Oppstart av planteakkvarium.! trenger masse råd. (side 4)

Og 250g varer ca hvor lenge? Må nok lese meg litt opp på micronæring og ja :P
Er ikke fryktelig sterk i teknisk engelsk, så derfor spør jeg mye.
Vegar og Iselin
Og 250g varer ca hvor lenge? Må nok lese meg litt opp på micronæring og ja :P Er ikke fryktelig sterk i teknisk engelsk, så derfor spør jeg mye.


Tja, det doseres med en styrke på 0.1ml pr l akvarievann 3 ganger i uken, jeg regner vannvolumet på 300 literen til ca 250 netto. Dvs 25ml tre ganger i uken som blir 75ml totalt. 250g er nok til ca 8000ml eller 80000l vann, det blir 106 uker eller knappe 2 år. Slett ikke verst med tanke på prisen 230kr...
så for ca 430kr har eg gjødsel i et år. Det må da være respektabelt og godt overkommelig.! B

Billigere en det eg kjøpte i dag i hvertfall.!!
Syns det bobler dårlig av plantene i karet i dag. Cubaen har ikke hatt en eneste boble på seg i hele dag. men satsen putrer akkurat som normalt.

Lurer på om eg burde sette opp en sats til og lage reaktor på denne?
Eller burde eg lage reaktor på den eg allerede har satt opp.?

Har en sirkulasjonspumpe liggende så eg lurer på om noen kunne forklart meg hvordan eg kan lage en effektiv reaktor, har søkt litt rundt her og på youtube men har ikke fått noe skikkelig inntrykk av hva som fungerer best.?
Noen som evt har noen skisser på hvordan eg burde lage den.?
Merker jeg ett snev av utålmodighet
Som planteakvarist må du nok venne deg til at ting tar tid!
Ikke minst er dette viktig i observasjonen av mange av tingene som vil skje i karet ditt fremover som algevekst og plantetilvekst.
Disse systemene har veldig lang responstid, ofte ett par uker.
Når du plantet "Cubaen" i går må den nå omstille ett viktig enzym som splitter Co2 til karbon og oksygen( Rubisco), dette tar sin tid.
I tillegg er miljøet forandret både mht lys og næringstoffer.
Tror eg bare svarer med en sånn..

Er ikke greit å være fersking :P
Vegar og Iselin
Syns det bobler dårlig av plantene i karet i dag. Cubaen har ikke hatt en eneste boble på seg i hele dag. men satsen putrer akkurat som normalt. Lurer på om eg burde sette opp en sats til og lage reaktor på denne? Eller burde eg lage reaktor på den eg allerede har satt opp.? Har en sirkulasjonspumpe liggende så eg lurer på om noen kunne forklart meg hvordan eg kan lage en effektiv reaktor, har søkt litt rundt her og på youtube men har ikke fått noe skikkelig inntrykk av hva som fungerer best.? Noen som evt har noen skisser på hvordan eg burde lage den.?


Fant denne på ebay nettop. Så litt kjekk ut.
Har mest lyst til å lage en selv
Finnes det no "enkelt" CO2-utstyr til en nybegynner som skal starte opp ett 325L selskaps-akvarie som liker planter godt? Men plantene trenger ikke å boble eller vokse ut av karet eller no. Bare de ser sunne og fine ut
Tin-Tin
Finnes det no "enkelt" CO2-utstyr til en nybegynner som skal starte opp ett 325L selskaps-akvarie som liker planter godt? Men plantene trenger ikke å boble eller vokse ut av karet eller no. Bare de ser sunne og fine ut :)


Du kan bruke [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=305125+*+305126+*+305127&userid=ez86jdR09nwlwVIXDmokjj1kQvHJQbS4sIk&t=temartic_e]Easy Life Easy Carbo[/URL] som er en flytende karbonkilde.
Høres bra ut, får se om jeg kan finne den i en norsk nettsjappe kanskje.
Synes det ser veeldig innviklet ut med forskjellige CO2-utstyr og sats og styr. Skal ikke være no plante-akvarium, men ønsker jo bra plantevekst likevel..uten å få så mye alger helst..

3X54 watt T5. Så får jeg ha noen kjaptvoksende planter og håpe det beste.. hehe. Synes forresten du har noen fantastiske plante-akvarium
Tin-Tin
Høres bra ut, får se om jeg kan finne den i en norsk nettsjappe kanskje. Synes det ser veeldig innviklet ut med forskjellige CO2-utstyr og sats og styr. Skal ikke være no plante-akvarium, men ønsker jo bra plantevekst likevel..uten å få så mye alger helst.. 3X54 watt T5. Så får jeg ha noen kjaptvoksende planter og håpe det beste.. hehe. Synes forresten du har noen fantastiske plante-akvarium :)


Jeg vil påstå at EC(Easy Carbo) må være den ideèlle løsningen til mange i din situasjon, dvs har brukbart med lys, fin fiskebestand og vil ha fine planter uten å investere i Co2 anlegg.
EC innehar dessuten en effekt som algicid, en egenskap mange planteakvarister utnytter( meg selv inkludert).
Dette er kanskje noe for meg og det.! Har komt vanvittig mye svar utav denne tråden takket være deg Jan Ove..!
Det er bra vi får slike tråder som dekker over ett spekter av de problemer som møter begynnende planteakvarister.
Jeg skulle dog ønske at også andre som har mye erfaring med flora kunne kommet med innspill og kanskje imøtegått endel av mine påstander.
Det er alltid viktig at man er kritisk til hva som blir sagt og ikke tar en enkeltpersons meninger og erfaringer som den ene og fulle sannhet.
Alle som leser denne tråden bør også være klar over at mitt ståsted er en rendyrket entusiasme for planter og deres behov, mens fisk og annen fauna er "staffasje" og rengjøringshjelp
Så skal jeg komme med ett generelt råd;
Akvarier er innfløkte systemer vi ikke klarer helt å ha oversikt over alle variablene i, derfor er det viktig å holde hodet kaldt samt være tålmodig når man endrer på vesentlige parametre.
Da har man muligheten til å kunne forstå i det minste enkelte årsaksammenhenger.
Jeg avslutter med ett par gode klisjeèr:
Ingen har patent på sannheten og det er flere veier til Rom!
Ikke så veldig mye å spørre om i dag.
Bare legger ved et bilde av en fornøyd Cuba..
Jan Ove
Ph-svingninger pga Co2 er ikke skadelig for verken fisk eller planter, det endrer feks ikke på det osmotiske trykket på fisken, slik som tilførsel av natriumbikarbonat gjør. Det er enda en myte i akvarieverdenen som må avlives (unntak for saltvann og Tangalawi da:-))


Jeg må bare ha dette inn med teskje. Vil dette si (forutsatt at du har rett) at hvis jeg tidligere hadde glade og fornøyde platy i ett akvarium med litt høy pH, og vi vet at platy liker litt høy pH, så vil disse forbli like glade og fornøyde om jeg benytter CO2 til å senke pH til 6,5?
Helge
[QUOTE=Jan Ove] Ph-svingninger pga Co2 er ikke skadelig for verken fisk eller planter, det endrer feks ikke på det osmotiske trykket på fisken, slik som tilførsel av natriumbikarbonat gjør. Det er enda en myte i akvarieverdenen som må avlives (unntak for saltvann og Tangalawi da:-))


Jeg må bare ha dette inn med teskje. Vil dette si (forutsatt at du har rett) at hvis jeg tidligere hadde glade og fornøyde platy i ett akvarium med litt høy pH, og vi vet at platy liker litt høy pH, så vil disse forbli like glade og fornøyde om jeg benytter CO2 til å senke pH til 6,5?

Ja, innen rimelighetens grenser.
Men hvis Ph nærmer seg 5 så er det ikke sikkert de trives så godt lengre.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Tufte
Reklame for plussmedlemskap