Lysrørproblemer

Hei. Har nettopp kjøpt en Wromak 40l som det skal bli reke/sneglekar. Så synes jeg lyset var litt svakt, og da er problemet: Hvilket rør skal jeg kjøpe?

Bak på armaturet står det: Wromak W-1 | 1 x TL-D 15W G13
På røret som står i står det: Polamp Daylight 14-16W T8 TI (6500K)
Røret er cirka 36cm fra sokkel til sokkel.

Tar imot tips med takk, gjerne med link til evt. nettbutikk
Her er det en link om produktomtale av lysstoffrør.
Håper det hjelper.

Jon
Du må iallefall konsentrere deg om 15 watts rør. Det er en standardlengde på rør, som er den samme overalt og bestemmes av antall watt.
15 w rør har en bestemt lengde, 18 w har en annen bestemt lengde osv.
Det betyr at ditt armatur KUN har plass til 15 w rør.

Du kan jo se hva de har av lysrør hos f.eks. Aquamanias her.
Lys har gjerne enten et hvitt skjær, gult skjær eller blått skjær. Planterør har ofte rosa-aktig lysskjær.

Smaken din avgjør vel egentlig hva du bør kjøpe. Jeg kan f.eks. ikke fordra lysrør som gir et blåhvitt lys, det blir for skarpt og gir inntrykk av et svært kunstig lys syns jeg. Men det betyr ikke at f.eks. du ville synes det samme

Takk for svar

På linken Jon Bruce la ut, så står det at 15W rør er 45.72cm, mens røret jeg har er 36cm :-S
Lengdene oppført i linken gjelder T5-rør mens ditt er T8. Dobbeltsjekket med mitt eget 15w T8 lysrør, men det er fremdeles lenger enn ditt. Muligens kan 14 w T8 passe uten at jeg skal si det sikkert. Du kan eventuelt ta med målebånd til dyrebutikken og se om de har 14w og måle for sikkerhets skyld før du handler inn.
Dette er det du skriver lenger opp;
Wromak W-1 | 1 x TL-D 15W G13
På røret som står i står det: Polamp Daylight 14-16W T8 TI (6500K)"


Konsentrer deg derfor om T8 rør i 15 watt.

Nå kjenner ikke jeg Wromak som merke annet enn at jeg vet at det er et billigmerke fra Polen. Det er en liten mulighet for at disse har klekket ut sine egne lengder på lysrør, akkurat som Juwel, for å tvinge folk til å kjøpe lysrørene sine fra DEM og ikke andre.... Sleipt.
Har funnet ut at Hagen sine rør i 14W har den rette lengden Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap