Å sende akvarier i posten...

Er dette mulig? Noen som har prøvd dette? Hva koster det i så fall?

Har lagt ut en del akvarier til salgs ettersom jeg holder på å flytte. Akvariene står i Tana i Finnmark, det fylket heeelt øverst mot nordpolen, langt unna resten av dere. Dette har medført en masse forespørsler om å sende akvarier i posten... noe jeg ser for meg som ulurt, men er det mulig?
Alt er vel mulig,men til hvilken pris. det koster for mye tror jeg. Hvor har du lagt ut akvariene ? kanskje jeg er interesert
Inaktiv bruker
Bluelight
Alt er vel mulig,men til hvilken pris. det koster for mye tror jeg. Hvor har du lagt ut akvariene ? kanskje jeg er interesert:)


Dette tar posten for frakt.
Jeg ville ikke sendt med posten, jeg ville brukt kurer.
Selger du
Hvilke av akvariene dine skal du selge, og for hvilken pris? Hadde kunnet hente i Tana
nei, å sende dem i normal postgang er synonymt med å knuse dem. når de veltes opp på et transportbånd og så videre...


Derimot å sende dem med hurtigruten burde gå bedre. sjekka pris hos dem for ei stund siden, en palle på 350kilo fra Vardø til Sandnessjøen kom på ca.700 om jeg ikke husker helt feil
cara79
Dette har medført en masse forespørsler om å sende akvarier i posten... noe jeg ser for meg som ulurt, men er det mulig?


Det er det dummeste du kan gjøre.

De som spør deg om du kan sende et akvarium i posten, er enten dumme, eller de regner med at du skal ta risikoen. Når akvariet knuser i posten, og mottaker får det, blir det ramaskrik og krav om å få tilbake alle penga!

INGEN ved sine fulle fem er villig til å ta på seg alt det økonomiske ansvaret, dersom det går galt å sende et akvarium med posten.... (og det gjør det!)
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=cara79]Dette har medført en masse forespørsler om å sende akvarier i posten... noe jeg ser for meg som ulurt, men er det mulig?


Det er det dummeste du kan gjøre.

De som spør deg om du kan sende et akvarium i posten, er enten dumme, eller de regner med at du skal ta risikoen. Når akvariet knuser i posten, og mottaker får det, blir det ramaskrik og krav om å få tilbake alle penga!

INGEN ved sine fulle fem er villig til å ta på seg alt det økonomiske ansvaret, dersom det går galt å sende et akvarium med posten.... (og det gjør det!)

Hei Mona.

Det er noe som heter forsikring på det du sender. Er akvariet knust er det posten som må dekke skaden.
Hvorfor er de dumme de som spør om å få sendt ting med posten??

Du innehar veldig med god kunnskap og gode svar til debatanter her inne, men det finnes også unntak.
Kai Roger Bakken
Det er noe som heter forsikring på det du sender. Er akvariet knust er det posten som må dekke skaden. Hvorfor er de dumme de som spør om å få sendt ting med posten?? Du innehar veldig med god kunnskap og gode svar til debatanter her inne, men det finnes også unntak.


Kanskje jeg svarte sånn fordi jeg har hørt hvilken håpløs prosess det er å forsøke å få igjen noen erstatning fra posten på nettopp dette? (fra et firma som tidligere sendte akvarier pr post... det ble de nødt til å slutte med, for pengene ble tapt pga posten nektet å betale.)

Posten skylder alltid på at det ikke var emballert/pakket godt nok. Penger kan man se langt etter i de mange tilfeller, når det kommer til akvarier.
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Kai Roger Bakken]Det er noe som heter forsikring på det du sender. Er akvariet knust er det posten som må dekke skaden. Hvorfor er de dumme de som spør om å få sendt ting med posten?? Du innehar veldig med god kunnskap og gode svar til debatanter her inne, men det finnes også unntak.


Kanskje jeg svarte sånn fordi jeg har hørt hvilken håpløs prosess det er å forsøke å få igjen noen erstatning fra posten på nettopp dette? (fra et firma som tidligere sendte akvarier pr post... det ble de nødt til å slutte med, for pengene ble tapt pga posten nektet å betale.)

Posten skylder alltid på at det ikke var emballert/pakket godt nok. Penger kan man se langt etter i de mange tilfeller, når det kommer til akvarier.

Da har rett og slett ikke du gjort ett godt nok for arbeide vill jeg si mona o.

men nok om det, her kommer svaret til trådstarter:
jeg har selv GOD er faring med det å få dekket ting som jeg har sendt med posten, men som har blitt ødelagt.
de prøvde seg vell og merke på at det ikke var godt nok pakket, men jeg hadde gardert meg jeg.
når jeg skulle sende(var en glassbolle foresten) så tok jeg med meg papp eske, MASSE avispapir, isopor til å pakke ting i, sånn der pellets aktige greier.
tok så å pakka alt PÅ POSTEN, ja jeg stod der å pakka det hele inn, men sen POST ansatt fulgte med.
Når da allt var pakket inn, så fikk jeg den POST ANSATTE(alle poist i butikk har en post ansvarlig) til å skrive under på at jeg hadde pakket den inn så godt det kunne la seg gjøre.
når bollen kom fram så var den knust(en slvfølge? ikke spør meg, jeg trudde den ville overlevd med den innpakkninga jeg ga den).
de prøvde seg da altså på at den ikke var forsvarlig pakket, men jeg hadde da mitt på det tørre med den underskriften jeg hadde klart å få.fikk den dekket faktisk.
Ett lite tips helt til slutt, sørg for at motaker står å pakker opp pakken PÅ POSTEN hos seg, for ellers kan fort posten si at det var motaker som kan ha knust den.
høres kanskje ut som mye stress, men tar ikke stort lengre tid, enn om du skulle pakken det inn hjemme.
så om du følger denne prosedyren, så skal posten slite veldig med å finne en undskyldning for at du/motaker ikke skal få akvariet dekket.
du legger jo selvfølgelig på prisen til kjøper siden du da får en del mere jobb med det, enn om de hadde hentet selv.
Jeg har ikke arbeidet med noe som helst

Dette har jeg fra en butikk, så du må gjerne si at det var bare vissvass. Det var så absolutt ikke vissvass for butikken, som tapte massevis av penger på det fordi posten nektet.

Du har et enslig eksempel med en glassbolle...
jeg skulle likt å se den personen som står på postkontoret og pakker inn det ene akvariet etter det andre på den måten du gjorde med en liten bolle. Her snakker vi om så mye tid og arbeid, at jeg seriøst lurer på om mottakerne virkelig er villig til å betale så mye for brukte akvarier... Tenk bare på den enorme mengden emballasje som trengs. Det må sannsynligvis kjøpes. Jeg har iallefall ikke emballasje liggende og slenge til å kunne sendt to-tre eller flere akvarier pr post...
Trådstarter snakker om "en del akvarier"....
posten har faktisk retningslinjer å gå etter. Pakkene går i bur som er 2 meter høye. Når disse skal tømmes og sorteres veltes disse over og opp på et transportbånd, med det resultat at de øverste pakkene havner nederst.
Pakker som går gjennom posten skal per definisjon tåle å falle ned fra et bord uten å ta skade av det.


En KAN sende akvarie som spesialleveranse, men det er så høye kostnader at det aldri i verden lønner seg.
Inaktiv bruker
mona o
Jeg har ikke arbeidet med noe som helst ;) Dette har jeg fra en butikk, så du må gjerne si at det var bare vissvass. Det var så absolutt ikke vissvass for butikken, som tapte massevis av penger på det fordi posten nektet. Du har et enslig eksempel med en glassbolle... jeg skulle likt å se den personen som står på postkontoret og pakker inn det ene akvariet etter det andre på den måten du gjorde med en liten bolle. Her snakker vi om så mye tid og arbeid, at jeg seriøst lurer på om mottakerne virkelig er villig til å betale så mye for brukte akvarier... Tenk bare på den enorme mengden emballasje som trengs. Det må sannsynligvis kjøpes. Jeg har iallefall ikke emballasje liggende og slenge til å kunne sendt to-tre eller flere akvarier pr post... Trådstarter snakker om "en del akvarier"....


det skal sies at dette var en bolle på som rommet litt mer enn "en vanlig gullfisk bolle" den var rundt 35-40liter.
det jeg skulle frem til var at det er fult mulig å sende ting i posten, og få det dekket dersom det går i stykker, om man skal tolke ditt innlegg jeg siterte i stad, så mener du på at det overhode ikke er mulig, mens jeg da faktisk har gjort dette.
Hensikten med å kjøpe for eksempel et akvarium og så få det sendt hjem til deg er jo at du skal kunne bruke det når det kommer frem.

Gjennom flere tråder kommer det frem at poste sine pakker blir sortert maskinelt. Dette skjer med transportbånd og pakken blir snudd og vendt flere ganger for til slutt å falle ned i forskjellige grinder.

Så blir da spørsmålet. Hvor høyt oppe fra ville du ha sluppet ditt akvarium? Nå snakker vi ikke om å forsiktig sette ned på et bord eller gulvet, nei.. Her er det snakk om fritt fall på opp til en meter og vel så det.

Hvordan skal du klare å pakke inn et akvarium slik at det tåler et fall på 100 cm?

Og som ikke dette er nok skal det også kanskje tåle at en pakke på opp til 35 kg faller ned på akvariet.


Bygger du en solid trekasse med som er foret med isopor og skumgummi går det kanskje greit.. Men her snakker vi om masse arbeid og endel material utgifter og mye utgifter til ekstra porto.. Og nei, du får aldri meg til å sende et akvarium med posten!
har jobba med å sortere pakker. det er en grunn til at alt av elektronikk er pakket i omsluttende 5 cm tykk isopor.
Bare for å nevne det. Jeg har sendt mange akvarier i posten. Og ca. 97% av gangene har det gått bra. Må også nevne at det er det værste jeg pakker, tar fryktelig lang tid. Jo større akvarier jo bedre, da klarer ikke de å kaste det.
Går stortsett ikke større enn 120L, da overstiger det 35kg.

En annen ting som jeg faktisk har dårligere erfaringer med er lysrør. Der er knuse prosenten noe høyere, men man finner metoder for det også etterhvert. Jeg har funnet en metode, men foreløpig ikke tatt det i bruk.
Bor du i nærheten av en postterminal kan du sense det som pallelast, da blir det enten stående på en pall eller i en postcontainer og da blir det stående for seg selv. Pris på dette har jeg ikke i hodet. Vi kjører ut både store flatskjermer og sjokkselgere i glass på denne måten og det går som regel greit, uhell kan jo skje. hilsen en postsjåfør
Takk for svar alle sammen.

Jeg konkluderer med at det ikke er verdt pengene og bryet å kjøpe emballasje og pakke inn akvariene forsvarlig for sending. Sikkert billigere for dere "søringa" å kjøpe nytt akvarium enn å få tilsendt ett på denne måten.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap