller i flere år men aldri opplevd dette før...............noen som har noen husmortips-
180 liters akvarium
målt noen vannverdier?

Hva rutiner har du på vannbytter?

Hvordan er flow'n på filterpumpen?
Har bare sjekket PH,den er OK,Cistrus,Guppy,Platy,Kloreker trives veldig bra,har innvistert i ny pumpe,1000 liter så flowen er helt ok,skiftet 20 liter i går,ellers så skifter jeg ca 20 l hver 14 dag,rengjør 1/3 av filterpakken ca 1 gang i månden
20 liter hver 14. dag? Det er ingen grunn til å være gnien på vannet i Norge Det er ikke dyrt akkurat
20 liter, det er jo bare 10% av vannet i 180 literen din og egentlig litt for lite og litt i sjeldneste laget. Det høres veldig lite ut for meg. Jeg skifter 30% av vannet hver uke, altså en gang i uka. Det tror jeg veldig mange gjør.

Når du skriver at du har investert i ny pumpe så angir du antall liter i timen og mener at den saken skulle være i orden. Men det er ikke hvor mange liter vann i timen pumper dytter fiskene dør av. De dør av forgiftninger, urent vann, overfôring og i verste fall; manglende vannbytter.
Når du sier "pumpe", mener du en sirkulasjonspumpe, eller en filterpumpe? Hva heter filteret ditt?

Spørsmålet er om dette er punkter som kan gjelde deg og ditt akvarium. Dette vet man ingenting om, siden du ikke har vanntestene som trengs. Du bør snarest kjøpe deg et par dråpetester: en for nitritt og en for nitrat. Merk at det bør være dråpetester, ikke test-strips.
En av de mulighetene jeg nevnte, nitrittforgiftning, har med dårlig vannkvalitet å gjøre. Når fisk som maller søker mot overflaten, så gjør de ofte det fordi vannet er veldig oksygenfattig nede på bunnen i karet. Fisk som lider av nitrittforgiftning vil få problemer med å puste, og søker derfor til overflaten. Derfor er det at man kan se at maller, normalt bunnlevende fisk, søker opp til overflaten ved nitrittforgiftning, for der oppe er vannet mer oksygenrikt.

En annen mulighet er at du har kjøpt en fisk som var syk, og som så har smittet de andre i tur og orden.

Harry Hagland
har innvistert i ny pumpe


Er den innkjørt? Hvis du har tatt ut den gamle og satt igang en ny uten bakterier har du vel kanskje fått høy nitritt?
Jeg vil også legge til to spørsmål: tilsetter du salt i vannet? Pansermaller/coryer (og mange andre Sør-Amerikanske fisker) tåler ikke å leve med salt i vannet.

Hva slags bunnlag har du? Coryer skal gå på sand. Går de på grus, vil det lett danne seg et bakterielag i grusen som er skadelig for pansermaller. Du kan se på coryene om bartene har blitt kortere siden du kjøpte dem (bakterielaget etser bort bartene).
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap